علامت های مهم روی محصولات آرایشی | راهنمای جامع برای خرید ایمن

علامت های مهم روی محصولات آرایشی
تاحالا به اون همه علامت ریز و درشتی که روی محصولات آرایشی و بهداشتی تون هست، دقت کردین؟ اگه معنی این علامت ها رو ندونید، ممکنه محصولی رو بخرید که تاریخش گذشته، به پوستتون آسیب بزنه یا حتی به حیوانات ظلم شده باشه. دونستن مفهوم علامت های مهم روی محصولات آرایشی، بهتون کمک می کنه تا انتخاب های آگاهانه ای داشته باشید و از سلامت خودتون و محیط زیست هم محافظت کنید. با این راهنما، دیگه هرگز گیج نمی شید و با اطمینان خرید می کنید.
امروزه، دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی پر از محصولاته جورواجوره. از کرم های مرطوب کننده گرفته تا رژلب و ریمل، هر کدوم از این محصولات یه عالمه حرف نگفته روی خودشون دارن. این حرف ها رو هم با نوشته های ریز یا نمادهای عجیب و غریب بهمون می رسونن. شاید فکر کنید این علامت ها فقط برای زیبایی بسته بندی ان، اما در واقع هر کدومشون یه دنیا اطلاعات مهم رو تو دل خودشون جا دادن.
تصور کنید یه کرم پودر عالی پیدا کردین که همه ازش تعریف می کنن. اما اگه ندونید تاریخ مصرفش چقدره یا برای پوست شما مناسب هست یا نه، ممکنه به جای زیبایی، کلی مشکل پوستی برای خودتون درست کنید. اینجا اهمیت دونستن زبان این نمادها خودشو نشون می ده. این مقاله رو برای شما آماده کردیم تا بتونید مثل یه کارشناس، علامت های مهم روی محصولات آرایشی رو بخونید و همیشه بهترین ها رو برای خودتون انتخاب کنید.
نمادهای حیاتی: تاریخ مصرف و ماندگاری محصول
یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید روی بسته بندی هر محصول آرایشی دنبالش بگردید، تاریخ مصرف و ماندگاریشه. استفاده از محصولات تاریخ مصرف گذشته می تونه عوارض بدی برای پوستتون داشته باشه، از حساسیت و جوش گرفته تا عفونت های پوستی. پس بیاید با هم مهم ترین نمادهای مربوط به تاریخ رو یاد بگیریم:
نماد PAO (Period After Opening): شیشه باز
نماد PAO، همون علامت شیشه بازیه که یه عدد کنارش داره و معمولاً با حرف M (مخفف Month یا ماه) همراهه. مثلاً اگه دیدید یه شیشه باز با عدد 12M روی محصول آرایشی تون حک شده، یعنی این محصول بعد از اینکه درش رو باز کردین، تا 12 ماه قابل استفاده ست.
این نماد بیشتر برای محصولاتی استفاده میشه که ماندگاریشون قبل از باز شدن، بالای 30 ماهه. چون تا وقتی که محصول پلمپ باشه و هوا بهش نخوره، ترکیباتش سالم می مونن. اما به محض اینکه درش رو باز می کنید و محصول با اکسیژن هوا تماس پیدا می کنه، فرآیند اکسیداسیون شروع میشه و ممکنه ترکیباتش تغییر کنن و خاصیت خودشون رو از دست بدن یا حتی فاسد بشن. به همین دلیله که اگه یه محصول رو باز کردین، حتی اگه هنوز تاریخ انقضای کلیش نرسیده، باید حواستون به نماد PAO باشه و بعد از اون مدت دیگه ازش استفاده نکنید. این قضیه مخصوصاً موقع خرید لوازم آرایشی دست دوم خیلی مهم تر میشه، چون نمی دونید اون محصول قبلاً کی باز شده.
