وان ترکیه

وان جایی که تاریخ به شما لبخند می زند

همیشه به دنبال مقاصد سفر خاص و متفاوت بوده ام از آن نوع مقاصدی که نه فقط منظره های بکر و طبیعت زیبا ارائه می دهند بلکه داستانی هم دارند داستانی از گذشته های دور از تمدن های قدرتمند از جنگ ها و پیروزی ها از غم و شادی. وان دقیقا اینجور جایی بود

وان شهری در شرق ترکیه به طور اتفاقی وارد لیست سفرهایم شد. دوستانی که چند سال قبل به این شهر سفر کرده بودند با اشتیاق از آب های نیلگون دریاچه وان قلعه های باستانی و کوه های سر به فلک کشیده اش صحبت می کردند. با شنیدن داستان هایشان انگار دانه ای از کنجکاوی در من کاشته شد دانه ای که خیلی زود به درخت بزرگی از اشتیاق تبدیل شد.

من و همسرم تصمیم گرفتیم برای تعطیلات تابستانی راهی وان شویم. بعد از تحقیق های لازم و برنامه ریزی برای پرواز اقامت و مکان های دیدنی بالاخره روز موعود فرا رسید.

قدم گذاشتن به تاریخ

لحظه ورود به وان انگار در ماشین زمان سوار شده بودم. هوای خنک و مطبوع رایحه گیاهان و بوی خاک در آغوشم احساس شادی و آرامش را تزریق کرد. با وجود ترافیک شهری و سر و صدای موتور ماشین ها خستگی سفر به کل از ذهنم پاک شد.

اولین مکان که به خاطر تاریخ غنی اش به خود جلب توجه می کرد قلعه وان بود. قلعه ای باستانی که بر فراز تپه ای مشرف به دریاچه وان قرار گرفته بود. قلعه وان با دیوارهای بلند و محکم اش حکایت از گذشته ای دشوار و پر از جنگ و پیروزی دارد.

در حین پیاده روی در کوچه های تنگ و باریک کنار دیوارهای قلعه انگار صدای قدم های سربازان روم و سلجوقی را در گوشم می شنیدم. نمای دریاچه وان با رنگ آبی بی نظیر اش و کوه های سربه فلک کشیده اطراف اش چشم انداز روشن و زیبایی را به من هدیه دادند.

وان آرامش و طبیعت بکر

بعد از بازدید از قلعه وان خود را به ساحل دریاچه وان رساندیم. دریاچه ای بزرگ و نیلگون که با آبی اش منعکس کننده آسمان بود. هوای خنک و مطبوع و باد ملایمی که در ساحل می وزید احساس آرامش و رفاه را در وجودم به وجود آورد.

شنا کردن در آب های خنک دریاچه وان و تماشای غروب آفتاب بر فراز کوه ها تجربه ای بی نظیر بود. طبیعت زیبا و بکر وان احساس آرامش و شادی را در من تقویت کرد.

با کمی پیاده روی در کنار دریاچه وان به مکان های دیدنی دیگر مانند جزیره آکدامار و صومعه وان رسیدیم. جزیره آکدامار با کلیسا باستانی اش که بر فراز دریاچه قرار گرفته بود تجربه ای فراموش نشدنی بود. صومعه وان نیز با تاریخچه و معماری خاص اش چشم انداز روشن و فراموش نشدنی را در من ایجاد کرد.

وان غذا و طعم های فراموش نشدنی

غذا در وان موضوع جدید و جذاب دیگری بود. مزه و بوی ادویه جات خاص ترکیه ای و آشپزی منحصر به فرد وان چشایی من را مفتون خود کرد.

از انواع کباب های ترکیه ای و آش های لذیذ وان و همچنین شیرینی های سنتی ترکی مانند باقلوا و کنافه لذت بردیم. هر غذا به طور خاص آماده شده و با ظرافت خاص خود ارائه می شد.

در یکی از شب های مان در وان به محل فروش کباب های خیابانی در بازار محلی رفتیم. کباب های چرب و خوشمزه با سس های خاص و ادویه جات مناسب با نان ترکی تجربه ای فراموش نشدنی را در من به وجود آورد.

وان محل ایده آل برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ

وان برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ مکانی ایده آل است. دریاچه وان و کوه ها و دشت های اطراف اش مکانی مناسب برای پیاده روی و دوچرخه سواری است.

علاوه بر این وجود قلعه وان جزیره آکدامار و صومعه وان تجربه ای منحصر به فرد برای علاقه مندان به تاریخ است.

با وجود همه این جاذبه ها وان شهری آرام و معمولی نیز است. زندگی محلی در وان با سرعت کمتر و شکل متفاوت از شهرهای بزرگ تر ترکیه در جریان است. مردم وان با مهمان نوازی و گرمی احساس خوبی را به گردشگران منتقل می کنند.

نکات عملی برای سفر به وان

  • وان شهری سرد در زمستان و گرم در تابستان است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به وان فصل بهار و پاییز است.
  • از آن جا که وان شهری کوهستانی است به مناسبت سفر به وان لباس راحت و سبک و همچنین لباس گرم نیز با خود ببرید.
  • وان شهری باستانی است و ممکن است در بعضی از مکان ها ساختمان های قدیمی وجود داشته باشند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین در حین پیاده روی و بازدید از مکان ها احتیاط کنید.
  • وان شهری امن و آرام است اما بهتر است مراقب وسایل ارزشمند خود باشید.
  • قبل از سفر به وان اطلاعات لازم در مورد هتل ها مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری را جمع آوری کنید.

نتیجه گیری

سفر به وان تجربه ای فراموش نشدنی و پر از آرامش و شادی بود. وان شهری است که هم تاریخ غنی و هم طبیعت بکر را در خود جای داده است. من به همه کسانی که به دنبال مقصد سفر خاص و متفاوت هستند سفر به وان را توصیه می کنم.

پرسش و پاسخ

1. آیا وان شهری گران است؟

وان شهری مقرون به صرفه است و هزینه زندگی و سفر در آن پایین است.

2. چه زبان هایی در وان رایج است؟

زبان رسمی وان ترکی است اما اکثر مردم وان به انگلیسی نیز صحبت می کنند.

3. بهترین زمان برای سفر به وان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به وان فصل بهار و پاییز است که هوا مطبوع و خوش آیند است.

دکمه بازگشت به بالا