نشانه های اعتیاد به الکل

اعتیاد الکل و عوارض آن؛ روش های ترک الکل

اعتیاد الکل که اصطلاحاً الکلیسم نامیده می شود، نوعی بیماری است که ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود. متخصصان سعی کرده اند دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، جنسیت افراد و عوامل اقتصادی و اجتماعی که ممکن است به عنوان علتی برای اعتیاد الکل شناخته شوند را تعیین کنند. اما این مسئله علت واحد و ثابتی ندارد. عوامل روانی، ژنتیکی و رفتاری مختلفی می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. به افراد مبتلا به الکلیسم، الکی هم می گویند.

دانستن این نکته که اعتیاد الکل می تواند به عنوان یک بیماری شناخته شود اهمیت بالایی دارد. چراکه این بیماری می تواند باعث بروز تغییراتی در عملکرد مغز و اعصاب شود. در نتیجه فرد مبتلا به آن ممکن است نتواند کنترلی بر اعمال خود داشته باشد.

این بیماری می تواند حالت های مختلفی را شامل شود. به این دلیل که شدت بیماری، تعداد دفعات مصرف و میزان الکل مصرفی در افراد مختلف متغیر است. صرف نظر از اینکه این حالت چگونه باشد، اگر فردی به میزان زیاد به الکل وابستگی داشته باشد و نتواند برای مدت طولانی بدون آن سر کند، گفته می شود به الکل اعتیاد دارد.

نام های دیگر الکلیسم، سوءمصرف الکل یا وابستگی به الکل هستند که امروزه هر دوی این ها به عنوان اختلال مصرف الکل شناخته می شوند. در این حالت حتی با وجود اثرات منفی الکل بر زندگی فردی، شغلی، اجتماعی، قانونی و آموزشی؛ فرد نمی تواند از مصرف بیش از حد الکل جلوگیری کند.

علائم اعتیاد الکل

برخی از علائم الکلی بودن شامل استشمام بوی الکل از دهان فرد یا سطح پوست او، قرمزی چشم ها و تهاجمی شدن رفتار فرد به صورت غیرعادی (زود از کوره در رفتن) است. همچنین تغییرات ناگهانی در ظاهر فرد، تغییرات در شیوه قضاوت او درمورد مسائل مختلف و همچنین وضعیت بهداشت فردی، از علائم اعتیاد به الکل به شمار می آیند. مصرف الکل بیش از اندازه باشد، می تواند اثرات مختلفی بر مردان، زنان، نوجوانان و افراد مسن داشته باشد.

از دیگر علائم اعتیاد به الکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکلیسم یا اعتیاد به الکل نوعی بیماری است که فرد اختیاری در برابر نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی ندارد.

چه کسانی بیشتر در معرض اعتیاد به الکل هستند؟

دلیل واحد و قطعی برای اعتیاد به الکل وجود ندارد و عوامل متنوعی می توانند در ابتلای به آن نقش داشته باشند. در این میان برخی شرایط و عوامل هستند که احتمال ابتلا به اعتیاد به الکل را افزایش می دهند. این عوامل عبار ت اند از:

اثرات مصرف زیاد الکل

از مهم ترین اثرات سوءمصرف الکل مسمومیت الکل است که عوارض مختلفی را به همراه دارد. از جمله عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف الکل سیستم اعصاب مرکزی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در برخی افراد اثر اولیه مصرف بیش از حد الکل، تحریک سیستم عصبی است. اما بعد از ادامه مصرف اعصاب شما به آن عادت می کنند.

اما مصرف زیاد الکل می تواند روی گفتار، هماهنگی ماهیچه ها و مراکز حیاتی مغز شما تأثیر داشته باشد. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می تواند منجر به کما و مرگ شود. اگر در زمان مصرف الکل به صورت هم زمان از داروهای سرکوب کننده عملکرد مغز هم استفاده کنید، احتمال کم و مرگ بیشتر می شود.

