آشپزی

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی


بیرشکی همیشه یکی از غذاهای خیابانی محبوب در ایران به خصوص تهران بوده است. البته برای بسیاری از افراد، خوردن دونات در خیابان ممکن است چندان سالم نباشد. به همین دلیل امروز طرز تهیه کوفته خامه ای خانگی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید این غذای محبوب، خوشمزه و سالم را در خانه درست کنید.

دونات خامه ای شباهت زیادی به دونات دارد با این تفاوت که کیک با خامه پر نمی شود و در عوض با خامه، شکلات یا پودر قند ریخته می شود. البته می توانید روی دونات را با یک لایه شکلات داغ هم بپوشانید و یک دونات شکلاتی درست کنید که خیلی خوشمزه است و طرفدارانی هم دارد.

طرز تهیه کیک دونات خامه ای چندان سخت نیست. کافی است آن ها را طبق دستور ما یک بار آماده کنید تا طرز پخت پیراشکی خامه ای را برای همیشه یاد بگیرید.

همچنین می توانید با مراجعه به آرشیو آشپزی ای بی سی مگمگ طرز تهیه کیک شیر ترش، کیک آلو، پودینگ موز و انواع کیک و دسرهای خوشمزه دیگر را بیاموزید.

مواد تشکیل دهنده خمیر پیراشکی

مواد اولیه خمیر پیراشکی (10 عدد)

  • آرد نان ریز: 3 قاشق غذاخوری
  • شکر: یک چهارم پیمانه
  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری
  • شیر گرم: نصف فنجان
  • آب ولرم: یک سوم فنجان
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • رب: 1 قاشق چایخوری
  • کره: 25 گرم

مواد خامه دونات

مواد خامه دونات

  • آرد قنادی (صفر): 2 قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: 2 قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • شکر: یک سوم پیمانه
  • شیر سرد: 2 فنجان
  • کره: 20 گرم
  • وانیل: به میزان لازم

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه کیک دونات خامه ای

خمیر مایه را فعال کنید

1.
مخمر و 1 قاشق چایخوری شکر را در 1/3 فنجان آب ولرم حل کنید. در ظرف را ببندید و 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر فعال شود.

در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را با شکر باقی مانده با همزن بزنید تا کرم رنگ شود. سپس شیر و کره نرم شده را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. در نهایت خمیر فعال شده را به مخلوط اضافه کنید.

خمیر پیراشکی درست کنید

2.
آرد و نمک را کم کم به مخلوط قبلی اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. مقدار آرد مورد نیاز بستگی به میزان جذب رطوبت آرد دارد و ممکن است بیشتر یا کمتر از 3 وعده باشد. وقتی خمیر شکل گرفت، روی سطح کار آردپاشی شده به مدت 15 دقیقه ورز دهید و 100 مرتبه روی تخته بزنید تا انعطاف پذیر شود. اگر در حین ورز دادن خمیر به دست چسبید، کمی آرد اضافه کنید. مراقب باشید که آرد زیادی به خمیر اضافه نکنید. این ممکن است نرمی خمیر را از بین ببرد.

خمیر را در ماهیتابه روغنی ریخته و با سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت 1 تا 2 ساعت در جای نسبتا گرمی استراحت دهید و حجم آن دو برابر شود.

تخم مرغ و شکر را مخلوط کنید

3.
برای تهیه کرم پیراشکی، زرده تخم مرغ را با شکر مخلوط کرده، نشاسته ذرت و آرد را الک کرده و در آخر کمی شیر به مخلوط اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا مخلوط کاملا یکدستی به دست آید.

خامه دونات را در حین هم زدن اضافه کنید

4.
بقیه شیر را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس خامه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود.

کرم دونات آماده شده

5.
وقتی خامه کوفته ها غلیظ شد کره و مقداری وانیل را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. روی خامه را مانند تصویر با نایلون بپوشانید تا در هنگام سرد شدن نبندد.

خمیر دونات خامه ای درست کنید

6.
خمیر را روی میز کار یا تخته آردپاشی شده به ضخامت 1 سانتی متر باز کنید. با استفاده از قالب یا لیوان خمیر را به صورت دایره ای مانند تصویر برش بزنید. هر برش از خمیر را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید. روی خمیر را مطابق شکل با دستمال بپوشانید و یک ساعت دیگر استراحت دهید و بیشتر باد کنید.

دونات خامه ای را پر کنید

7.
روغن را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی روغن داغ شد نان ها را به آرامی داخل روغن قرار دهید. در حین سرخ کردن، روغن داغ را به آرامی روی نان ها بریزید تا دو طرف آن ها همزمان پف کند. بعد از سرخ شدن لابه لای کیک ها روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

بعد از خنک شدن کیک ها با سیخ چوبی خامه را داخل آن درست کنید. سپس خامه سرد را با استفاده از قیف و پیپت داخل کیک ها بریزید. البته به جای این روش می توانید دونات را از وسط نصف کنید و خامه را بین دو قسمت قرار دهید.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا