غار قوری قلعه

غار قوری قلعه: سفری به اعماق زمین

همیشه به دنبال ماجراجویی های جدیدی هستم مخصوصاً اگر اونها شامل غارهای تاریک و رمزآلود باشه. چند ماه پیش تصمیم گرفتم به غار قوری قلعه یکی از غارهای آهکی دیدنی و مهم ایران سفر کنم. این غار در استان کردستان در نزدیکی شهر سنندج واقع شده و واقعا یکی از اون مقاصدیه که هر کسی باید یک بار در زندگیش ازش بازدید کنه.

سفر به دل کوه

مسیر رسیدن به غار قوری قلعه تازه شروع ماجراجویی بود. من با ماشین از سنندج راه افتادم و پس از گذر از جاده های کوهستانی و روستاهای زیبا به نزدیکی دهکده قوری قلعه رسیدم. مناظر طبیعت جذاب و سبز اطراف غار همون اول حس ماجراجویی و هیجان رو تو من ایجاد کرد.

قبل از ورود به غار حدود یک ساعت پیاده روی در مسیر کوهستانی در انتظار من بود. این مسیر با وجود تخته سنگ های بلند و شیب های تند با چشمه های خروشان و چمنزارهای سرسبز احاطه شده بود. صدای آب و طراوت هوا خستگی پیاده روی رو به کل فراموش می کرد.

وارد دنیای شگفتی ها می شویم

در ورودی غار با یک فضای تاریک و مرطوب مواجه شدم. صدای قطرات آب که از سقف غار چکه می کرد باصدا و طنین خاص خودشون حس مرموزی رو ایجاد می کرد. با روشن کردن چراغ قوه سقف و دیوارهای غار رو مشاهده کردم که با استالاکتیت ها و استالاگمیت های آهکی زیبایی تزیین شده بود. این شکل های عجیب و غریب که در طول سال ها توسط آب تشکیل شده بودند من رو به حیرت و تعجب وا داشت.

سفر به اعماق زمین

راهروهای غار مملو از شگفتی و حیرت بودند. هر چقدر به عمق غار پیش می رفتم رنگ ها و شکل ها تغییر می کردند. سنگ های آهکی در رنگ های سفید خاکستری و قهوه ای با تنوع زیادی در شکل و حجم خودنمایی می کردند. در بعضی از قسمت ها ستون های آهکی زیبایی از سقف تا کف غار امتداد داشتند و برخورد نور با این ستون ها منظره خیره کننده ای رو ایجاد می کرد.

در طول مسیر چند حوضچه آب شفاف رو مشاهده کردم که آب از سقف غار توسط استالاکتیت ها به طور طبیعی به آنها چکه می کرد. آب این حوضچه ها بسیار سرد و شفاف بود و بازتاب نور در آن منظره زیبایی رو ایجاد می کرد.

زیبایی در سادگی

اما یکی از زیباترین قسمت های غار قوری قلعه چشمه و رودخانه ای بود که در عمق غار جریان داشت. صدای خروش آب و بازتاب نور چراغ قوه در آب منظره جادویی رو ایجاد می کرد. وجود این رودخانه در دل کوه نمادی از زیبایی و عظمت طبیعت بود.

اطلاعات مهم برای یک سفر به غار قوری قلعه

  • بهترین زمان برای سفر به غار قوری قلعه: بهار و پاییز
  • مدت زمان بازدید از غار: حدود یک ساعت
  • نکات ضروری: پوشیدن لباس راحت و مقاوم در برابر رطوبت استفاده از چراغ قوه مناسب داشتن آب و تنقلات کافی
  • هزینه ورودیه: قیمت ورودیه غار خیلی ارزان است و برای هر نفر حدود ۱۰ هزار تومان است.
  • نکات حفظ محیط زیست: از ریختن زباله در غار خودداری کنید و به محیط زیست احترام بگذارید.

پرسش و پاسخ

  • آیا برای بازدید از غار قوری قلعه به راهنما نیاز داریم؟ وجود راهنما در بازدید از غار می تونه تجربه بهتری رو برای شما ایجاد کنه اما اگر بدون راهنما هم به غار بروید با مطالعه و بررسی اطلاعات موجود می توانید از غار بازدید کنید.
  • آیا برای ورود به غار به ابزار ویژه ای نیاز داریم؟ به جز چراغ قوه به ابزار ویژه دیگری نیاز نخواهید داشت.
  • آیا غار قوری قلعه برای کودکان مناسب است؟ غار قوری قلعه برای کودکان مناسب است اما با توجه به طول مسیر و وجود برخی سنگ ها و شیب ها باید با احتیاط و با نظر به سن و توانایی کودک از غار بازدید کنید.

سخن نهایی

سفر به غار قوری قلعه تجربه فراموش نشدنی رو برای من ایجاد کرد. این غار با طبیعت بکر و زیبای خود علاوه بر موضوع غارنوردی مکان مناسب و جذابی برای عکاسی و تفریح است. اگر شما هم علاقه مند به غارنوردی و طبیعت گردی هستید حتما از این غار زیبا بازدید کنید.

دکمه بازگشت به بالا