ویپ ملاتونیل چیست؟

اگر تاکنون برای مدت طولانی مشکل خواب داشته اید، احتمال دارد مکمل های ملاتونین را امتحان کرده باشید. این عامل کمکیِ مشهور برای خواب سال ها است که به شکل قرص و شربت در دسترس است و بسیاری از مصرف کنندگان برای خواب مناسب شبانه به آن اطمینان دارند.ملاتونین در چند سال گذشته به طرز فزاینده ای برای استنشاق از طریق ویپ یا پخش کننده با برندهای مشهوری همچون «کلودی» فروش میلیونی داشته است. این امر از نظر انتخاب کاربر، خبر خوبی است اما از نظر سلامت کاربر، شاید چندان خبر خوبی نباشد.

پاد اورسا بیبی پرو LOST VAPE URSA BABY PRO دارای ظرفیت کارتریج 2٫5 میلی لیتر می باشد، همچنین دارای سیستم ضد نشتی می باشد، و با کویل های سری Ursa Bank و کویل UB Mini نیز سازگار هستند. انواع کویل و کارتریج مناسب پاد سیستم بیبی پرو در سایت تهران اسموک قابل تهیه است.

مانند هر محصول جدید دیگری که برای استفاده در بدن انسان طراحی شده است، متخصصان پزشکی و سایر افراد در مورد روش جدید ورود آن به بدن نگرانی دارند. اما ویپ های ملاتونین چه چیزی هستند و آیا جایگزین مطمئنی برای مصرف قرص ملاتونین یا قطره ملاتونین هستند؟ اجازه دهید این سوال ها را بررسی کنیم و بفهمیم دلیل این همه هیاهو چیست.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در مغز انسان و سایر مهره داران تولید می شود. این هورمون به تنظیم ریتم شبانه روزیِ زمان بندیِ خواب و بیداریِ بدن و فشار خون کمک می کند. هرچه میزان ملاتونین در مغز بیشتر باشد، سریع تر به خواب می روید و خواب راحت تری خواهید داشت.

در نوزاد انسان، تولید ملاتونین در مغز در سن حدود سه ماهگی تثبیت می شود. پس از این، تولید هورمون (تقریباً) از چرخه 24 ساعته پیروی می کند و بالاترین حد آن از نیمه شب تا 8 صبح قرار دارد. به همین دلیل است که والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، هفته ها پس از تولد فرزند خود اغلب خسته به نظر می رسند؛ هیچ چرخه خواب و بیداری طبیعی وجود ندارد، بنابراین نوزادان بر اساس نیازهای دیگر مثل گرسنگی و راحتی بیدار می شوند یا به خواب می روند.

با افزایش سن، تولید این «هورمون خواب» به ویژه در نوجوانی چندین بار تغییر می کند. در دوران نوجوانی، تولید ملاتونین شبانه به تاخیر می افتد و این امر منجر به دیرتر بیدار شدن و ایجاد مشکل برای زود بیدار شدن می شود. میزان تولید ملاتونین بدن ما پس از تثبیت در اکثر بزرگسالان، با رسیدن به اواخر میانسالی شروع به کاهش می کند. این موضوع هیچ گاه بهبود نمی یابد که همین امر توضیح می دهد چرا افراد مسن تر معمولاً کمتر می خوابند یا اغلب دچار اختلال خواب می شوند.

همچنین احتمال دارد ملاتونین عاملی در تنظیم افزایش وزن، پشتیبانی از سیستم ایمنی و حتی عمل به عنوان آنتی اکسیدان باشد اما مطالعات در زمینه این خواص اضافی بی نتیجه بوده است. هرچند در مورد این امر که داشتن میزان مناسب از ملاتونین برای سلامت و تندرستی طولانی مدت ما ضروری است، تردید کمی وجود دارد.

چرا افراد از ویپِ ملاتونین استفاده می کنند؟

ملاتونین اولین بار در دهه 50 میلادی در قرن بیستم از غدد قورباغه ها جدا شد. پس از کشف، تولید و استفاده از آن توسط مغز انسان در سال های بعد، به عنوان داروی خواب آور مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمونه از چنین دارویی، «مِلزون» در سال 1996 بود. این دارو از آن زمان به عنوان مکمل خوابِ محبوب و پرکاربرد به ویژه برای افرادی تبدیل شده است که در دهه پنجاه عمر خود یا بیشتر هستند.

بنابراین شاید ساده ترین پاسخ به این پرسش این است که می خواهند خواب شبانه بهتری داشته باشند. اما اینکه چرا افراد انتخاب می کنند تا به جای خوردن قرص یا تنتور، آن را استنشاقی مصرف کنند، پرسش دیگری است.