نماد BBE (Best Before End) / EXP: ساعت شنی
برعکس نماد PAO، نماد BBE (که مخفف Best Before End هست و گاهی هم با EXP به معنای Expiry Date نمایش داده میشه) به شما میگه که تاریخ انقضای کلی محصول کی هست، فارغ از اینکه درش رو باز کردین یا نه. معمولاً این نماد به شکل یه ساعت شنیه که کنارش تاریخ دقیق انقضا رو به صورت روز، ماه و سال می نویسن.
این نماد برای محصولاتی که ماندگاریشون کمتر از 30 ماهه، حیاتیه. مثلاً خیلی از محصولات ارگانیک یا طبیعی به خاطر نداشتن مواد نگهدارنده قوی، طول عمر کمتری دارن و این نماد بهتون میگه که تا چه تاریخی میتونید با خیال راحت ازشون استفاده کنید. بعد از این تاریخ، حتی اگه محصول هنوز باز نشده باشه، ممکنه کارایی و ایمنیش رو از دست بده و حتی برای پوستتون مضر باشه. پس حتماً قبل از استفاده، تاریخ دقیق کنار ساعت شنی رو چک کنید.
نماد تاریخ تولید (Prod / MFD) و بچ نامبر
بعضی وقت ها، علاوه بر تاریخ انقضا، تاریخ تولید هم روی محصول درج میشه. این تاریخ رو معمولاً با نمادهایی مثل PRO (مخفف Production Date) یا MFD (مخفف Manufactured Date) نشون میدن. دونستن تاریخ تولید به شما کمک می کنه تا بتونید عمر مفید محصول رو حساب کنید و مطمئن بشید که یه محصول تازه رو خریدین.
گاهی اوقات هم ممکنه تاریخ تولید رو به صورت مستقیم نبینید، اما یه بچ نامبر (Batch Number) یا شماره سری ساخت روی محصول هست. این بچ نامبر یه کد ترکیبی از حروف و اعداده که تولیدکننده برای ردیابی محصولش ازش استفاده می کنه. با وارد کردن این بچ نامبر توی سایت های مخصوص یا اپلیکیشن های مربوط به تشخیص اصالت محصول، می تونید تاریخ تولید دقیق و حتی اطلاعات دیگه ای درباره اون محصول رو به دست بیارید. این روش مخصوصاً برای محصولات وارداتی که ممکنه تاریخ هاشون برامون ناآشنا باشه، خیلی کارآمده.
مراقب باشید! استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ گذشته، حتی اگه ظاهرشون تغییری نکرده باشه، می تونه منجر به حساسیت، عفونت، و مشکلات جدی پوستی بشه. همیشه قبل از استفاده، تاریخ ها رو دقیق چک کنید.
نمادهای اطلاعات محصول: حجم، محتوا و دستورالعمل
حالا که با تاریخ ها آشنا شدیم، بریم سراغ نمادهایی که اطلاعاتی درباره مقدار محصول و نحوه استفاده از اون بهمون میدن. این نمادها به ظاهر ساده، اما خیلی مهم اند.
نماد e-Mark (Estimated Sign): حرف e کوچک
علامت e کوچیک روی بسته بندی، یه جور تضمین از طرف تولیدکننده ست. این نماد به شما اطمینان میده که حجم یا وزن خالصی که روی محصول نوشته شده (مثلاً 100 میلی لیتر یا 50 گرم)، واقعاً همونه که هست و کمتر یا بیشتر نیست. این نماد بیشتر توی کشورهای اروپایی کاربرد داره و یه استاندارد برای اطمینان از مقدار دقیق محصوله.
معمولاً این علامت رو روی محصولات با حجم یا وزن پایین تر از 5 میلی لیتر یا 5 گرم نمی بینید. همچنین روی نمونه های کوچک یا سمپل و محصولاتی که برای تست استفاده میشن هم این نماد وجود نداره. پس اگه دیدین یه کرم یا لوسیون این علامت e رو داره، خیالتون راحته که پولتون رو برای حجم درست محصول دادین.
