زیگورات چغازنبیل

سفری به قلب تاریخ: زیگورات چغازنبیل

همیشه از اون آدم هایی بودم که با یه نگاه به آسمان شب مجذوب ستارگان می شدم. تصور می کردم که این نقطه های نورانی نشانه ای از تمدن های باستانی هستند که یه زمانی مثل ما اینجا زندگی می کردند. حالا چند سالی می شه که این تصور تبدیل به یه واقعیت شده. یه واقعیت که با یه سفر به خوزستان و بازدید از زیگورات چغازنبیل برایم محقق شد.

شروع یک سفر تاریخی

صبح که از خواب بیدار شدم مثل یه بچه ذوق زده بودم. یه سفر یک روزه به چغازنبیل در انتظارم بود. مسیر شوش تا چغازنبیل یه جاده ی پر پیچ و خم بود که از کنار دشت های وسیع و سرسبز می گذشت. هوای خنک و بوی خاک نمناک روح و روانم رو به آرامش می رسوند.

زیگورات نمادی از عظمت

وقتی به محوطه ی چغازنبیل رسیدم یه حس غرور و افتخار تمام وجودم رو فرا گرفت. اونجا نه فقط یه بنای باستانی بلکه نمادی از عظمت تمدن ایلام بود که از حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه شکوفا شده بود.

یک بنای عجیب و غریب

با دیدن زیگورات یه حس عجیب و غریب سراغم اومد. انگار یه روح باستانی توی اون دیوارهای خشتی و آجر پخته شده زندگى مى‏ کرد. با قدم زدن روی سنگفرش های قدیمی می تونستم تصور کنم که ملوانان ایلامی روی این پلکان بالا و پایین می رفتن و با خدایانشون ارتباط برقرار می کردن.

داخل زیگورات

داخل زیگورات فضایی مرموز و پر از راز و نیاز حاکم بود. کاشی های لعاب دار که با رنگ آبی و مشکی تزیین شده بودند قصه های فراموش شده ی عهد ایلامی رو زمزمه می کردند. حالا دیگه خودم رو به جای اهالی ایلامی می دیدم که در حرم این معبد قدیمی برای آرامش و برکت به الهه ها دعا می کردند.

عظمت و شکوه

با هر قدم که به سمت بالای زیگورات برمی داشتم عظمت و شکوه این بنای باستانی بیشتر خودشو نشون می داد. حالا دیگه در ارتفاع بالای زیگورات قرار داشتم و تمامی دشت و کوه منظره رو در برگرفته بود. آسمان آبی و خورشید درخشان رو در حالی که از میدان چغازنبیل در آینه ی آب آشامیدنی پذیرایی می کردم به حقیقت مفهوم "عظمت تاریخ" پی بردم.

نکاتی برای بازدید از زیگورات چغازنبیل

  • قبل از سفر به چغازنبیل حتما اطلاعات کافی در مورد تاریخچه و ساختمان زیگورات جمع آوری کنید.
  • بهترین زمان برای بازدید از زیگورات در فصل پاییز و بهار است.
  • حتما کفش راحتی به پا کنید چون در زیگورات باید مسافت طولانی رو پیاده روی کنید.
  • آب و غذا همراه خودتان ببرید و از تنقلات محلی و صنعتی که در محوطه به فروش می رسد اجتناب کنید.
  • از صحبت کردن با صدای بلند در محوطه خودداری کنید.
  • هنگام عکس گرفتن از زیگورات از استفاده از فلش خودداری کنید.
  • از هرگونه خرابکاری و نوشتن روی دیوار زیگورات خودداری کنید.

پرسش و پاسخ

1. چغازنبیل کجاست؟

چغازنبیل در 35 کیلومتری شمال شوش و در استان خوزستان واقع شده است.

2. چغازنبیل از چه ماده ای ساخته شده؟

زیگورات چغازنبیل از آجر خشت پخته ساخته شده و با کاشی های لعاب دار تزیین شده است.

3. چه مواردی در معبد چغازنبیل کشف شده است؟

در حفاری های انجام شده در معبد چغازنبیل اشیاء باستانی مانند مهر مجسمه گلدان و کتیبه کشف شده است.

نتیجه گیری

سفر من به زیگورات چغازنبیل سفر به قلب تاریخ بود. تمدن ایلامی در این زیگورات باستانی نه فقط با آثار باستانی خودش حرف می زد بلکه با عظمت و شکوه خودش آدم رو به تعجب وا می داشت. اگر علاقه مند به تاریخ و تمدن های باستانی هستید حتما از این بنای باستانی دیدار کنید.

دکمه بازگشت به بالا