موارد استفاده از دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

چرا اکسیژن ساز

اکسیژن مهمترین گاز تنفسی برای انسان است. به طوری که کاهش اندکی از غلظت آن در خون طبعات خطرناکی برای انسان در پی دارد.در برخی از بیماری های تنفسی، جذب اکسیژن به مقدار کافی برای بدن فرد مقدور نیست. در این مرحله لزوم استفاده از اکسیژن سازها برای بیمار مشخص می شود.مکمل های اکسیژنی با بالابردن حجم اکسیژن در برابر دیگر گازها باعث می شوند جذب این گاز توسط ریه ی فرد راحت تر امکان پذیز شود و بیمار از خطرات کاهش اکسیژن تنفسی در امان بماند.

به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان تنفسی استفاده از آن را برای بیمار تجویز می کنند و به فراخور حال بیمار دستور به مصرف یک یا چند ساعته آن می دهند.دستگاه اکسیژن ساز یکی از رایج ترین انواع دستگاه پزشکی بوده که اغلب در مواردی که سطح اکسیژن خون فرد پایین باشد، میتوان از  آبی سلامت خریداری کرد و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.از دستگاه اکسیژن ساز برای رساندن اکسیژن به افراد مبتلا به اختلالات مربوط به تنفس استفاده می شود. افرادی که غلظت اکسیژن خونشان کمتر از حد طبیعی است، معمولاً برای جایگزینی اکسیژن به یک غلیظ کننده اکسیژن نیاز دارند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز جهت درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، کرونا، سرطان ریه، آسیب های ریوی، آنفولانزا، آپنه خواب یا وقفه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز از amazon بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

فواید و مزایای اکسیژن ساز

کاهش غلظت اکسیژن در بدن با علایمی همچون کبودی لبها و صورت همراه است. در این مرحله با استفاده از اکسیژن تراپی می توان از آسیب های جدی همچون تورم مغزی جلوگیری کرد.در این روش، اکسیژن توسط دستگاه اکسیژن ساز برای بیمار آماده شده و با ورود آن به ریه ها و انتقال به بافت ها توسط گردش خون، عمل اکسیژن رسانی بهبود یافته و تسریع پیدا می کند.موارد مصرف دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارانی از قبیل: انسداد ریه و آمفیزیوم ها، بیماران قلبی، آمبولی هوا، پنومونی و بیماران مبتلا به آسم می باشد.

همچنین از این دستگاه در افراد سالم و برای کمک به استراحت عمومی، آرامش و خواب راحت نیز اسفاده می شود.هم چنین در مقاله معایب دستگاه اکسیژن ساز به طور کامل به معایب این دستگاه پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.برخی از فواید و مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به قرار زیر است:

  • تسریع و تنظیم گردش خون
  • جلوگیری از بالا رفتن فشار خون
  • کاهش بیماری ها قلبی
  • بهبود خونرسانی به بافت ها
  • بهبود عملکرد ریوی در افراد سیگاری
  • بهبود فعالیت مغز و افزایش حافطه در سالمندان
  • سلامت جنین و بهبود سیستم عصبی جنین در زنان باردار
  • جلوگیری از پیشروی بیماری های تنفسی همچون آسم
  • راحتی تنفس در افراد با سابقه شیمیای جنگ

وظیفه و علل استفاده از دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

بسیاری از پزشکان در شرایط حاد تنفسی، اکسیژن درمانی را تجویز می نمایند،معمولا پزشکان با استفاده از پالس اکسیمتر، سطح اکسیژن خون فرد را اندازه گیری نموده و اکسیژن درمانی کوتاه مدت یا طولانی مدت را برحسب میزان سطح اکسیژن خون تجویز می نمایند.امروزه به علت شیوع بیماری کرونا انواع دستگاه اکسیژن ساز از پرطرفدارترین دستگاه ها به شمار می آیند.انواع دستگاه اکسیژن ساز در ابتدا هوای محیط اطراف را به داخل دستگاه کشیده و سپس هوا را نسبت به چگالی مورد نیاز فشرده می سازد.آنگاه اکسیژن خالص را به بیرون منتقل می کند.

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن تصفیه و تغلیظ شده را از طریق یک نازال باریک به مجاری تنفسی کاربر انتقال می دهد.برخی از افراد برای دریافت غلظت و جریان اکسیژن بالاتر از ماسک اکسیژن استفاده می کنند.

انواع دستگاه های اکسیژن ساز خانگی:

دستگا های اکسیژن ساز به دو صورت اکسیژن ساز ثابت و اکسیژن ساز قابل حمل (پرتابل) برای کاربردهای مختلف موجود می باشند.

  • اکسیژن ساز ثابت یا به اصطلاح اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت های 3 و 5 و 8 و 10 لیتر در دقیقه تولید و عرضه می گردند (منظور از 3 یا 5 لیتر در دقیقه، ماکزیمم حجم و فلوی تولیدی دستگاه اکسیژن ساز می باشد.) که اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم پیوسته یا Continuous تولید می کنند. با توجه به اینکه اکثر اکسیژن سازهای خانگی چرخ دارند جابجایی آنها از اتاقی به اتاق دیگر به راحتی امکان پذیر می باشد. همچنین بیماران می توانند با استفاده از سوند اکسیژن های بلند به راحتی در منزل تحرک داشته باشند.
  • نوع دیگر اکسیژن ساز قابل حمل یا به اصطلاح اکسیژن ساز پرتابل می باشند که جهت استفاده بیماران در بیرون از منزل در ظرفیت های 2 و 3و 5 لیتر در دقیقه تولید و عرضه می گردند که اکثراً اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم Impuls تولید می کنند. در این سیستم از سنسورهای فشار بسیار حساس داخل دستگاه استفاده شده است که دم و بازدم بیمار را تشخیص داده و در هنگام دم اکسیژن را خارج و در هنگام بازدم آن را قطع می نماید این تکنیک موجب صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه می گردد.

تفاوت این نوع اکسیژن ساز با نوع خانگی آن در اندازه و وزن دستگاه و نیز مجهز بودن به باتری شارژی داخلی می باشد در صورت متصل بودن به برق 220 ولت شهری و یا 12 ولت فندکی اتومبیل باتری شارژی داخل دستگاه شارژ می شود تا در مواقع مورد نیاز ، برق دستگاه را تامین نماید.

دستگاه اکسیژن ساز چه زمانی مورد نیاز می باشد؟

امروزه بسیاری از مردم از انواع بیماری های قلبی، ریوی و یا دیگر بیماری های تنفسی رنج می برند. تعداد قابل توجهی از این بیماران می توانند از درمان به کمک اکسیژن مکمل برای مراقبت های تنفسی در خانه، بیمارستان و یا در یکی از مراکز پزشکی بهره مند شوند.

اکسیژن گازی است که 21% هوای محیط پیرامون ما را فرا گرفته است. عملکرد درست بدن ما به این منبع ثابت هوا وابسته است. پزشک معالج شما، به دلیل آنکه بدن، خود قادر به دریافت اکسیژن کافی از محیط نیست، درمان با اکسیژن مکمل را تجویز می نماید.

بیمارانی که دارای نارسایی های ریوی از جمله بیماران COPD و پنومونی و ادم ریوی و … می باشند و به طور کلی می توان گفت بیمارانی که سطح اکسیژن خونشان SPO2)) از حالت عادی پایین تر است برای بالا بردن اکسیژن خون خود نیاز مبرم به اکسیژن تراپی دارند. ساعات استفاده از دستگاه را تنها پزشک مشخص می¬کند و این ساعات بین 1 الی 24 ساعت در روز می¬تواند باشد. به عنوان یک توصیه جدی این مهم را باید توجه کرد که پس از تجویز پزشک به سرعت باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند ؟

1- هوای اطراف (هوای اتاق) در ورودی دستگاه ابتدا از فیلتر گرد و غبار و سپس فیلتر هپا عبور کرده و وارد کمپرسور پیستونی می شود. کمپرسور هوای ورودی را فشرده ساخته و به سمت سیلندر های زئولیت هدایت می کند.

2- هوای وارد شده به ستون های زئولیت توسط گرانول های زئولیت به ترتیبی که گفته شد تجزیه می شود. مولکول های کوچک گاز اکسیژن از تخلخل ها عبور کرده و مولکول های بزرگتر نیتروژن جذب گرانول ها می شود. گاز اکسیژن خالص شده به سمت خروجی ستون هدایت می شود و گاز نیتروژن از طریق ورودی ستون برگشته و تخلیه می شود. کمپرسور ابتدا هوا را وارد یک ستون می کند تا کار تخلیص اکسیژن را انجام دهد. کمپرسور تا زمانی این کار را انجام می دهد که دانه های زئولیت این ستون از گاز نیتروزن اشباع شوند.

در این مرحله کمپرسور به سمت ستون دیگر سوئیچ کرده و هوا را وارد ستون بعدی می کند. در طی این فاصله که کمپرسور هوا را به ستون دوم می فرستد نیتروژن ستون اول از قسمت ورودی ستون تخلیه می شود تا ستون مجددا آماده دریافت هوا و خالص سازی اکسیژن شود و به این ترتیب این سیکل در دستگاه ادامه می یابد.

3- گاز اکسیژن از خروجی ستون زئولیت خارج شده و از طریق دریچه های یک طرفه به سمت تانک اکسیژن که ذخیره کننده گاز اکسیژن است هدایت می شود در این تانک میزان فشار اکسیژن از طریق رگلاتورهای فشار تنظیم شده و مجددا از میان یک فیلتر عبور می کند و به سمت سنسور خلوص اکسیژن و فلومتر تنظیم جریان هدایت می شود.

4- گاز اکسیژن رسیده به فلومتر تنظیم جریان پس از تنظیم جریان توسط کاربر به سمت خروجی دستگاه و لیوان مرطوب کننده و سپس نازل اکسیژن هدایت شده و توسط بیمار تنفس می شود.

دکمه بازگشت به بالا