عوارض اعتیاد به الکل برای سلامت جسمی

اعتیاد به الکل باعث بروز عوارض زیادی برای فرد الکی می شود. این عوارض هم جسمی و هم روانی هستند. اعتیاد الکل بیشترین تأثیر را روی کبد می گذارد. کبد از مهم ترین اعضای بدن هستند و آسیب به کبد باعث بروز مشکلاتی در کل بدن می شود. در ادامه به مهم ترنی عوارض جسمی اعتیاد الکل اشاره کرده ایم:

مصرف زیادی الکل می تواند منجر به افزایش چربی کبد (کبد چرب)، التهاب کبد و در بلندمدت، تخریب و زخم شدن بافت کبد و سیروز کبدی شود.

اعتیاد به الکل باعث التهاب معده و زخم معده می شود. همچنین می تواند بر میزان جذب ویتامین های B و دیگر مواد معدنی اثرات منفی بگذارد. علاوه بر این ها اعتیاد به الکل ممکن است آسیب به پانکراس یا التهاب آن را به همراه داشته باشد.

فشارخون بالا و افزایش احتمال نارسایی قلبی یا سکته قلبی از اثرات مصرف زیاد الکل بر قلب و گردش خون است. حتی یکبار زیاده روی در مصرف الکل هم ممکن است باعث آریتمی جدی قلب بشود.

مصرف الکل با آزادکردن گلوکز از کبد تداخل دارد و احتمال کاهش قند خون را افزایش می دهد. اگر شما مبتلا به دیابت باشید و خودتان از قبل برای کاهش میزان قند خون انسولین تزریق کنید، این حالت می تواند مشکل ساز باشد.

اعتیاد به الکل باگذشت زمان، می تواند باعث حرکات غیرارادی کره چشم (حرکات پاندولی کره چشم) و همچنین ضعیف یا فلج شدن عضلات چشم به دلیل کمبود ویتامین B1 (تیامین) شود. کمبود تیامین از اثرات اعتیاد به الکل است. این کمبود ویتامین می تواند با سایر تغییرات مغز مانند زوال عقل همراه باشد که اگر به موقع درمان نشود برگشت ناپذیر است.

در مادران الکلی

اعتیاد به الکل و بارداری، یک ترکیب شدیداً خطرناک است. مصرف الکل در دوران بارداری ممکن است باعث شود. الکلی که در دوران بارداری توسط مادر مصرف می شود از طریق جفت به جنین منتقل می شود. از جمله عوارض اعتیاد به الکل یا مصرف آن در دوران بارداری عبارت اند از:

به این گروه از آسیب ها، اختلالات طیف الکلی جنین (FASD) گفته می شود.

اعتیاد به الکل در دوران بارداری می تواند منجر به شود. در این حالت فرزندی که به دنیا می آید مشکلات جسمی و رشدی مادام العمری را پشت سر می گذارد. از جمله این مشکلات و عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مصرف الکل در روند تولید استخوان جدید اختلال ایجاد می کند. این عارضه می تواند منجر به نازک شدن استخوان ها (پوکی استخوان) و افزایش خطر شکستگی شود. همچنین ممکن است به مغز استخوان که سلول های خونی را تولید می کند آسیب برساند. این امر باعث کاهش تعداد پلاکت ها می شود که ممکن است باعث کبودی و خونریزی شود.

اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن شرایط دفاع از بدن در مقابل بیماری های مختلف را برای سیستم ایمنی سخت می کند. در این حالت فرد در معرض بسیاری از بیماری ها به ویژه ذات الریه قرار می گیرد. با پلمب یک مرکز کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در اشتهارد متخلفان دستگیر شدند.

یکی از اثرات بلندمدت اعتیاد به الکل، افزایش احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان هاست. اعتیاد الکل منجر به ایجاد سرطان های دهان، گلو، کبد، روده و سینه در رد الکی می شود. البته باید بدانید که حتی مصرف متوسط و مناسب الکل هم می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

اعتیاد به الکل ممکن است منجر به اختلال عملکرد نعوظ در مردان و قطع شدن چرخه قاعدگی در زنان بشود.

از جمله مهم ترین عوارض اعتیاد به الکل آسیب به کبد است.