طرفداران این روش ادعا می کنند استفاده از ویپ، روش کنترل شده تری برای مصرف ملاتونین است و به این ترتیب بهتر می توان میزان مورد نیاز را تنظیم کرد. لازم نیست به میزان یک قرص کامل مصرف کنید، در حالی که تنها به چند پُک برای خواب نیاز دارید. همچنین ویپ یک ماده آن را سریع تر از مصرف قرص به جریان خون (و بنابراین به مغز) می رساند.

مخالفان این روش ادعا می کنند که میزان مصرف کمتر قابل کنترل است و اینکه شما دقیقاً می دانید در یک قرص چه میزان هورمون وجود دارد اما در مورد هر پُکِ ویپ چنین چیزی را نمی دانید. ایده ویپِ این هورمون چنان جدید است که مطالعات طولانی مدتی در مورد آن وجود ندارد و بررسی های اندکی در مورد خطرات بالقوه آن وجود دارد.

همچنین حس آزمایش در این مورد وجود دارد که برای «دلیل ترک ویپ همچون دلیل ترک سیگار» مفید نیست. در حال حاضر از ویپ برای استنشاق چندین مورد ظاهراً عجیب همچون کافئین، ویتامین و روغن های ضروری استفاده می شود. مخالفان ادعا می کنند بسیاری از موارد به صورت ویپ استفاده می شوند که هرگز قبلاً مستقیماً استنشاق نشده اند و این امر می تواند آسیب های ناشناخته ای ایجاد کند.

آیا ویپ ملاتونین قانونی است؟

ملاتونین در ایالات متحده به عنوان مکمل غذایی بدون نسخه طبقه بندی می شود. بنابراین خرید، فروش و استفاده از آن تقریباً به هر روشی که مایل هستید، از جمله ویپ کاملاً قانونی است. اکثر فروش ویپ ملاتونین در سراسر جهان احتمالاً در آمریکا انجام می شود. اخیراً تقاضاهایی مطرح شده است تا ملاتونین به عنوان دارو طبقه بندی مجدد شود اما در حال حاضر توسط مقررات سازمان غذا و داروی آمریکا کنترل نمی شود.

در کشورهای دیگر شامل بریتانیای کبیر و اکثر اروپا، ملاتونین قانونی است اما کنترل بیشتری در مورد آن صورت می گیرد و معمولاً بدون نسخه پزشک متخصص در دسترس نیست. خرید ویپ حاوی ملاتونین در فروشگاهی در این کشورها مشکل یا غیرممکن است و هیچ نمونه ای را نمی توان یافت که در کشورهای اروپایی ویپ ملاتونین بر اساس نسخه در دسترس باشد.

بعضی از کشورها همچون استرالیا، اجازه فروش ملاتونین را بدون نسخه فراهم کرده اند، اما فقط به افراد بالای 55 سال و نه به صورت ویپ. با توجه به سخت گیری فعلی استرالیا در مورد ویپ، بعید است بتوانید به طور قانونی ویپ ملاتونین را در آنجا بخرید.

آیا ویپ ملاتونین ایمن است؟

ملاتونین ترکیبی طبیعی است که در مغز انسان یافت می شود. همچنین این ترکیب می تواند در گیلاس، آلو، موز، برنج، گیاهان دارویی، روغن زیتون و سایر غذاها وجود داشته باشد. ملاتونین برای دهه ها در مکمل ها در دسترس بوده است و به عنوان داروهای کمکی برای خواب تجویز شده است. اما همه این نکات به این معنی است که ویپ آن ایمن است؟

متاسفانه پاسخ این است که علم نمی داند استنشاق این هورمون به صورت ویپ تا چه حد ایمن است. این موضوع چنان جدید است که در مورد آن با جزییات مطالعه ای صورت نگرفته است (نتوانستیم هیچ بررسی منتشرشده ای در مورد خطرات یا مزایای بالقوه ویپ ملاتونین پیدا کنیم)، اما بعید است پزشکی را بیابید که توصیه کند ویپ ملاتونین جایگزین بهتر یا ایمن تری برای خوردن قر ص یا تنتور است.

ویپ شامل گرم کردن است و دقیقاً همان طور که گرم کردن مایع استانداردِ ویپِ نیکوتین باعث تولید مواد شیمیایی دیگری شد، گرم کردن ملاتونین ترکیب شده نیز چنین کاری انجام می دهد. هرچند حتی پاسخ به این پرسش اساسی در مورد ایمنی نیز به علت فقدان بررسی دشوار است.

یکی از بحث های اصلی برای انتخاب ویپ نسبت به خوردن قرص این است که مصرف کننده نتایج را سریع تر احساس می کند که استدلال ضعیفی است. چنین نیست که خوردن قرص 30 دقیقه قبل از خواب چنان سخت و پیچیده باشد که جایگزین کردن آن با چیزی که نیازی به یادآوری ندارد منطقی باشد. وقتی قرص خوردن را با خطرات بالقوه و ناشناخته استنشاق مقایسه می کنیم، به نظر می رسد قرص خوردن برای مشکل خواب همچنان امن ترین گزینه باشد.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از ملاتونین

چندین عارضه جانبی شناخته شده از مصرف زیاد ملاتونین به هر شکلی از خواب های عجیب گرفته تا حالت تهوع، غش تاری دید و در موارد نادر آنافیلاکسی وجود دارد. اگر قصد دارید این مکمل کمکی برای خواب را به شکل قرص/تنتور یا ویپ امتحان کنید، عوارضی وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید:

عوارض جانبی متداول:

  • احساس خستگی در طول روز
  • سردرد
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • احساس تحریک پذیری یا بی قراری
  • خشکی دهان
  • خشکی یا خارش در پوست
  • درد در بازو یا پا
  • رویاهای عجیب
  • تعریق شبانه

بعضی از این عوارض جانبی متداول را می توان با مصرف آب کافی، مصرف دوز دارو در هنگام پر بودن معده و اجتناب از الکل کاهش داد. اما اگر نگران هستید یا عوارض جانبی ادامه داشت، مصرف مکمل را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی:

  • احساس افسردگی
  • تاری دید
  • غش کردن
  • سرگیجه
  • گیجی
  • خونریزی که دیر قطع می شود
  • کبودی بدون دلیل
  • وجود خون در ادرار
  • آنافیلاکسی (لب های آبی، تورم گلو/زبان، تلاش برای تنفس)

اگر بعد از مصرف ملاتونین دچار هر یک از این عوارض شدید، مصرف آن را قطع کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید. در مورد آنافیلاکسی، به دنبال درمان فوری باشید.

مقایسi ویپ های ملاتونین با دیفیوزرها

ویپ های ملاتونین و دیفیوزر های ملاتونین بسیار شبیه هم به نظر می رسند که اغلب به سردرگمی در مورد این موضوع می انجامد که هر کدام چگونه استفاده می شود و کدام یک برای کسب میزان خاصی از هورمون کمکی برای خواب بهتر است. هیچ یک از آن ها شامل نیکوتین نیست اما تفاوت های قابل توجهی نیز وجود دارد.

ویپ ملاتونین غالباً شبیه ویپ های کوچک یکبار مصرف دیگر با دهانه صاف استاندارد است.

درست مانند زمان استفاده از ویپ معمولی، کاربر دهانه را روی لب های خود قرار می دهد و همچون سیگار از آن استفاده می کند. معمولاً توصیه می شود هنگام استفاده از ویپ ملاتونین، پُک عمیق نکشید.

همچنین ویپ ملاتونین شامل مواد دیگری همچون پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی می شود تا امکان دهد مایع به همراه مواد طعم دهنده در هوا پخش شود. این دو ماده را به عنوان اجزای پخش کننده نمی یابید.

معمولاً دیفیوزر ها نازک تر از ویپ هستند و به طرز گیج کننده ای اغلب شبیه سیگار یا ویپ های شبیه سیگار هستند تا اینکه شبیه باشند. دیفیوزر ها دهانه یا نوک قطره ای ندارند چرا که آن ها برای استنشاق مستقیم طراحی نشده اند. در عوض، بخار اغلب توسط فشردن کلاهک لاستیکی انتهایی ایجاد می شود که در دهان فشرده می شود. سپس باید از طریق بینی بدون وارد شدن به ریه ها بازدم شود.

دیفیوزر های ملاتونین معمولاً دارای مواد دیگری هستند که می توانند به خواب کمک کنند، از جمله اسطوخودوس و بابونه. همچنین آن ها می توانند طعم دهنده هایی همچون منتول یا توت اضافه کنند. یکی از محبوب ترین برندها «کلودی» است که دیفیوزر هایی تولید می کند که برای کمک به تمرکز یا آرامش طراحی شده اند.

نتیجه نهایی

اگر تا اینجای مطلب با ما همراهی کرده باشید، فهمیده اید که ویپ ها (و دیفیوزر های) ملاتونین در واقع روشی جایگزین برای مصرف این هورمون مشهور کمکی برای خواب هستند. در مورد این پرسش که آیا ویپ های ملاتونین ایمن هستند و استنشاق ملاتونین گرم شده ایمن است یا خیر، باید گفت این موضوعی است که هنوز تصمیم قطعی در مورد آن گرفته نشده است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا در مورد تاثیرات بالقوه ماده ای انجام شود که اگرچه به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می شود، افراد به طور روزافزون از آن به طور غیرطبیعی استفاده می کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا