بست چنگالی ساده؛ برای پایدار نگه داشتن انواع لوله برق

بست چنگالی کابل کاسپین پایپ که به روش تولید از ورق گالوانیزه گرم انجام می شود. در اندازه های مختلف تولید می گردد.

  • یکی از متعلقات پر مصرف در سیستم کابل کشی در پروژه های عمرانی و ساختمانی می باشد.
  • بست چنگالی بصورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید می گردد.
  • بست چنگالی با زبانه قابل تنظیم بصورت مولتی سایز بوده و چند سایز لوله برق را تحت پوشش قرار می دهد.
  • بست چنگالی گالوانیزه گرم مناسب جهت نگه داشتن کابل می باشد.
  • بست چنگالی بر اساس استاندارد ISO و BS تولید می گردد.

ویژگی های بست چنگالی کابل و لوله برق

  • بست چنگالی همراه با سی چنل‌ها می‌توانند یک سیستم نگهدارنده بسیار قوی برای انواع کابل های برق باشند. بنابراین این بست‌ها همیشه در کنار سی چنل‌ها خریداری خواهند شد.
  • استفاده از آلیاژهای استیل در ساخت این بست‌ها شرایطی را فراهم می‌کند تا با ضخامت ورق اندک خود از استحکام بالایی برخوردار باشند. لذا به راحتی می‌توانند وزن هر چند جزیی لوله های برق را در زمان اتصال به سقف تحمل کنند.
  • قابلیت استفاده در محیط های باز سازه را دارند. دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شوند. علت اصلی این ویژگی مهم وجود پوشش های گالوانیزه گرم بر روی تمام نقاط بست حتی محل رزوه پیچ‌ها می‌باشد.
  • به واسطه زبانه قابل تنظیمی که بست چنگالی ساده و همچنین نمونه های دارد می‌تواند طیف گسترده ای از سایزبندی های مختلف لوله‌ها و همچنین کابل های برق را پشتیبانی کنند. اهرم یا زبانه بست بصورت پیچ قابلیت حرکت به بالا و پایین دارد.
  • وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی بر روی ریل سی چنل سوار می‌شوند. برای نصب آن‌ها ابتدا بایستی سی چنل‌ها روی سازه متصل شوند تا بتوان بست های چنگال را به صورت تکی در داخل چنل‌ها قرار داد.
  • از آنجایی که سی چنل‌ها قابلیت نصب بر روی سطوح دیواری عمودی و همچنین دیوارهای افقی یا سقف را دارند. بست های چنگالی برای پایدار نگه داشتن لوله های فولادی و همچنین کابل های برق در این دو سطح ساخته شدند.
  • در صورت نیاز به راحتی می‌توانید این بست‌ها را از روی سی چنل‌ها باز کنید و آنها را در یک موقعیت دیگر نصب کنید. برای این کار تنها کافی است اهرم یا پیچ بست را شل کنید تا کاملا از روی سی چنل‌ها آزاد شوند.
  • نوع طراحی و ساخت بست چنگالی کابل و همچنین بست چنگالی لوله برق به این صورت است که پس از نصب بر روی سی چنل‌ها و قرار گرفتن بر روی کابل‌ها و لوله‌ها از طریق محکم کردن پیچ با شدت بالا در محل خود قفل می‌شوند. بنابراین حالت لغزندگی محل اتصال را کاملا خنثی می‌کنند.
  • طیف گسترده ای از سایزبندی‌ها را دارند. لوله‌ها و کابل های مختلف را می‌توان برای احداث شبکه های کابل کشی مورد استفاده قرار داد. معیار سنجش سایز آنها بر اساس قطر کارگیر می‌باشد و یک محدوده سایز مشخصی را حمایت می‌کنند.
  • به دلیل سطح مقطع نیم دایره ای و قوس دار به راحتی بر روی کابل‌ها و لوله های برق سوار می‌شوند. این ویژگی ساختاری منجر به آن خواهد شد تا کابل های برق در زمان اعمال نیرو و فشار ناشی از محکم کردن اهرم دچار آسیب نشوند.
  • بست های چنگالی جزو اصلی ترین قطعات برای اتصال لوله‌ها و کابل های برق می‌باشند. پس نباید زمان و هزینه خود را برای یافتن بست های دیگر صرف کنیم.

مشخصات بست و ساپورت مدولار تاسیسات درفک سازه رایان  ، استاندارد تولید سایز و نام کارخانه روى بسته بندی بست  ثبت شده و سپس بسته بندى و به انبار محصول منتقل مى گردند تا طبق سفارش مشترى بارگیرى و حمل شوند.

استحکام بالای بست چنگالی

در سیستم های کابل کشی یکی از موضوعات مهمی که باید همواره مورد توجه قرار داریم استفاده از اتصالات محکم و فولادی می باشد. درواقع زمانی که از اتصالات صحبت می‌کنیم ویژگی اولیه قطعه باید استحکام و مقاومت آن باشد. زیرا این قطعات هستند که تجهیزات حساس ما را پشتیبانی و حمایت می کنند و در صورت داشتن یک ساختار سست نمی توانند آن حمایت ایده‌آل را انجام دهند.

بست چنگالی خوشبختانه از ورقهای فولادی با سختی بالا ساخته شده اند. به همین دلیل در تست‌های انجام شده توانسته اند آن استحکام مورد نظر را از خود نشان دهند. اگرچه کابل‌های برق دارای وزن بسیار سنگین نیستند و نمی توانند به آن صورت به بست های چنگالی نیرو و فشار بالایی وارد کنند.

اما با توجه به آن که مقوله اتصالات عموماً دارای یک دوره طولانی مدت می باشد در نتیجه بنا به تئوری های خستگی و شکست قطعات فولادی این احتمال وجود دارد که در طولانی مدت قطعات اتصال دهنده قدری ضعیف شوند. به همین دلیل تمامی اتصالات در پروژه های سبک نیز از سخت ترین متریال های فولاد ساخته می شوند تا بتوانند امنیت تجهیزات را به طور پایدار حفظ کنند.

ضد زنگ بودن بست چنگالی کابل

عامل رطوبت در اکثر محیط ها وجود دارد و حتی اگر رطوبت نسبی در محیط در پایین‌ترین سطح ممکن باشد اتمسفر موجود در فضا نیز این قابلیت را دارد تا فلزات را دچار زنگ زدگی می کند. ما نمی توانیم عامل رطوبت را از محیط حذف کنیم چرا که این موضوع بخشی از طبیعت است و باید با آن مقابله کرد. اقدام موثری که در این راستا انجام می‌شود این است که بتوانیم قطعات اتصال دهنده و تجهیزات فلزی را مقاوم سازی کنیم تا بتوانند در برابر این عامل محیطی آسیب زننده مقاومت کنند.

بست چنگالی کابل از طریق فرآیندهای مبتنی بر گالوانیزه گرم پوشش دهی می شوند. همان طور که می‌دانید در این فرآیند یک لایه از فلز زینک بر روی قطعه قرار می گیرد تا بتواند تاثیرپذیری عوامل محیطی را کاملا از بین ببرد. با توجه به این خاصیت که بست چنگالی کابل دارد به هیچ عنوان در دوره های زمانی طولانی دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمیشود.

ساختار منحصر به فرد بست چنگالی کابل

بست چنگالی کابل از جمله اتصالاتی می باشد که دارای یک ساختار متفاوت است. بدنه آن یک طرح U شکل دارد که به طور کامل بر روی کابل قرار می گیرد و از طریق اهرم یا پیچی که متصل به یک عایق پرانتزی شکل است عملیات حمایت کابل ها را انجام می دهند. این اهرم یا پیچ قابلیت تنظیم ارتفاع دارد یعنی زمانیکه پیچ را گردش می دهیم عایق متصل به آن بر روی کابل نیروی بیشتری را وارد می کند.

همین نوع عملکرد باعث می شود تا کابل ها بدون حرکت در جای خود ثابت باقی بمانند. دیگر ویژگی مثبت بست چنگالی کابل این است که دارای ابعاد ساختاری بالایی هستند. لذا به راحتی می‌توانند یک طیف گسترده از کابل های مختلف که دارای سایزهای متفاوتی هستند را پشتیبانی و حمایت کنند.

استفاده از عایق در بست چنگالی

مزیت بسیار عالی بست چنگالی کابل این است که دارای یک عایق می باشد. این عایق همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد متصل به یک پیچ یا اهرم متحرک است. سوال اصلی که وجود دارد این است که چرا باید از یک عایق الاستیکی بر روی بست چنگالی استفاده شود؟

علت این موضوع کاملاً ساده است. بدنه تمامی کابل های موجود اکثرا از جنس پلاستیک یا پلیمرهای فشرده می باشد. این بدنه با توجه به جنسی که دارد در صورت تماس با اجسام فلزی، یک نیروی بالایی را به کابل وارد می کنند که می توانند منجر به بروز آسیب شوند. به همین دلیل قسمتی از بست چنگالی که روی کابل قرار میگیرد مجهز به یک عایق به نسبت به نرم می شود تا زمانی که روی کابل قرار می گیرد بتواند بدون آسیب رساندن به بدنه آن عملیات پایدار نگه داشتن آن را انجام دهد.

بست چنگالی چگونه از کابل ها پشتیبانی می کنند؟

آیا بست چنگالی به تنهایی کابل ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند و یا اینکه نیاز به یک سری تجهیزات مکمل دیگر دارند؟ بست اتصال دهنده هایی هستند که به تنهایی نمی‌تواند کابل‌ها را در جای خود ثابت نگه دارند. آنها لازم است که روی سی چنل ها یا ریل بست چنگالی سوار شوند تا از این طریق بتوانند عملیات اتصال را تکمیل کنند.

همانطور که میدانید سی چنل ها محورهای بلندی هستند که به طور مستقیم به سازه متصل می شوند. بست چنگالی کابل نیز نقش واسط را در این بین ایفا می‌کند. به طوری که با قرار گرفتن بر روی محور سی چنل و سپس تحت پوشش قرار دادن کابل ها مسیر هدایت را هموارتر می کنند. شما می توانید چندین بست چنگالی را در یک محور سی چنل قرار دهید لذا سی چنل های بلند قادر هستند به طور موازی کابلهای متعددی را در یک راستا پشتیبانی کنند.

کاربردهای دیگر بست چنگالی

اغلب افراد تصور می‌کنند بست چنگالی کابل تنها برای پشتیبانی از هادی های الکتریکی طراحی و ساخته شده اند. اگرچه این ذهنیت تا حدودی درست است چرا که بست های چنگالی مختص کابل دارای عایق هستند و بست های چنگالی مختص لوله معمولاً بدون عایق عرضه می شوند.

ویدیو اموزش ساخت بست در youtube

البته می توان در هر دو آنها یعنی کابل ها و لوله ها از این نوع بست استفاده کرد. منظور از لوله ها همان لوله فولادی برق است که در محیط های صنعتی به صورت های مختلف در سازه هدایت یا جابجا می شوند. بنابراین بست های چنگالی تنها قطعاتی هستند که می‌توانند هم برای پشتیبانی کابل و هم برای پشتیبانی لوله مورد استفاده قرار گیرند.

سایز بست چنگالی برق:

  • بست چنگالی 12-16
  • بست چنگالی 16-22
  • بست چنگالی 22-28
  • بست چنگالی 28-34
  • بست چنگالی 34-40
  • بست چنگالی 40-46
  • بست چنگالی 46-52

 

‫3 دیدگاه ها

  1. بست چنگالی کابل واقعاً فوق‌العاده‌ست! طراحی U شکلش باعث می‌شه که کابل‌ها محکم سرجای خودشون بمونن و با پیچ تنظیم‌شون می‌تونید ارتفاع رو تغییر بدید. مهم‌تر از همه، عایق نرمش باعث می‌شه که به کابل آسیب نرسه. ضمن اینکه می‌تونید با سی چنل‌ها هم‌خوانی داشته باشه و برای هر سایز کابلی مناسب باشه.

  2. توضیحات درباره ساختار و عایق‌های بست چنگالی خیلی جالب بود. این که بست‌ها قابل تنظیم هستن و سایزهای مختلف رو پوشش می‌دن، واقعاً کار رو راحت‌تر می‌کنه. شاید یه مثال یا تصویر از نحوه نصب این بست‌ها می‌توانست به درک بهتر کمک کنه.

  3. چقدر جالب بود که بست‌های چنگالی با این همه ویژگی کاربردی توی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی استفاده می‌شن. اینکه از گالوانیزه گرم استفاده می‌کنن، خیلی خیالمون رو راحت می‌کنه که زنگ نمی‌زنن و به راحتی قابل تنظیم هستن. به نظرم خیلی مهمه که توی نصب کابل‌ها و لوله‌های برق از اتصالاتی استفاده کنیم که هم محکم باشن و هم بتونن به خوبی از کابل‌ها و لوله‌ها محافظت کنن. با این توضیحات، دیگه نیازی نیست کلی وقت و هزینه صرف پیدا کردن بست‌های دیگه کنیم!

دکمه بازگشت به بالا