موارد منع مصرف الکل

در برخی از شرایط یا موقعیت های خاص به طورکلی نباید نوشیدنی های الکلی مصرف شوند. از جمله:

تشخیص اعتیاد به الکل

برای تشخیص الکلیسم در ایالات متحده، شرایط فرد باید با معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا (APS) در راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM) مطابقت داشته باشد. این معیارها نشانگر وجود یک الگوی مصرف است که منجر به اختلال یا ناراحتی قابل توجه شده باشد. برای تشخیص اعتیاد به الکل، باید وجود حداقل 3 مورد از معیارهای زیر در 12 ماه اخیر ثابت شود:

مراحل مختلف اعتیاد به الکل

فرد مبتلا به اختلال مصرف الکل یا الکلیسم مراحل مختلفی را طی می کند. ا و میین مراحل به شرح زیر هستند:

الکلیسم و رابطه آن با سکس

از کتاب مقدس (انجیل) گرفته تا موسیقی های امروزی، این مفهوم که الکل مانند نوعی معجون عشق عمل می کند از دیرباز وجود داشته است. این اعتقاد رایج است که الکل شما را آزاد می کند، تحریک می شوید و آماده عمل در رابطه جنسی می شوید. همچنین گفته می شود که باعث بهبود عملکرد جنسی در حین سکس می شود.

اما آیا الکل در واقع دارای اثر جنسی است؟ آیا نوشیدن آن ارگاسم شما را بهتر می کند یا فقط احساسات شما در حین ارگاسم را بیش از حد می کند؟

طبق تحقیقات ، همچنین رطوبت واژن را هم کاهش می دهد. در مردان هم مصرف الکل برای سکس منجر به می شود. به طورکلی مصرف الکل به دلیل کاهش سطح هوشیاری احتمال بارداری یا ابتلا به بیماری های مقاربتی را بر اثر حواس پرتی یا عدم رعایت مسائل ایمنی بیشتر می کند.

اعتیاد به الکل و اعتیاد به سکس اغلب در کنار یکدیگر وجود دارد. این یک مشکل مهم است، زیرا هر یک از این دو اعتیاد، وضعیت دیگری را بدتر و آسیب رسان تر می کنند.

وابستگی به الکل و اعتیاد به سکس مشترکات زیادی دارد. علی رغم اینکه رابطه جنسی امری خوب و قانونی است، اما اعتیاد به آن مانند الکلی بودن می تواند برای زندگی افراد بسیار مضر باشد و اثراتی مانند انزوا و احتمالاً افسردگی را به همراه داشته باشد. هر دو این اعتیادها می توانند منجر به رفتارهای نامعقول و خشونت آمیز شوند، چه نسبت به دیگران و چه خود. همچنین، وقتی این دو رفتار با هم جفت شوند، می توانند یکدیگر را تقویت کنند و باعث می شوند افراد مبتلا در مواقعی که نمی توانند از رابطه جنسی لذت ببرند، به مصرف الکل روی بیاورند و یا در صورت عدم دسترسی به الکل به دنبال رابطه جنسی باشند.

تست های مختلفی برای تشخیص مصرف الکل وجود دارد.

آزمایش اعتیاد به الکل

متعددی برای تشخیص وجود الکل در بدن انجام می شود. انواع تست الکل عبارت اند از:

آزمایش خون فقط می تواند مصرف الکل را تا مدت زمان کوتاهی نشان دهد. در نتیجه پزشکان نمی توانند تشخیص دهند که آیا فرد در بلندمدت مقادیر بالایی الکل مصرف کرده یا نه. البته اگر آزمایش خون نشان دهد که اندازه گلبول های قرمز افزایش یافته، می تواند نشانه ای برای الکلیسم باشد. سایر آزمایشات مانند تست های کبدی می توانند با توجه میزان آسیب به اندام، نشان دهنده مصرف مزمن الکل باشند.

بیشتر افرادی که الکی شده اند، انکار می کنند که الکل برای آن ها مشکلی ایجاد کرده باشد. صحبت با دیگر اعضای خانواده فرد می تواند به درک وضعیت فرد توسط پزشک کمک کند.

استفاده از پرسش نامه های از پیش تعیین شده توسط متخصصین یک ابزار مؤثر برای تشخیص دقیق محسوب می شود.

