پوشش سقف سایبان چی باشه خوبه ؟

بسیاری از ساختمان های مسکونی و خانه های ویلایی لاکچری که به روش های جدید ساخته می شوند برای محافظت از خودرو و ماشین مجهز به سقف پارکینگ خودرو هستند. به این سقف پارکینگ، سایبان خودرو نیز می گویند. این سایبان نوعی سازه فلزی مقاوم است که می تواند در شرایط جوی مختلف از خودروی شما به خوبی محافظت کند.

فضا و مساحت پارکینگ، شرایط آب و هوایی و… همه در انتخاب سایبان خودرو تاثیرگذار هستند. البته موارد دیگری همچون کیفیت و قیمت پوشش سقف پارکینگ نیز جزء فاکتورهای مهمی هستند که در بخش های بعدی به این موارد نیز می پردازیم. برای اینکه بتوانید صاحب بهترین پوشش برای سقف پارکینگ خودرو شوید، نیاز است تا با انواع آن آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

احداث و نصب پوشش سقف پارکینگ خودرو یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای نگهبانی و محافظت از ماشینتان انجام دهید. با این کار خودروی شما در برابر عواملی همچون نور شدید آفتاب، اشعه های مضر فرابنفش خورشید، طوفان های شدید، بارش باران و برف و… به خوبی محافظت می شود.

بنابراین نمی توان از اهمیت استفاده از پوشش سقف پارکینگ چشم پوشی کرد. این پوشش ها نقش سایبان را دارند و در انواع گوناگونی تولید می شوند. سایبان های متحرک و ثابت، سایبان های کوتاه، سایبان ها با ارتفاع بلند، سایبان های مقاوم و باکیفیت، سایبان های معمولی و… همه نمونه ای از انواع پوشش سقف پارکینگ خودرو هستند که از قیمت های مختلفی برخوردارند.
شما برای انتخاب هرکدام از این موارد بایستی به نوع کاربری و نیازتان توجه کنید. اینکه به دنبال چه نوع پوششی با چه سطح کیفی و قیمتی هستید؟ پوشش های سقف پارکینگ خودرو از جنس های مختلفی ساخته می شوند. به همین دلیل هرکدام بسته به متریال و قطعات به کار رفته در تولید، مزایا و معایب خود را دارند. در زمینه انتخاب این سایبان ها، فروشندگان و نمایندگان مربوطه راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار می دهند تا بتوانید متناسب با نیاز و بودجه خود بهترین پوشش را خریداری کنید.

احتمالا بعد از مطالعه مطالب این بخش، شما هم برای خرید و استفاده از پوشش سقف پارکینگ خودرو یا همان سایبان خودرو ترغیب خواهید شد. در این قسمت با مزایای سقف پارکینگ خودرو آشنا می شویم و به اهمیت استفاده از آن ها پی می بریم. از جمله این مزیت ها عبارتند از:

  • محافظت و نگهداری از ماشین در برابر تابش های مضر خورشید.
  • جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به خودرو
  • جلوگیری از ورود آسیب به خودرو در زمان تغییرات آب و هوایی و سرما
  • کمک به حفظ تمیزی خودرو و کثیف نشدن آن به علت باران و برف
  • محافظت از خودرو در برابر فضولات پرندگان و جلوگیری از کثیف شدن آن
  • جلوگیری از آسیب به رنگ بدنه خودرو بر اثر عوامل مختلف

سایبان علاوه بر مزایایی که عنوان شد، می تواند جلوه ای خاص و زیبا به حیاط ببخشد. اگر در ویلایی لاکچری هستید و می خواهید با یک تیر دو نشان بزنید، استفاده از جذاب ترین و جدیدترین انواع سایبان خودرو می تواند بهترین اقدام باشد.

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، جنس های مختلفی در ساخت سقف پارکینگ خودرو به کار می روند. بسته به کیفیت این متریال، مقاومت و دوام سقف پارکینگ نیز متفاوت است. اصولا جنس سقف پارکینگ خودرو از دو نوع ورق مختلف ساخته می شود که این دو ورق عبارتند از: پلی کربنات و آکریلیک.

ورق های پلی کربنات

از ویژگی ها و مزایای این ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ورق ها در دو نوع تخت یا دوجداره تولید و ساخته می شوند.
  • کارایی و ویژگی هایی مشابه شیشه دارند و در برخی مواقع جایگزین خوبی برای آن ها هستند.
  • بهترین گزینه برای ساخت سقف پارکینگ، سقف استخر، نورگیر و… هستند.
  • در ساخت این ورق ها از لایه یو وی (UV) بهره گرفته شده که می توانند خودرو را از اشعه های ماورای بنفش محافظت کنند
  • وزنی سبک دارند
  • از نظر قیمت و کیفیت بسیار مناسب و به صرفه هستند
  • دوام و طول عمر خوبی دارند.

ورق های آکریلیک

  • به این ورق ها، طلق شفاف نیز می گویند
  • در ساخت آن ها از سخت ترین و سفت ترین پلاستیک ها استفاده شده است
  • از نظر میزان تراکم نسبت به شیشه در رتبه پایین تری قرار داشته اما دوام و مقاومت خوبی دارند
  • در برابر حرارت بادوام هستند
  • از فرسایش و آسیب به خودرو جلوگیری می کنند

در زمینه تولیدات سایبان و انواع پوشش سقف پارکینگ خودرو مجموعه سایه سازان یکی از بهترین مراکز ارائه کننده خدمات است. این مرکز اطلاعات دقیق و کاملی درخصوص برترین و به رانتخاب بهترین پوشش برای سقف  ویلا؛ می تواند زمانبر باشد و شما را در خرید آن با شک و تردید روبه رو سازد. در بازار گزینه های زیادی برای انواع سقف ویلا وجود دارد: سفال، شینگل، کامپوزیت، فلز، چوب، سقف پی وی سی، سقف upvc و …

شیب سقف خانه های ویلایی علاوه بر زیباتر کردن نمای ظاهری ساختمان، فواید مهم دیگری نیز دارد. اگرچه سقف آنها می تواند مسطح نیز ساخته شود. اما اجرای سقف ویلا در شمال کشور و مناطق مرطوب به صورت شیبدار مزایای بیشتری دارد. زیرا میزان برف و باران در مقدار شیب سقف خانه های ویلایی تاثیرگذار است.

در زمان های گذشته، سقف  ویلا شیبدار و با استفاده از چوب ساخته می شد؛ اماسقف های مدرن امروزی این امکان را ایجاد کرده اند تا پوشش سقف ها مدرن تر و با مصالح ساختمانی به روزتر ساخته شود.

چه پوششی را برای سقف ویلا انتخاب کنیم؟ 

  • با توجه به اینکه اغلب ویلاها – برای مثال ویلا در شمال – در مناطق مرطوب و کنار دریا (مستعد طوفان) ساخته می شوند؛ در انتخاب سقف ویلا ، عایق ضد رطوبت و مقاوم بودن سقف و در و پنجره از جمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند.
  • متناسب بودن طرح و رنگ پوشش سقف شیب دار با نمای ظاهری ویلا
  • پوششی که بتواند عایق حرارتی سقف را به خوبی تامین کند و اتاق های شیروانی طبقات بالا را گرم نگاه دارد.
  • بودجه شما
  • اگر قصد تعویض و بازسازی سقف ویلای خود را دارید؛ بررسی کنید که آیا سقف قدیمی نیاز به کنده شدن دارد یا خیر. با مشورت متخصصان ساختمان ببینید آیا امکان قرار دادن ورق های سقف جدید بر روی سقف های قدیمی وجود دارد یا خیر. (این کار هزینه کمتری نسبت به حذف سقف قدیمی و تعویض آن با سقف جدید دارد).
  • آیا کل پوشش سقف ویلا نیاز به تعویض دارد یا فقط بخشی از آن؟ قبل از تصمیم گیری، احتمالات را با یک سقف ساز حرفه ای بررسی کنید.
  • قبل از خرید، به درجه بندی حریق در پوشش سقف ویلای خود فکر کنید: درجه بندی حریق از کلاس A تا C متغیر است و کلاس A دارای بیشترین مقاومت در برابر آتش است. در نظر داشتن این گزینه بسته به مکان ویلا می تواند مهم باشد.
  • اگر قصد دارید سقف جدیدی نصب کنید، از وجود تهویه مناسب بین پوشش سقف ویلا و زیر آن اطمینان حاصل کنید. همیشه یکپارچگی ساختار سقف را بررسی کنید و قبل از تعویض پوشش سقف از فضای کافی برای تهویه اطمینان حاصل کنید.

کاربرد سقف های شیبدار 

طراحی سازه های شیبدار برای انواع سقف شیروانی، سقف باغ ویلا، سقف حیاط خلوت، سقف انبار (shed)، سقف پارکینگ ویلایی، سایبان و … به کار می روند.

تاریخچه سقف ویلا

سقف های ویلایی یا شیبدار یک اختراع جدید در ساخت و ساز ساختمان ها بود. بیشتر به این دلیل که سقف های شیب دار خاصیت ریزش آب و تخلیه از سقف را داشتند. همچنین، قبل از صنعتی شدن، بیشتر تولید کالاها در خانه های مردم با دست یا با ماشین آلات کوچک اولیه انجام می شد. بنابراین نیازی به ساختمان های بزرگتر نبود.