نماد Refer to Insert: دست و کتاب
این نماد یه دستیه که به یه کتاب یا بروشور اشاره می کنه. وقتی این علامت رو روی یه محصول می بینید، یعنی داخل بسته بندی اصلی یا چسبیده به خود محصول، یه بروشور یا دفترچه راهنمای کوچیک وجود داره. خب چرا این نماد لازمه؟ چون بعضی از محصولات، به خصوص اونایی که بسته بندی کوچیکی دارن، جایی برای نوشتن همه اطلاعات مهم مثل لیست کامل ترکیبات، دستورالعمل های استفاده دقیق، هشدارها یا عوارض جانبی احتمالی ندارن. اینجاست که این نماد به شما میگه که همه جزئیات رو می تونید توی اون بروشور پیدا کنید. پس اگه این علامت رو دیدین، حتماً بروشور رو دربیارید و یه نگاهی بهش بندازید تا از همه نکات مهم آگاه بشید.
نمادهای اخلاقی و زیست محیطی: انتخاب مسئولانه
امروزه، علاوه بر کیفیت و کارایی محصول، خیلی ها به مسائل اخلاقی و زیست محیطی هم توجه می کنن. خوشبختانه، نمادهایی روی محصولات هستن که به شما کمک می کنن انتخاب های مسئولانه تری داشته باشید و به حفظ حقوق حیوانات و محیط زیست کمک کنید.
نماد خرگوش (Cruelty-Free): بدون تست حیوانی
علامت خرگوش یکی از دوست داشتنی ترین نمادها برای خیلی هاست! این نماد نشون میده که محصولی که دست شماست، هیچ وقت روی حیوانات تست نشده. یعنی برای اطمینان از ایمنی و کارایی این محصول، به هیچ حیوانی آزار نرسیده. این قضیه برای کسانی که به حقوق حیوانات اهمیت میدن، خیلی مهمه.
نماد خرگوش ممکنه شکل های مختلفی داشته باشه، مثل:
- خرگوش در حال پرش (Leaping Bunny): این نماد یک استاندارد بین المللیه و نشون میده که نه فقط محصول نهایی، بلکه هیچ کدوم از مواد اولیه و ترکیباتش هم روی حیوانات تست نشدن.
- خرگوش صورتی PETA: این نماد توسط سازمان PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) صادر میشه و تضمین می کنه که محصول کرولتی فریه.
- خرگوش CCF: این نماد هم توسط سازمان Choose Cruelty Free در استرالیا ارائه میشه و هدفش همون عدم تست حیوانیه.
پس اگه حمایت از حیوانات براتون مهمه، حتماً دنبال این نمادهای خرگوش روی محصولات آرایشی و بهداشتی بگردید.
نماد وگان (Vegan): بدون مواد حیوانی
اگه یه محصول نماد وگان رو داشته باشه، یعنی نه تنها روی حیوانات تست نشده (که این خودش نشونه کرولتی فری بودنه)، بلکه هیچ گونه ماده ای که از حیوانات گرفته شده باشه (مثل موم عسل، شیر، لانولین یا کلاژن حیوانی) هم توش به کار نرفته. ممکنه یه محصول کرولتی فری باشه ولی وگان نباشه، چون ممکنه مثلاً توش عسل باشه. پس اگه رژیم غذایی یا سبک زندگی وگانی دارید و دوست دارید محصولاتتون هم همین اصول رو رعایت کنه، حتماً دنبال نماد وگان باشید.