روش های ترک اعتیاد به الکل (روش های درمان الکلیسم)

درمان و به الکل به روش های مختلفی صورت می گیرد. اما همه این روش ها یک هدف واحد دارند. هدف این درمان ها این است که به شما کمک کنند مصرف الکل را به طور کامل ترک کنید. روش های ترک الکل ممکن است مراحل مختلفی داشته باشد که عبارت اند از:

به طورکلی چیزی به اسم بهترین روش برای ترک اعتیاد به الکل وجود ندارد اما برخی از روش ها به دلیل عوارض کمتر و در دسترس بودن بهتر از مابقی هستند. برای اینکه یک ترک الکل موفق داشته باشید بهتر است:

علائم ترک الکل برای هر فردی متفاوت است و می تواند از چند روز تا بیش از یک هفته ادامه داشته باشد. در این دوره، زمانی که بدن شما در حال سم زدایی و بهبود است، داشتن رژیم غذایی و تغذیه سالم برای رسیدن به شیوه زندگی جدید بدون الکل بسیار مهم است.

در زمان سم زدایی، ممکن است غذا خوردن آخرین چیزی باشد که می خواهید به آن فکر کنید، اما این بخش مهمی از این فرایند است. ممکن است در مراحل اولیه سم زدایی، خوردن هر غذایی برای شما دشوار باشد.

مشروبات الکلی از نظر اسلام و قرآن حرام اعلام شده است و در جامعه ما هم حرام است. همچنین در اسلام مصرف نوشیدنی های الکلی و مست کننده تا 80 ضربه شلاق مجازات دارد.

سؤالات متداول شما

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو سعی کردیم مسائل مهم در رابطه با اعتیاد الکل را بررسی کنیم. در ادامه هم به برخی از سؤالات پرتکرار شما پاسخ می دهیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای انجام آزمایش اعتیاد الکل در مراکز انجام آزمایش، یک کیت جداگانه دارند که معمولاً از طریق ادرار یا بزاق انجام می شود و فقط فرد را برای اعتیاد به مواد مخدر بررسی می کند. الکل مدت زمان زیادی در بدن باقی نمی ماند و تا مدت کوتاهی بعد از مصرف از طریق تست دهانی الکل یا تست تنفس می توان به مصرف آن پی می برند.

در ایالات متحده آمریکا یک نوشیدنی استاندارد حاوی 0.6 اونس (14 گرم یا 1.2 قاشق غذاخوری) الکل خالص است. به طورکلی این میزان الکل در موارد زیر وجود دارد:

راهنمای مراجعه به پزشک

اعتیاد به الکل یک بیماری جدی است. این اعتیاد علاوه بر آسیب های روانی باعث ایجاد آسیب های جسمی شدیدی هم می شود. الکل مستقیماً کبد را هدف قرار می دهد. از آنجایی که کبد یکی از مهم ترین اندام های بدن است، آسیب به آن معادل آسیب به کل بدن است.    مصرف  بیش از حد الکل می تواند منجر به سیروز کبدی و حتی هپاتیت ثانویه شود.  برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد  با ما در تماس باشید.

اعتیاد الکل مانند دیگر انواع اعتیاد عمدتاً ریشه روانی دارد، یعنی در اکثر موراد اعتیاد به الکل فرد برای فرار از چیزی یا برای سرپوش گذاشتن روی یک احساس ناخوشایند، به الکل روی می آورد. پس راه حل قطعی برای ترک الکل از میان برداشتن مشکلی است که فرد برای برطرف کردن آن الکل می نوشد. برای این کار شما نیاز به راهنمایی های حرفه ای یک روانپزشک دارید.

زمانی که روح و روان فرد التیام پیدا کند و دیگر نیازی به مصرف الکل نداشته باشد، بدن او هم التیام پیدا می کند. البته در این مورد هم به درمان توسط یک پزشک فوق تخصص کبد نیاز خواهید داشت. الکل آسیب های جدی به کبد می زند که برای درمان باید به دنبال باشید. دکترتو همان جایی است که بهترین پزشک ها را در آنجا پیدا خواهید کرد.