اما با پیشرفت انقلاب صنعتی، نیاز به ساختمان های تجاری بزرگ تر – برای استقرار ماشین آلات سنگین – بیشتر شد تا بتوانند تولیدات کارخانه ای خود را در آن جای دهند. اما ساختمان های بزرگ تر به معنای افزایش هزینه ساخت و ساز و طراحی شیب های تند بود. بنابراین، سقف هایی با شیب متوسط توسعه یافت که به طور قابل توجهی هزینه های ساخت و ساز را کاهش و مقدار فضای لازم را افزایش می داد.

در دهه 1920، سقف های کم شیب در کارخانه های شهرهای بزرگ یافت شده به سرعت به نماد مدرنیته تبدیل شدند. حتی سقف  ویلایی در منازل مسکونی محبوب شد که تا به امروز نیز طرح آن باقی مانده است. سقف های ویلایی و کم شیب در سازه های تجاری؛ کشاورزی، صنعتی، مسکونی و همچنین سازه هایی مانند آشیانه های هواپیما ، استفاده می شوند.

سقف شیب دار چیست؟

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب شیب سقف، بسیاری از مردم فکر می کنند که سقف هایی با شیب زیاد به متریال و در نتیجه هزینه بیشتری نیاز دارند. بنابراین، اغلب به سمت سقف های کم شیب می روند. با این حال، سقف با شیب 50 درصد یا کمی بالاتر، فوایدی هم دارد. در اینجا به چند مزیت سقف شیروانی با شیب زیاد اشاره می کنیم:

خطر انباشت آب کمتر است: در سقف های ویلایی با شیب بالا، نیروی جاذبه باعث می شود تا رطوبت سریعتر از بین رود. زیرا سقف به سرعت آب را به سمت ناودان ها هدایت می کند. هرچه شیب کمتر باشد، رطوبت زمان بیشتری روی پشت بام باقی می ماند. جایی که متریال سقف را تخریب می کند و تبدیل به نقاط نشتی میشود. اما سقف های مسطح یا کم شیب در نهایت با مشکل جمع شدن آب مواجه می شوند که برای سقف بسیار خطرناک است.

مدیریت بهتر انرژی: این یکی از مزایایی است که احتمالاً انتظارش را ندارید. یک سقف سرد – در ادامه مقاله سقف سرد را توضیح داده ایم – طوری طراحی شده است که جریان هوا را به آسانی بین درون و خارج از سقف انتقال می دهد. این به جلوگیری از تجمع یخ در مناطق سرد کمک می کند و هزینه های خنک کنندگی را در مناطق گرم کاهش می دهد. این به شما کمک می کند در هزینه تعمیر سایبان و نگهداری سقف صرفه جویی کنید. سیستم سقف سرد به چه چیزی نیاز دارد؟ به سقفی با شیب زیاد که اجازه دهد هوای زیادی در داخل آن حرکت کند.

نمای شیروانی زیبا و بررسی آسان تر: یکی از دلایل محبوبیت سقف های شیب دار این است که بیشتر دیده می شوند. آنها نه تنها خانه را بزرگتر و زیبا تر نشان می دهند، بلکه امکان ایجاد طرح های مبتکرانه تری را نیز فراهم می کنند. از لحاظ فنی، بررسی عیب و ایرادهای سقف هایی که شیب بیشتری دارند، بسیار آسان تر است. ( در اغلب موارد برای بررسی حتی نیازی به نردبان نیست ).

فضای ذخیره سازی بیشتر: فضای زیر سقف شیب دار فقط برای ماندن هوا ذخیره نشده! سقف شیب دار، فضای اتاق زیر شیروانی را بزرگتر می کند. در این صورت، این اتاق ها هزینه های نصب بسیار کمی دارند. (این فضا در حالت عادی – به لطف شیب نسبتا زیاد سقف ویلا – داخل سازه وجود دارد و نیاز نیست کار خاصی صورت گیرد).

نگرانی کمتر موقع بارش برف: آنها باعث میشوند تا مقدار برف قبل از اینکه خیلی زیاد شود، سُر بخورد و از سقف خارج شود. یخ در یک شیب تند راحت تر پایین می آید و از ایجاد تکه های یخی که می توانند رطوبت را به داخل سقف شما وارد کنند، جلوگیری می کند.

تجمع کمتر شاخ و برگ: وقتی برگ ها، شاخه ها و خاک به سقفی با شیب کم برخورد می کنند، تمایل دارند آنجا ماندگار شوند. ولی مزیت شیب زیاد سقف باعث میشود تا حتی پس از طوفان نیز سقف تمیزتری داشته باشید.

دوام بیشتر: چه اتفاقی می افتد وقتی سقفی با انباشت آب ، شاخ و برگ های اضافی یا تجمع یخ مواجه نشود؟ خیلی بیشتر دوام می آورد. در نتیجه سقف های شیب دار ویلایی معمولاً طول عمر بیشتری دارند و نسبت به سقف های مسطح یا کم شیب به تعمیرات کمتری نیاز دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا