ارزش افزوده مالیات چیست؟ و نحوه ارسال آن

حتما اطلاع دارید که از دی ماه 1401 سامانه مالیات بر ارزش افزوده با تغییراتی رو به شد و بعد از آن باید تنها از طریق آدرس وارد شوید. بنابراین از این پس تنها این سامانه برای ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، افراد از طریق ورود به این سایت و بدون مراجعه حضوری، باید فرم اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند. برای پیدا کردن بهرتین وکیل مالیاتی در تهران کلیک کنید. در ادامه این مطلب، قصد داریم نحوه ورود به سامانه ارزش افزوده را به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما عزیزان آموزش دهیم. همراه ما باشید.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

کاربرانی که تا به حال این کار را انجام نداده اند، باید ابتدا از طریق سامانه ارزش افزوده ثبت نام خود را انجام دهند و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند. سپس می توانند نسبت به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند. سامانه مالیات بر ارزش افزوده خدمات مختلفی را به صورت غیر حضوری به مودیان مالیاتی ارائه می کند که باعث شده است بسیاری از امور مربوط به مودیان مالیاتی با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. جهت گرفتن بهترین وکیل تهران به سایت مراجعه کنید.

بر اساس گزارشات master vakil همچنین مودیان مالیاتی که علاقه مند به دریافت گواهینامه ارزش افزوده هستند نیز می توانند از طریق بخش مدیریتی سامانه ارزش افزوده به آدرس  در منوی گواهینامه نام نویسی کرده و گواهینامه ارزش افزوده خود را دریافت کنند.

سامانه مودیان؛ زیرساخت اصلی قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده

روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات ارزش افزوده

مودیان برای ارسال اظهارنامه، با فرآیند دشواری روبرو نیستند بلکه مودیان مالیات بر ارزش افزوده کافی است در زمان فروش کالاها و عرضه خدمات، صورتحساب را صادر و علاوه بر بهای کالاها و خدمات عرضه شده مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه و از طرف دیگر معامله اخذ نمایند. علاوه برنگهداری اطلاعات و اسناد و مدارک خرید و فروش خود همانگونه که در گذشته هم این کار را انجام می­ دادند صورت مالیات­ های پرداختی در زمان خرید و دریافتی در زمان فروش را نگهداری نمایند و با تکمیل اظهارنامه ساده فصلی، تسویه حساب نمایند. (طلب خود بابت مالیات ­های پرداختی در زمان خرید را از مالیات­ های دریافتی کسر و ما به التفاوت را به دولت پرداخت یا از دولت دریافت نمایند).

در ادامه نیز به صورت مرحله به مرحله روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه پرداخت مالیات ارزش افزوده را توضیح داده ایم. شما با این روش می توانید گزارش ارزش افزوده خود را براحتی ارسال کنید.

2 – سپس وارد چنین صفحه ای می شوید که خلاصه وضعیت مالیاتی شما را بیان می کند. در این مرحله باید پرونده مربوطه را انتخاب کنید که در کادر قرمز رنگ مشخص شده است:

3 – پس از ورود به آن قسمت، شما پرونده مربوطه را همراه با جزئیات مشاهده می کنید و به مرحله بعدی می روید:

4 – در این قسمت تمامی اطلاعات پایه و اطلاعات اعضا و شرکاء به شما نمایش داده می شود:

5 – در قسمت بعدی وارد این صفحه شده و تسلیم اظهارنامه عادی را کلیک می کنید:

6 – با انتخاب این گزینه شما باید این قسمت را تکمیل نمایید:

7 – در این مرحله صفحه جدیدی باز می شود که باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را طبق دفاتر در آن ثبت کرد. جدول 1 اطلاعات مربوط به فروش و جدول 2 مربوط به اطلاعات خرید است. در ردیف اول باید میزان فروشی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود و در ردیف دوم میزان فروش معاف از مالیات ارزش افزوده ثبت گردد. کادر مربوط به مالیات و عوارض متعلقه به صورت خودکار محاسبه و ثبت میگردد (6% مالیات و 3% عوارض) مشخص می گردد. ردیف چهارم این جدول، جمع فروش فصل است که این عدد میبایست با میزان فروشی که در صورت معاملات فصلی یکی باشد. در جدول 2 نیز به همین ترتیب اطلاعات مربوط به خرید را وارد می نماییم.

8 – جهت ثبت موقت و تایید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به پایین صفحه مراجعه کرده و پس از تایید صحت مندرجات اظهارنامه کادر مربوط به نام و نام خانوادگی را تکمیل کرده و جهت رفتن به مرحله ی بعد کلیک مینماییم:

9 – پس از تایید نهایی اظهارنامه صفحه ای باز می شود که شامل شماره ثبت تسلیم اظهارنامه، شناسه ثبت نام، تاریخ ثبت تسلیم اظهارنامه و اطلاعات تایید کننده است:

10 – بعد از دریافت کد رهگیری که در مرحله قبل انجام شد نسبت به صدور قبض و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام مینماییم، لازم به ذکر است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از طریق قبض صادر شده، تنها از درگاه های بانک ملی شامل مراجعه حضوری به بانک، ایتنرنت بانک ملی، تلفن بانک ملی، دستگاهای خود پرداز بانک ملی و یا دستگاه های کارت خوان بانک ملی امکان پذیر است.

راهنمای تکمیل اظهارنامه در سامانه ارزش افزوده

بر اساس قانون، همه اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می کنند، باید در نظام ارزش افزوده سرمایه گذاری نمایند و ملزم به ثبت نام در سیستم مالیاتی کشور هستند. در گذشته مالیات که پرداخت مالیات به صورت آنلاین امکان پذیر نبود، مودیان دردسرهای زیادی داشتند. اما امروزه هم خیلی ها نمی دانند که چگونه با سامانه های آنلاین کار کنند. این یک دردسر بزرگ برای این افراد است.

مودیان می توانند با پایان هر دوره بدهی یا طلب خود در قالب اظهارنامه به سامانه مالیاتی کشور ارائه دهند. مودیان حداکثر 15 روز پس از انقضای دوره مالیاتی باید اظهارنامه جدید را تکمیل و ارسال نمایند. با کمک این سامانه مودیان می توانند اظهارنامه خود را پر کنند و در کوتاه ترین زمان آن را ارسال نمایند.

افرادی که برای اولین بار این فرم را تکمیل می کنند، باید اطلاعات و مشخصات مودی را به شکل کامل ارائه نمایند:

این جدول در صفحه بعدی نیز ادامه دارد که باید به شکل کامل تکمیل گردد

در پایان مراحل تکمیل اطلاعات مودی، به پایین برگه رفته و با وارد کردن نام و نام خانوادگی بر روی گزینه ثبت موقت و سپس تأیید و مرحله بعد کلیک نمایید.

جدول بعدی به محاسبه مالیات قابل پرداخت مودی، عوارض و ماده مربوط می شود. در این جدول 3 قسمت وجود دارد:

  1. قسمت اول این جدول بر اساس مندرجات جدول 2 حساب می شود و نیاز به وارد کردن اطلاعات به شکل دستی نیست.
  2.  قسمت دوم باید توسط مودیانی که مالیات آن ها اعتبار مالیاتی در نظر گرفته نمی شود تکمیل شود. از این مودیان در تبصره 2 و 3 ماده 8 و ماده 26 قانون دائمی ارزش افزوده (تبصره 2، 3 و 4 ماده 17 قانون موقت) نام برده شده است. این گروه ها عبارت اند از:
  3. عرضه کالاها یا خدمات معاف از ارزش افزوده
  4. عرضه کالاها و یا خدمات معاف و مشمول ارزش افزوده
  5. واردات و یا عرضه کالاهای نفتی، فلزات گران بها، سیگار، نوشابه
  6. فیلد سوم این جدول نیز بر اساس دو فیلد قبلی محاسبه می شود.

در مرحله آخر بار دیگر تمامی اطلاعات نمایش داده می شوند تا به صورت نهایی تأیید شوند. سپس سه گزینه در مقابل شماست:

  • تأیید نهایی و ارسال اطلاعات (در صورتی که امضای دیجیتال ندارید.)
  • تأیید نهایی و ارسال اطلاعات با امضای دیجیتال
  • ورود به بخش قبلی و اصلاح اطلاعاتی که اشتباه درج شده اند

در نهایت کد رهگیری شما در پایین صفحه به نمایش در می آید.

در این مرحله صفحه جدیدی باز می شود که باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را طبق دفاتر در آن ثبت کرد. جدول 1 اطلاعات مربوط به فروش و جدول 2 مربوط به اطلاعات خرید است. در ردیف اول باید میزان فروشی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود و در ردیف دوم میزان فروش معاف از مالیات ارزش افزوده ثبت گردد. کادر مربوط به مالیات و عوارض

دکمه بازگشت به بالا