برای آشنایی با بهترین پزشکان فوق تخصص کبد و ، سری به وب سایت دکترتو بزنید. در دکترتو می توانید برای تعیین نوبت حضوری اقدام کنید و یا اینکه از خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین استفاده کنید.

, , , , , , , , , , , ,

این مقاله پزشکی را با دیگران به اشتراک بگذارید:

الکلیسم که امروزه به عنوان اختلال مصرف الکل شناخته می شود، وضعیتی است که در آن فرد تمایل یا نیاز فیزیکی به مصرف الکل دارد، حتی اگر این مصرف تأثیر منفی بر زندگی او داشته باشد. در گذشته، به فردی که این بیماری را داشت، “الکلی” می گفتند. با این حال امروزه، این لقب به عنوان یک برچسب غیر مفید و منفی دیده می شود. امروزه متخصصان بهداشت می گویند که فرد دارای اختلال مصرف الکل (AUD) است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سراسر جهان، سالانه 3.3 میلیون مورد مرگ و میر ناشی از مصرف مضر الکل است.

تعریف

مؤسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) اختلال مصرف الکل را به عنوان “توانایی اختلال در توقف یا کنترل مصرف الکل علیرغم پیامدهای نامطلوب اجتماعی، شغلی یا سلامتی” توصیف می کند. فرد مبتلا به این وضعیت نمی داند چه زمانی یا چگونه نوشیدن الکل را ترک کند. آنها زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد الکل می کنند و نمی توانند میزان مصرف خود را کنترل کنند، حتی اگر این مصرف باعث ایجاد مشکلات جدی در خانه، محل کار و مالی شود. مصرف بیش از حد یا نامناسب الکل لزوماً با وابستگی به الکل یکی نیست. مصرف متوسط ​​الکل به طور کلی هیچ آسیب روانی یا جسمی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر فردی که از نوشیدنی اجتماعی لذت می برد، مصرف خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد یا به طور منظم بیش از مقدار توصیه شده مصرف کند، ممکن است در نهایت AUD  ایجاد شود.

فردی که به مقدار بیش از حد الکل می نوشد، اغلب اولین کسی نیست که متوجه این موضوع می شود. برخی از علائم و نشانه های AUD عبارتند از:

برخی از افراد برخی از این علائم و نشانه ها را تجربه می کنند اما به الکل وابسته نیستند. مصرف الکل زمانی مشکل ساز می شود که بر سایر فعالیت ها ارجحیت داشته باشد. ایجاد وابستگی ممکن است چندین سال طول بکشد. مشکلات مرتبط با وابستگی به الکل گسترده است. اثرات آن می تواند جسمی، روانی و اجتماعی باشد.

ایجاد وابستگی به الکل می تواند از چند سال تا چند دهه طول بکشد. برای برخی از افرادی که به ویژه آسیب پذیر هستند، ممکن است در عرض چند ماه اتفاق بیفتد. با گذشت زمان، مصرف منظم الکل می تواند تعادل موارد زیر را مختل کند:

گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز

گلوتامات

GABA (گابا) تکانشگری را کنترل می کند و گلوتامات سیستم عصبی را تحریک می کند. سطح دوپامین در مغز پس از مصرف الکل افزایش می یابد. سطوح دوپامین ممکن است تجربه نوشیدن را لذت بخش تر کند. در درازمدت یا میان مدت، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به میزان قابل توجهی سطح این مواد شیمیایی مغز را تغییر دهد. این باعث می شود بدن برای داشتن احساس خوب و اجتناب از احساس بد، هوس الکل کند.

برخی از عوامل خطر نیز ممکن است با نوشیدن بیش از حد الکل مرتبط باشند.

برخی از عوامل ژنتیکی خاص ممکن است برخی افراد را بیشتر در معرض ابتلا به الکل و مواد دیگر قرار دهند یعنی ممکن است سابقه خانوادگی وجود داشته باشد.

: یک مطالعه نشان داده است که افرادی که قبل از سن 15 سالگی شروع به نوشیدن الکل می کنند، احتمالاً در آینده در زندگی با الکل مشکل دارند.

