بازار کار دوره های شبکه به چه صورت است؟

در دنیای امروز طراحی، راه اندازی و نگهداری شبکه های کامپیوتری و به زبان ساده تر شبکه کردن کامپیوترها یکی از مهمترین نیازهای شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک می باشد. شرکت ها و سازمانها در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشند حتما از کامپیوتر استفاده می نمایند. و برای ارتباط این کامپیوترها حتما دست کم به یک متخصص شبکه نیازمندند. تا امور مربوط به راه اندازی شبکه ، پشتیبانی شبکه ، نگهداری شبکه ، رفع مشکلات شبکه و در نهایت امنیت شبکه را تامین نمایند.

بازار کار شبکه و فرصت های شغلی آن - سایت استخدام مهندس کامپیوتر و برنامه نویس وب و کارشناس شبکه نرم افزار

طبق آخرین آمار جهانی متخصصان و مدیران شبکه بیشترین حقوق و درآمد و بیشترین استخدام را نسبت به اکثر رشته ها داشته اند. بطوری که اولین انتخاب افراد هوشمند در دنیای IT آموزش Network +‎ و کسب مهارت های شبکه می باشد. ساختار شبکه های کامپیوتری به گونه ای است که فقط طراحی و راه اندازی اولیه نیاز سازمانها را برطرف نمی کند، بلکه تمامی شبکه های کامپیوتری نیازمند نگهداری و TroubleShootingهستند، به همین دلیل همیشه احتیاج به یک پست دائمی برای نگهداری و برطرف کردن مشکلات احتمالی دارند.

به همین دلیل در بین دارندگان مدارک IT ، متخصصان شبکه دارای بهترین بازار کار را در ایران و جهان هستند. در سال 2008 دولت آمریکا احتیاج به 40000 متخصص CCIE داشت که فقط 15000 نفر دارای این مدرک در کل جهان وجود داشت، به همین دلیل شرکت ها و سازمانهای آمریکایی شروع به جذب متخصصات شبکه از تمام کشورها (حتی کشورهای مورد تحریم مثل ایران) نمودند البته با بهترین شرایط کار و سطح درآمد و اعطاء نمودن حق شهروندی.

روی خودتان سرمایه گذاری کنید، آمادگی برای ورود به بازار کار شبکه: با توجه به رشد روز افزون استفاده از تکنولوژی های مدرن و نیروهای متخصص، نیاز چشم گیری به نیروهای متخصص در بازار کار وجود دارد.

در صورت دارا بودن تخصص و تجربه کافی می توانید جایگاه شغلی مناسبی داشته باشید. با توجه به بروز بودن سرفصل های آموزشی در دوره های آموزشی پایا شما یک شغل جهانی خواهید داشت و در صورت رعایت استانداردهشبکه کار و عناوین شغلی

شبکه کار (به انگلیسی Networker) به کسی گفته می شود که در یک یا چند مورد از موارد طراحی، راه اندازی، نگهداری، و مدیریت یک شبکه کامپیوتری نقشی را ایفا می کند. عناوين اصلی شغلی در زمينه شبکه های کامپيوتری که در مقاله  به تفکیک وظایف و مهارت های لازم آن ها شرح شده است، به ترتیب زیر می باشد:

  1. متخصص شبکه – Network Specialist
  2. تکنسین شبکه – Network Technician
  3. سرپرست شبکه – Network Administrator
  4. تحلیلگر شبکه – Network Analyst
  5. مدیر شبکه – Network Manager
  6. مهندس شبکه – Network Engineer
  7. معمار شبکه – Network Architect
  8. متخصص امنیت شبکه – Network Security Specialist
  9. متخصص تحقیق و توسعه شبکه – Networking R&D Specialist
  10. مهندس تضمین کیفیت شبکه وایرلس – Wireless Networking QA Engineer

برای کسب عنوان مهندس شبکه یا Network Engineer بیشتر از این که نیاز به شرکت در دوره های آموزشی و کسب مهارت های تئوری مهندسی شبکه های کامپیوتری داشته باشید، لازم است به صورت عملی دست به کار شده و به عنوان کارآموز در حوزه شبکه مشغول به کار شوید.

