اهداف مهم در طراحی و ساخت کانال برگشت هوا

کانال برگشت هوا چیست؟

استفاده از دستگاه های تهویه هوا و تجهیزات گرمایشی سرمایشی نیاز به کانال کشی دارد چرا که با استفاده از طراحی و کانال کشی مناسب می توان جریان هوا را به بخش های مختلف محیط انتقال داد. یکی از مهم ترین قسمت های این کانال استفاده کانال برگشت هوا از که به واسطه آن می توان میزان جریان هوا و نحوه انتقال آن را کنترل و مدیریت کرد.

استفاده از این تجهیزات در سیستم های تهویه هوا و تجهیزات گرمایشی سرمایشی مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم ترین و آن می توان به برگشت هوای نامناسب و انتقال هوای مناسب به محیط اشاره کرد. در واقع به واسطه این کانال می توان هوای مانده را خارج و پس از فیلتر شدن آلودگی ها مجدد هوای تمیز را به محیط داخلی باز گرداند.

روش های استفاده بهینه از کانال برگشت هوا کدامند؟

برای اینکه بتوان یک جریان هوای متعادل در محیط های خانگی یا کاری داشت باید از کانالهای برگشت هوا استفاده کرد، در واقع این تجهیزات می توانند هوای خنک یا گرم را به کوره یا تهویه برگردانند و پس از گذراندن فرایند آلاینده زدایی به محیط بازگرداند تا به واسطه آن هوای فضای داخلی محیط به یک حد اعتدال برسد. به بیان دیگر هوای که به سمت کوره ها بازگردانده شده وارد کوره می شود و پس از ایجاد تغییرات مجدداً به حالت دلخواه به محیط باز می گردد.

در این فرایند آلودگی و آلاینده ها در فیلتر های موجود در کانال بازگشت هوا باقی می مانند و هوای پاکیزه مجدداً فضای خانه و محیط کار را در بر میگیرد. محل قرار گرفتن این نوع کانال ها در قسمت سقف، دیوار یا کف محیط است و معمولاً با استفاده از توری های هواکش کیپ خواهند شد. لازم است بدانید اینکه  هواکش یا کانال برگشت هوا در کدام نقطه از محیط قرار بگیرند به محل قرارگیری سیستم های گرمایشی و سرمایشی بستگی دارد چرا که بر روی این سیستم ها تمرکز می کند.

معمولاً سازندگان و پیمانکاران برای اینکه بتوان از این نوع کانال ها استفاده بهینه ای داشت آن را در نزدیکی در و پنجره ها نصب می کنند و در ویدئوهای یوتیوب به آن اشاره میکنند چرا که به واسطه آن هوای قوی و خنک شده مجدداً  به سمت کوره می رود و پس از انجام فیلترهای خاص به محیط باز می گردد.

چگونه از کانال برگشت هوا در سیستم های بزرگ استفاده می شود؟

معمولاً در سیستم های هوا که حرارت مرکزی دارند از یک واحد کندانسور استفاده می شود که باید آن را در فضای باز قرار داد و یک سیم پیچ کوچکتر که در محیط داخلی قرار می گیرد. هر دو قطعات با هم همکاری همدیگر امکان مدیریت و کنترل هوایی که از طریق کانال ها به اتاق های مختلف و بخش های متفاوت خانه و محیط های کاری می رسند را بر عهده دارند، به واسطه ایت تجهیزات می توان هوای داخلی محیط را به دمای نرمال و دلخواه رساند.

عملکرد کانال برگشت هوا در سیستم های بزرگ در فصل تابستان به گونه ای است که هوای گرم داخل را دریافت و آن را به بیرون انتقال می دهد، با این کار هوای که داخل محیط باقی می مانند دقیقا همان دمای دارد که ساکنین میخواهند. این نقل و انتقال به واسطه کانال برگشت هوا انجام میشود که یک سیستم کاملا مهر و موم شده است.

معمولا سیستم یا کانال برگشت هوا در اتاق های زیر شیروانی یا در نقاط زیر ساختمان قرار می گیرند و به هوا اجازه عبور و مرور می دهند. با استفاده از کانال برگشت هوا سیستم تهویه سازی انجام فرایند تهویه هوا انجام میشود و پس از این فرآیند هوای مورد نظر از طریق دریچه هوا به داخل محیط باز می گردد.

چرا باید کانالکشی ساختمان عایق کاری شود؟

یکی از مهمترین اقداماتی که در زمان طراحی کانال هوا برگشت هوا در تهویه مطبوع باید مورد توجه قرار بگیرد عایق کاری آن است، در واقع اهمیت عایق کاری به میزان دمای هوای خارج شده توسط کانال برگشت ارتباط دارد. همانطور که می دانید هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به سمت پایین حرکت می کند و اگر هدف شما خنک کردن محیط باشد، کانال برگشت هوا باید قابلیت مکش هوای سرد و عبور آن از هوای گرم نزدیک به سقف را داشته باشد.

چنانچه در کانال برگشت سوراخ یا درزی وجود داشته باشد برای اینکه بتواند هوای مورد نیاز را از سطح زمین دریافت کنند نیاز به برق و مکش بیشتر دارد که در این مصرف انرژی سیستم افزایش پیدا می کند،  برای جلوگیری از این مشکلات کانال های برگشت هوا عایق کشی می شود که طی این اقدامات سیستم تهویه مطبوع و عملکرد مناسب تری خواهد داشت.

چگونه بفهمیم که آیا به یک کانال کشی جدید نیاز داریم؟

کانال کشی قدیمی می تواند عملکرد بهینه، کارایی و کیفیت هوای سیستم شما را به خطر بیندازد. هنگام ارزیابی طرح کانال کشی قدیمی خود به عوامل زیر توجه کنید:

کانال ها چه زمانی نصب شدند؟

اغلب، کانال های ساختمان های مسکونی قدیمی بدون توجه به طول عمر زیاد طراحی می شوند. درز بندی، اتصالات و درزهای تجهیزات اصلی می توانند در کمتر از 10 سال خراب شوند. هنگامی که عمر سیستم کانال کشی ساختمان را ارزیابی کردید، آنها را به صورت بصری در مناطقی که به راحتی قابل مشاهده هستند بررسی کنید. به دنبال درزهای باز شده و قسمت های پوسیده باشید.

جریان هوا در اتاق ها چگونه است؟

اگر متوجه تغییرات دما شدید، ممکن است به معنای نشت هوا در کانال یا خراب شدن عایق باشد که باعث از دست دادن حرارت از کانال می شود. پس از جمع آوری این اطلاعات، آزمایش کانال دمنده را با یک پیمانکار HVAC برنامه ریزی کنید. پیمانکاران از یک فن دمنده برای تحت فشار قرار دادن کانال ها و یک کامپیوتر برای محاسبه میزان نشت هوا در رابطه با جریان هوا استفاده می کنند.

سه فاکتور طراحی کارآمد کانال کشی

گرمایش و سرمایش یک خانه متوسط تقریباً نیمی و گاهی اوقات بیشتر، انرژی مصرف شده را تشکیل می دهد. اما واحد گرمایش خانه شما تنها یک طرف معادله مصرف انرژی است. طرف دیگر سیستم کانال است. طراحی و نصب کارآمد کانال برای به حداکثر رساندن صرفه جویی در انرژی و عملکرد تجهیزات ضروری است. چند عنصر مختلف برای طراحی کارآمد وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم.

محل

اجزای کانال کشی شامل کانال ها، عایق بندی، دریچه های تنظیم هوا، دمپر ها و … می باشد. برای یک چیدمان کارآمد:

از کانال برای همه توزیع هوا استفاده کنید، از حفره های ساختمانی مانند دیوارها یا کف های برجسته استفاده نکنید.

ترجیحا کانال کشی را در مستقیم ترین و نزدیک ترین مسیر از منبع هوا به فضای نشیمن طراحی کنید.

کانال ها را در فضاهای مناسب نصب کنید. چرا که ممکن است با مجاری آسیب دیده و نشتی یا اگر عایق به مرور زمان از بین برود.

برای افزایش توزیع هوا، کانال های دمپر و دریچه های گریل انتقال را امتحان کنید.

آب بندی و عایق

تمام اتصالات کانال را با استفاده از عایق الاستومری خوب آبندی کنید. هنگامی که کانال ها را آب بندی کردید اتصالات کانال را به صورت مکانیکی در رجیسترها و توری ها ببندید. معمولاً این اتصالات به مرور زمان شل یا قطع می شوند، بنابراین سالانه آنها را بررسی کنید یا از یک متخصص بازرسی کنید.

توزیع هوا

تامین و بازگشت دقیق هوا برای حفظ فشار هوای یکنواخت در سراسر خانه بسیار مهم است. فشار هوا ناهموار می تواند تبادل هوا بین هوای داخل و خارج را وادار کند، واحد گرمایشی شما را سنگین می کند و هزینه های آب و برق را افزایش می دهد. دمپرهای ولوم را در کانال ها نصب کنید تا کنترل خود را بر جریان هوا افزایش دهید.

انواع کانال های مصرفی در طراحی کانال تهویه مطبوع بر حسب جنس

کانال گالوانیزه

یکی از قدیمیترین مصالح مورد استفاده در ساخت کانال می باشد که در ضخامت های 0.6، 0.8 و 1 تا 2 میلیمتر قابلیت ساخت و طراحی کانال تهویه مطبوع را دارد. به دلیل قیمت پایین و در دسترس بودن بیشتر مورد استفاده قرار گرفته که می باید حتما در طراحی کانال تهویه مطبوع گالوانیزه بحث عایق و پیش عایق کردن آن نیز در نظر گرفته شود.

کانال فلکسیبل

به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و پیش عایق بودن کاربرد زیادی داشته که بر کارایی آن می افزاید و از جمله محصولات نوین ساختمانی بوده که فاقد معایب کانال های سنتی است و در طراحی کانال تهویه مطبوع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از مصالح مختلفی در ساخت آن می توان بهره برد.

کانال پیش عایق

این محصول در انواع مختلفی موجود می باشد که یکی از تجهیزات مورد استفاده در طراحی کانال تهویه مطبوع می باشد و به دلیل قابلیت پیش عایق بودن بر مزایا و کاربری های آن افزوده می شود.

کانال پارچه ای

این کانال مقاومت بالایی در برابر ضربات فیزیکی و خوردگی ناشی از اسید دارا بوده که مناسب طراحی کانال تهویه مطبوع در اماکن صنعتی می باشد.

دکمه بازگشت به بالا