به نظر می رسد ارتباطی بین دسترسی آسان به الکل مانند قیمت ارزان  و سوء مصرف الکل و مرگ و میر ناشی از الکل وجود دارد. یک مطالعه کاهش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از مصرف الکل پس از افزایش مالیات الکل توسط یکی از ایالت ها ثبت کرد. این اثر تقریباً دو تا چهار برابر سایر استراتژی های پیشگیری، مانند برنامه های مدرسه یا کمپین های رسانه ای است.

برخی از هورمون های استرس با سوء مصرف الکل مرتبط هستند. اگر سطح استرس و اضطراب بالا باشد، ممکن است فرد برای از بین بردن این آشفتگی، الکل مصرف کند.

: افرادی که دوستانشان به طور منظم یا بیش از حد مشروب می نوشند، احتمال بیشتری دارد که بیش از حد الکل بنوشند. این امر در نهایت می تواند منجر به مشکلات مربوط به الکل شود.

احتمال دارد کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، بیش از حد الکل مصرف کنند.

افراد مبتلا به ممکن است عمدا یا ناخواسته از الکل به عنوان وسیله ای برای خود درمانی استفاده کنند. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد الکل ممکن است خطر افسردگی را به جای کاهش آن افزایش دهد.

در برخی از کشورها، الکل به عنوان یک فعالیت پر زرق و برق، دنیوی و جالب به تصویر کشیده می شود. تبلیغات الکل و پوشش رسانه ای آن ممکن است با انتقال این پیام که نوشیدن بیش از حد الکل قابل قبول است، خطر را افزایش دهد.

افرادی که برای رسیدن به اثر دلخواه به الکل نسبتاً بیشتری نیاز دارند، در معرض خطر بالاتری برای ایجاد مشکلات سلامتی مرتبط با الکل هستند.

معیارهای تشخیص اختلال نوشیدن الکل شامل داشتن یک الگوی مصرف است که منجر به اختلال یا ناراحتی قابل توجهی می شود. حداقل سه مورد از معیارهای زیر باید در 12 ماه گذشته وجود داشته باشد:

فرد برای احساس مستی به مقدار زیادی الکل نیاز دارد. با این حال، زمانی که کبد آسیب دیده باشد و نتواند الکل را به خوبی متابولیزه کند، ممکن است این تحمل کاهش یابد. آسیب به سیستم عصبی مرکزی نیز ممکن است سطح تحمل را کاهش دهد

هنگامی که فرد از الکل خودداری می کند یا مصرف آن را کاهش می دهد، دچار لرزش، بی خوابی، حالت تهوع یا اضطراب می شود. بنابراین ممکن است برای اجتناب از این علائم بیشتر بنوشد.

فرد میزان الکل بیشتری یا در مدت زمان طولانی تری از آنچه در نظر داشت، می نوشد.

فرد به طور مداوم در تلاش است تا مصرف الکل را کاهش دهد اما موفق نمی شود. آنها ممکن است تمایل مداوم به کاهش مصرف داشته باشند.

فرد زمان زیادی را صرف تهیه، استفاده یا بهبودی از مصرف الکل می کند.

فرد از فعالیت های تفریحی، اجتماعی یا شغلی که قبلاً در آن شرکت می کرده، کناره گیری می کند.

فرد به مصرف الکل ادامه می دهد، حتی اگر می داند که از نظر جسمی و روانی به او آسیب می رساند.

برخی از علائم و نشانه های سوء مصرف الکل ممکن است به دلیل شرایط دیگری باشد. برای مثال افزایش سن می تواند منجر به مشکلات حافظه و زمین خوردن شود. یک فرد ممکن است در مورد یک بیماری پزشکی مانند مشکل گوارشی به پزشک مراجعه کند و به میزان مصرف الکل خود اشاره نکند.

این امر می تواند تشخیص را برای پزشک دشوار کند. اگر پزشک مشکوک باشد که الکل مشکل ساز است، می تواند یک سری سوالات بپرسد. اگر بیمار به روش خاصی پاسخ دهد، پزشک ممکن است از یک پرسشنامه استاندارد برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کند.

فقط می تواند مصرف اخیر الکل را نشان دهد. پزشکان از این طریق نمی توانند تشخیص دهند که آیا یک فرد برای مدت طولانی مشروب زیاد مصرف کرده است یا خیر. اگر آزمایش خون نشان دهد که اندازه گلبول های قرمز افزایش یافته است، می تواند نشانه ای از سوء مصرف طولانی مدت الکل باشد.

کربوهیدرات کمبود ترانسفرین (CDT) یک آزمایش خون است که به تشخیص مصرف زیاد الکل کمک می کند. سایر آزمایش ها می توانند نشان دهند که آیا کبد آسیب دیده است و یا در مردان کاهش سطح تستوسترون اتفاق افتاده است یا خیر. هر دوی اینها ممکن است نشان دهنده مصرف مزمن الکل باشد.

با این حال، غربالگری با یک پرسشنامه مناسب به عنوان ابزاری موثر برای رسیدن به یک تشخیص دقیق دیده می شود. بسیاری از افرادی که مقادیر ناسالم الکل مصرف می کنند انکار می کنند که الکل برای آنها مشکل ایجاد می کند. همچنین ممکن است تمایل داشته باشند میزان نوشیدنی خود را به حداقل برسانند. صحبت با اعضای خانواده می تواند به پزشک در درک وضعیت کمک کند، اما آنها برای انجام این کار به اجازه افراد نیاز دارند.

نوشیدن الکل معمولا در ابتدا انرژی فرد را بالا می برد. با این حال، فردی که برای مدت طولانی مقادیر ناسالم الکل مصرف کرده است، احتمالاً هنگام نوشیدن دچار آرامش می شود. این به این دلیل است که الکل سیستم عصبی را تحت فشار قرار می دهد.

همچنین ممکن است قوه تشخیص فرد را ضعیف کند. الکل می تواند قید و بند ها را کاهش دهد و افکار، احساسات و رفتار عمومی مصرف کننده را تغییر دهد.

نوشیدن منظم و زیاد الکل می تواند به طور جدی بر توانایی فرد در هماهنگی عضلات و صحبت کردن صحیح تأثیر بگذارد.

نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به کما شود.

در نهایت، نوشیدن زیاد مشروبات الکلی ممکن است حداقل یکی از مشکلات زیر را ایجاد کند:

فرد بیشتر اوقات احساس می کند.

الکل به ویژه بر حافظه کوتاه مدت تأثیر می گذارد.

ماهیچه های چشم می توانند به طور قابل توجهی ضعیف تر شوند.

احتمال ابتلا به و که یک وضعیت غیرقابل برگشت و پیشرونده است، بیشتر است.

یا آسیب پانکراس ممکن است رخ دهد. این مشکلات توانایی بدن برای هضم غذا، جذب برخی ویتامین ها و تولید هورمون هایی را که متابولیسم را تنظیم می کنند، تضعیف می کنند.

نوشیدن زیاد الکل به طور منظم ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی (عضله قلب آسیب دیده)، نارسایی قلبی و بیشتر است.

خطر ابتلا به زیاد است و افراد مبتلا به دیابت در صورتی که به طور منظم بیش از حد توصیه شده الکل مصرف کنند، احتمال عوارض زیادی خواهند داشت. الکل از آزاد شدن گلوکز از کبد جلوگیری می کند و در نتیجه ایجاد می کند. اگر فرد مبتلا به دیابت از انسولین برای کاهش سطح قند خون خود استفاده می کند، هیپوگلیسمی می تواند عواقب جدی داشته باشد.

مصرف زیاد الکل می تواند قاعدگی را متوقف یا مختل کند.

ممکن است مشکلاتی برای نعوظ یا حفظ آن وجود داشته باشد.

مصرف الکل در دوران بارداری خطر را افزایش می دهد. نوزاد ممکن است سر کوچک، مشکلات قلبی، کوتاهی پلک و مشکلات رشدی و شناختی داشته باشد.

الکل در تولید استخوان جدید اختلال ایجاد می کند و منجر به نازک شدن استخوان ها و افزایش خطر شکستگی می شود.

ممکن است بی حسی در اندام ها، زوال عقل و تفکر گیج یا اختلال به وجود بیاید.

خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله ، مری، کبد، کولون، رکتوم، سینه، پروستات و حلق بیشتر است.