مهارت های لازم

کسب هر یک از عناوین یاد شده بالا، مهارت های خاص خود را می طلبد. علاوه بر این، خود مهارت ها نیز بسته به فرصت شغلی (Job Offer) می تواند سطح بندی داشته باشد. طبیعی است که فردی با سطح مهارت بالاتر، دستمزد بیشتری به ازای ساعات کاری دریافت خواهد نمود. اساسی ترین راه کسب مهارت در این زمینه، تجربه می باشد.

علاوه بر این، داشتن مهارت های فردی نظیر به کارگیری خلاقیت هنگام بروز مشکلات فنی، ارتباط قوی برای حفظ روحیه و پیش برد کار تیمی، مهارت پردازش و مدیریت زمان نیز برای مهندسان و متخصصان شبکه در مواجهه با چالش ها موثر و کلیدی می باشد.

وظایف

مسئولیت ها و وظایف هر شخص شبکه کار بر اساس عنوان شغلی، سطح کاری، ساختار تیمی و دیگر عوامل مرتبط متمایز می باشد. برای مثال دو مهندس شبکه که امنیت یک شبکه را پشتیبانی می کنند، می توانند وظایف کاملا متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی از مسئولیت هایی می توان نام برد که در عموم شبکه ها وجود دارد:

  • پیکربندی شبکه – Network Configuration (طراحی، راه اندازی و چینش سخت افزار و نرم افزار متناسب با اهداف شبکه)
  • نگهداری – Maintenance (عیب یابی و رفع مشکلات شبکه)
  • عملکرد – Performance (نظارت و ارزیابی کیفیت خدمات QoS شبکه)
  • امنیت – Security (محافظت از داده ها و پیشگیری از وقوع جرایم سایبری)
  • بهینه سازی – Optimization (بهبود کارایی و افزایش بهره وری شبکه)
  • مستند سازی – Documentation (حفظ و مدیریت اسناد فنی و سوابق داده های آماری شبکه برای روان نگه داشتن شبکه)

مدرک دانشگاهی یا دوره های آزاد؟

تحصیل در رشته در مقطع لیسانس،  در مقطع فوق لیسانس، و شرکت در دوره های موسسات آزاد و دانشگاهی با بالا بردن دانش تئوریک پایه ای، برای درک بهتر مفاهیم و ایده های شبکه ها، علاوه بر این که راه را برای کسب تجربه عملی هموارتر می کند، مسیری امن و دارای پرستیژ کاری بالاتر از سایر راه ها می باشد.

دوره ها و گواهینامه های کاربردی ارائه شده توسط شرکت سیسکو (Cisco Certified):

  • گواهی دستیار شبکه سیسکو CCNA (Cisco Certified Network Assistant)

این دوره شامل مواد درسی پایه ای و مقدماتی شبکه می باشد. کارآموزان شبکه که تجربه و پیش زمینه مطالعاتی و درسی مرتبط با شبکه ندارند باید از این دوره شروع کنند.

  • گواهی حرفه ای شبکه سیسکو (Cisco Certified Network Professional (CCNP

گواهی حرفه ای شبکه سیسکو شامل چندین بخش مجزا می باشد که بسته به علاقه و نیاز شبکه آموزان و شرکت ها می توان در هرکدام از زمینه ها فعالیت نمود و برای دریافت گواهی مورد نظر برای کورس انتخابی اقدام کرد. از جمله این انتخاب ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    1. CCNP Enterprise
    2. CCNP Service Provider
    3. CCNP Data Center
    4. CCNP Security
    5. CCNP Collabration
  • مدرک CCIE یا همان Cisco Certified Internetwork Expert

پیش نیاز این دوره یا مدرک گذراندن امتحان/اخذ یکی از مدارک CCNP می باشد. برای نشان دادن شاخه های این مدرک به طور عمومی از عبارت CCIE XXXXX استفاده می شود.