نمادهای بازیافت (Recycling): حلقه موبیوس و نقطه سبز
این نمادها به محیط زیست مربوط میشن و نشون میدن که بسته بندی محصول چقدر دوستدار طبیعته. دو تا نماد مهم این بخش رو با هم بررسی می کنیم:
- حلقه موبیوس (Mobius Loop):
این علامت همون مثلثی متشکل از سه فلشه که پشت سر هم قرار گرفتن. این نماد بهتون میگه که بسته بندی این محصول قابلیت بازیافت داره. گاهی اوقات ممکنه داخل این مثلث یه عدد هم ببینید. این عدد، کد رزین پلاستیکه و نشون میده که اون پلاستیک از چه نوع ماده ای ساخته شده و چطور باید بازیافت بشه. دونستن این کدها به مراکز بازیافت کمک می کنه تا مواد رو راحت تر دسته بندی کنن. پس وقتی محصولی رو تموم کردین، اگه این علامت رو داشت، حتماً اون رو توی سطل های بازیافت مخصوص پلاستیک بندازید.
- نقطه سبز (Green Dot):
این نماد که معمولاً به شکل دو فلش سبز رنگ یا سیاه و سفیده که به هم پیوستن، نشون میده که تولیدکننده این محصول، هزینه بازیافت بسته بندی محصولش رو به یک سازمان بازیافت پرداخت کرده. یعنی اون شرکت به مسئولیت خودش در قبال مدیریت پسماند عمل کرده. این نماد بیشتر در کشورهای اروپایی رایجه و به شما این اطمینان رو میده که شرکت تولیدکننده به فکر محیط زیست بوده و برای بازیافت بسته بندیش هزینه کرده.
نمادهای سلامت و ترکیبات خاص: آگاهی برای پوست شما
حالا وقتشه بریم سراغ نمادهایی که به سلامت شما و ترکیبات خاص محصولات مربوط میشن. این نمادها بهتون کمک می کنن تا محصولاتی رو انتخاب کنید که با پوستتون سازگارترن و از موادی تشکیل شدن که براتون ضرر ندارن.
نماد شعله (Flammable): خطر اشتعال
علامت شعله یا همون آتیش کوچولو، یه نماد هشداره و میگه که این محصول قابل اشتعاله! یعنی باید اون رو دور از گرما، شعله مستقیم، یا هر چیز مشتعل کننده دیگه ای نگه دارید. محصولاتی مثل اسپری های مو، دئودورانت ها، لاک ناخن و پاک کننده های لاک، معمولاً این نماد رو دارن. دلیلش هم وجود الکل یا گازهای پیشران تو ترکیباتشونه که خیلی راحت آتش می گیرن. پس حواستون باشه که این محصولات رو نزدیک بخاری، شمع، یا حتی سشوار داغ نذارید و استفاده نکنید.
نمادهای ارگانیک و طبیعی (Organic & Natural)
اگه دنبال محصولات طبیعی و سالم هستید، این بخش برای شماست. نمادهای ارگانیک و طبیعی نشون میدن که محصول تا چه حد از مواد طبیعی و بدون مواد شیمیایی مضر ساخته شده. چند تا از مهم ترین این نمادها رو با هم می شناسیم:
- Ecocert: این گواهی توسط یه سازمان غیردولتی فرانسوی صادر میشه و دو نوع داره:
- Ecocert Organic: اگه محصولی این نماد رو داشته باشه، یعنی حداقل 95% مواد تشکیل دهنده اش منشاء گیاهی دارن و حداقل 10% از کل مواد وزنیش هم ارگانیک هستن.
- Ecocert Natural: این یکی نشون میده که حداقل 50% مواد محصول از منشاء گیاهیه و حداقل 5% از کل مواد وزنیش ارگانیک هستن.
پس Ecocert یه جورایی یه تضمینه برای طبیعی بودن محصول.
- USDA Organic: این نماد رو روی محصولاتی می بینید که در آمریکا تولید میشن و توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده تایید شدن. اگه این مهر روی محصولی باشه، یعنی حداقل 95% از ترکیباتش ارگانیکن. برای کسایی که خیلی روی ارگانیک بودن محصول حساسن، این مهر یه نشونه معتبره.
- Cosmebio: این هم یه گواهی فرانسویه که مثل Ecocert، سطوح مختلفی برای ارگانیک و طبیعی بودن داره و نشون میده محصول چقدر از مواد ارگانیک و طبیعی تشکیل شده.
- NPA Natural Standard: این نماد توسط انجمن محصولات طبیعی (NPA) صادر میشه و تضمین می کنه که محصول واقعاً طبیعیه و استانداردهای خاصی رو برای مواد اولیه و فرآیند تولید رعایت کرده.
این نمادها برای پوست های حساس و افرادی که دنبال محصولات با حداقل مواد شیمیایی هستن، خیلی مهمن. کمک می کنن تا انتخاب سالمی داشته باشید و از ورود مواد مضر به بدنتون جلوگیری کنید.
نماد سیب سلامت
نماد سیب سلامت رو حتماً روی خیلی از محصولات داخلی و حتی بعضی از محصولات وارداتی توی ایران دیدین. این نماد نشون دهنده اینه که محصول مورد نظر، تأیید و نظارت سازمان غذا و داروی ایران رو داره. یعنی از نظر بهداشتی و سلامت، بررسی شده و مجاز به فروشه. وجود این نماد روی محصول، یه جورایی مهر تاییدی بر اصالت و ایمنی اون توی بازار ایران محسوب میشه. پس برای خرید محصولات ایرانی یا محصولاتی که به صورت قانونی وارد کشور شدن، به دنبال این نماد باشید.
نماد حلال (Halal)
نماد حلال برای مصرف کنندگان مسلمان اهمیت زیادی داره. وقتی این علامت رو روی یه محصول آرایشی می بینید، یعنی تو فرآیند تولید اون محصول از هیچ گونه ماده ای که از نظر شرع اسلام غیرمجاز باشه، استفاده نشده. این مواد می تونن شامل الکل های خاصی که در اسلام حرام هستن، یا مشتقات حیوانی ای باشن که از حیوانات غیرحلال یا ذبح نشده به روش اسلامی به دست اومدن. این نماد به مسلمانان کمک می کنه تا با خیال راحت از محصولاتی استفاده کنن که با باورهاشون سازگاره.
سایر نمادهای رایج
علاوه بر این علامت هایی که تا اینجا گفتیم، یه سری نمادهای دیگه هم هستن که خوبه باهاشون آشنا باشید:
- Dermatologically Tested (تست شده توسط متخصص پوست): این نماد نشون میده که محصول توسط متخصصین پوست آزمایش شده و معمولاً برای پوست های حساس مناسبه.
- Hypoallergenic (ضد حساسیت): یعنی این محصول به گونه ای فرموله شده که احتمال ایجاد حساسیت در اون خیلی پایینه. البته این به این معنی نیست که هیچ کس بهش حساسیت نشون نمیده، اما شانسش کمه.
- Non-comedogenic (غیر کومدون زا / باعث بسته شدن منافذ نمی شود): این عبارت برای محصولاتی استفاده میشه که منافذ پوست رو مسدود نمی کنن و احتمال ایجاد جوش های سرسیاه یا سرسفید رو کاهش میدن.
- SPF (حفاظت در برابر اشعه خورشید): این نماد که بیشتر روی ضدآفتاب ها یا کرم پودرها دیده میشه، نشون دهنده میزان محافظت محصول در برابر اشعه های مضر خورشیده. هرچی عدد SPF بالاتر باشه، محافظت بیشتری داره.
- Fragrance-Free (بدون عطر): یعنی این محصول هیچ رایحه مصنوعی یا طبیعی ای نداره. این برای افرادی که به عطر و بوی محصولات حساسیت دارن یا عطرهای بدون بو رو ترجیح میدن، خیلی مهمه.
- Paraben-Free (بدون پارابن): پارابن ها نوعی ماده نگهدارنده هستن که در بعضی از محصولات آرایشی استفاده میشن. اگه روی محصولی این نماد رو دیدین، یعنی بدون پارابنه.
سوالات متداول
علامت P روی محصولات نشانه چیست؟
علامت P معمولاً مخفف Production Date به معنی تاریخ تولید محصوله. اگه این نماد نبود، می تونید از بچ نامبر (Batch Number) که ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسیه و روی بسته بندی محصول درج شده، برای پیدا کردن تاریخ تولید استفاده کنید.
PRO تاریخ تولید است یا انقضا؟
PRO مخفف Produce و نشون دهنده تاریخ تولید محصوله. در مقابل، نماد PAO (Period After Opening) که به شکل یه شیشه باز با یه عدد و حرف M (مخفف Month) هست، تاریخ انقضا بعد از باز شدن درب محصول رو نشون میده.
علامت خرگوش در مثلث روی لوازم آرایشی چه مفهومی دارد؟
علامت خرگوش، چه توی مثلث باشه یا هر شکل دیگه ای، به طور کلی نشون دهنده کرولتی فری (Cruelty-Free) بودن محصوله. یعنی در هیچ مرحله ای از تولید اون محصول، تست حیوانی انجام نشده و به حیوانات آسیبی نرسیده. برندهایی که حامی حقوق حیوانات هستن، از این نماد روی محصولاتشون استفاده می کنن.
خط مشکی روی تیوپ کرم در علائم آرایشی، یعنی چه؟
اون خطوط مشکی (یا رنگی) که ته تیوپ کرم یا خمیردندون می بینید، بهشون علامت های چاپی یا نشانگرهای چاپی میگن. این خطوط هیچ معنای خاصی برای مصرف کننده ندارن و فقط برای دستگاه های بسته بندی توی کارخونه کاربرد دارن تا تیوپ رو دقیقاً از جای درست برش بدن یا مهر و موم کنن.
علامت B روی محصولات نشانه چیست؟
علامت B روی محصولات آرایشی و بهداشتی معمولاً به معنای Bio یا بایو هست که نشون دهنده ارگانیک یا طبیعی بودن محصوله، یعنی از مواد اولیه طبیعی یا کشت ارگانیک تهیه شده. گاهی هم ممکنه به معنای بدون تست حیوانی یا همون کرولتی فری باشه، اما رایج ترین معنی اون، ارگانیک بودنه.
آیا همه محصولات آرایشی باید این علامت ها را داشته باشند؟
خیر، همه محصولات آرایشی لازم نیست همه این نمادها رو داشته باشن. اما بعضی از اطلاعات ضروری مثل تاریخ انقضا (به روش PAO یا BBE) معمولاً باید روی محصول درج بشه، به خصوص در اتحادیه اروپا که قوانین سختگیرانه تری در این زمینه دارن. برخی نمادها هم مثل نمادهای ارگانیک یا کرولتی فری، اختیاری هستن و اگه برند این استانداردها رو رعایت کرده باشه، ازشون استفاده می کنه.
چگونه از اصالت محصول از روی علائم اطمینان پیدا کنیم؟
برای اطمینان از اصالت محصول از روی علائم، چند تا نکته مهمه: اول اینکه تمام علامت های مهم روی محصولات آرایشی باید واضح و بدون غلط املایی یا چاپی باشن. دوم، اطلاعات روی بسته بندی مثل بچ نامبر، باید با اطلاعاتی که توی سایت رسمی برند یا اپلیکیشن های تشخیص اصالت محصول پیدا می کنید، مطابقت داشته باشه. سوم، همیشه از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا از اصل بودن کالا مطمئن باشید.
آیا معنی علامت های روی محصولات بهداشتی و آرایشی یکسان است؟
بله، در بیشتر موارد، معنی علامت های مهم روی محصولات آرایشی و بهداشتی یکسانه. نمادهایی مثل PAO، BBE، e-Mark، خرگوش (کرولتی فری)، و نمادهای بازیافت، هم روی محصولات آرایشی و هم روی محصولات بهداشتی (مثل شامپو، صابون، لوسیون بدن و…) به یک معنی استفاده میشن.