احتمال صدمات ناشی از سقوط، تصادفات جاده ای و غیره بیشتر است.

الکل عامل اصلی کتک زدن همسر، کودک آزاری و درگیری با همسایگان است.

مشکلات شغلی یا تحصیلی و بیکاری اغلب مرتبط با الکل است.

میزان خودکشی در میان افرادی که به الکل وابستگی دارند یا الکل را به طور نامناسب مصرف می کنند بیشتر از افرادی است که این کار را نمی کنند.

: استفاده زیاد از الکل خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می دهد و می تواند بیماری های روانی موجود را بدتر کند.

افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند در مقایسه با بقیه مردم به طور قابل توجهی بیشتر در دادگاه یا زندان دیده می شوند.

اولین قدم به سوی بهبودی این است که بیان کنید مشکل وابستگی به الکل وجود دارد. قدم بعدی کمک گرفتن است. دریافت کمک از طیف وسیعی از گروه های پشتیبانی و خدمات حرفه ای در دسترس است. موارد زیر گزینه های درمانی شناخته شده برای اعتیاد به الکل هستند:

برخی از افرادی که مشکل الکل دارند بدون اینکه به دنبال کمک حرفه ای باشند، می توانند نوشیدنی خود را کاهش دهند یا خودداری کنند. در این موارد اطلاعات رایگان در وب سایت ها منبع قابل اعتماد موجود است و کتاب های خودیاری را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

یک مشاور واجد شرایط می تواند به فرد کمک کند مشکلات خود را در میان بگذارد و سپس برنامه ای برای مقابله با نوشیدن الکل طراحی کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) معمولا برای درمان وابستگی به الکل استفاده می شود.

ممکن است مشکلاتی در عزت نفس، استرس، ، افسردگی یا سایر جنبه های سلامت روان وجود داشته باشد. درمان این مشکلات نیز مهم است، زیرا می توانند خطرات ناشی از الکل را افزایش دهند. مسائل رایج مرتبط با الکل، مانند فشار خون بالا، بیماری های کبدی و احتمالاً بیماری های قلبی نیز باید درمان شوند.

این برنامه ها می توانند کمک حرفه ای افراد متخصص، درمان فردی یا گروهی، گروه های حمایتی، آموزش، مشارکت خانواده، فعالیت درمانی و مجموعه ای از استراتژی ها را برای درمان سوء مصرف الکل ارائه دهند. دور بودن فیزیکی از دسترسی به وسوسه برای برخی افراد مفید است.

آنتابوس (دی سولفیرام) هنگامی که فردی الکل مصرف می کند واکنش شدیدی از جمله تهوع، گرگرفتگی، استفراغ و سردرد ایجاد می کند. این یک عامل بازدارنده است، اما اجبار به نوشیدن را درمان نمی کند یا مشکل را در دراز مدت حل نمی کند.

نالترکسون (ReVia) ممکن است به کاهش میل به نوشیدن کمک کند. کمپرال ممکن است به کاهش هوس کمک کند.

داروها می توانند از علائم ترک (آشفتگی روانی ناشی از الکل یا DTs ) که ممکن است پس از ترک ایجاد شود، جلوگیری کنند. درمان معمولاً 4 تا 7 روز طول می کشد. کلردیازپوکساید، یک داروی بنزودیازپین است و اغلب برای سم زدایی استفاده می شود.

برخی افراد سم زدایی را با موفقیت انجام می دهند، اما بلافاصله بعد یا مدتی بعد دوباره شروع به نوشیدن می کنند. دسترسی به مشاوره، کمک پزشکی، گروه های حمایتی و حمایت خانواده می تواند به فرد کمک کند تا با گذشت زمان از مصرف الکل اجتناب کند.

الکلی های گمنام یک انجمن بین المللی از مردان و زنانی است که با مشکلات الکلی مواجه شده اند. این انجمن خود حمایت گر، چند نژادی، غیرسیاسی و تقریباً در همه جا در دسترس است و هیچ شرایط سنی یا تحصیلی وجود ندارد. همچنین عضویت برای هر کسی که می خواهد نوشیدنی را متوقف کند آزاد است.

منبع :

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

دکمه بازگشت به بالا