  • مدرک پیشرفته امنیت سیستم های اطلاعاتی Certified Information System Security Professional (CISSP)

موارد بالا کاربردی ترین و معروف ترین دوره ها و مدارک ارائه شده توسط شرکت سیسکو می باشند که فرصت های شغلی بسیاری برحسب نیاز شرکت های داخلی و خارجی برای آن ها همواره وجود دارد.

  1. Core Level
  2. Infrastructure Level
  3. Cyber Security Level
  4. Data and Analytics Level
  5. Additional Professional Level

همچنین شرکت مایکروسافت نیز دوره های معتبر و اختصاصی خود را برای علاقه مندان به شبکه بر حسب نیازها و محصولات مرتبط با شبکه خود ارائه می کند که به صورت زیر می باشد:

  • مدرک دستیار شبکه مایکروسافت MCSA Windows Server (مخفف عبارت Microsoft Certified Solutions Associate)
  • مدرک مهندس سیستم های مایکروسافت MCSE Windows Server که مخفف عبارت (Microsoft Certified Solutions Expert و یا در گذشته Microsoft Certified Systems Engineer) می باشد پس از کسب تجربه و گذراندن امتحانات MCSA Windows Server قابل دستیابی می باشد.
  • قدرت هوش تجاری (Power BI (Business Intelligence

در واقع مجموعه ای از سرویس ها می باشد که امکان تحلیل اطلاعات کسب و کار را به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پیاده سازی سیستم های هوش تجاری، فراهم می کند. دوره های آموزشی و ارائه مدرک Power BI نشان از اهمیت بالای این پلتفرم و فرصت های کاری متعدد می باشد.

  • اسکایپ سازمانی یا بیزینسی (Skype for Business) یک سیستم ارتباطی یکپارچه است که کانال های ارتباطی مورد نیاز برای ارتباطات کاری و جلسات آنلاین را یکپارچه می کند.

فرصت های کاری موجود در رشته شبکه های کامپیوتری

سازمان ها

  1. سازمان ها و نهاد های دولتی: میل شدید سازمان ها و دولت ها به اتوماسیون های اداری، برای بهره وری بیشتر، کاهش هزینه ها، نظارت پذیری و مدیریت یکپارچه و آسان تر و بسیاری از مزایای دیگر، باعث می شود هرروز کارهای بیشتری را الکترونیکی سازی نمایند. در این میان، آن چه از اهمیت ویژه و بالاتری در فرآیند الکترونیکی کردن کارها برخوردار است، ارتباط میان گره ها (Nodes) یا کامپیوترهاست و هر جایی که صحبت از ارتباط بین دو دستگاه الکترونیکی در میان باشد، باید به سراغ شبکه های کامپیوتری رفت. از این رو فرصت های کاری و آمار استخدام متخصصان و مهندسان شبکه در این سازمان ها و نهادها به طور فزاینده ای در حال رشد است.
  2. سازمان ها و نهاد های غیر دولتی: سازمان های ارائه دهنده خدمات به خصوص سازمان های ارائه دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی، بزرگ ترین هدف افراد جویای کار در حوزه شبکه می باشند. اما کار به این جا ختم نمی شود، طی سال های اخیر واگذاری بسیاری از اموری که در گذشته توسط دولت انجام می گرفت به بخش خصوصی، ضرورت ایجاد ارتباط بین سازمان های دولتی و خصوصی را بیش از پیش نمود. استفاده از سوابق اطلاعاتی افراد و نظارت و دستیابی کنترل شده به این داده ها ملزم سیستم های شبکه ای خصوصی سازی شده متناسب با آن کاربرد می باشد و این کار در قالب نامه نگاری های سنتی علاوه بر هزینه های گزافی که به دولت و سازمان ها متحمل می نمود، دست فساد و افراد سودجو را نیز برای دور زدن قوانین باز می کرد. از این رو شبکه ها بستری امن را برای اجرای عدالت در امور مهم بین سازمانی فراهم می نماید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا