برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

شرط نصف شدن دارایی بعد از طلاق

یکی از حقوقی که برای زنان در هنگام ازدواج وجود دارد شرط نصف دارایی است که در دفترچه های ازدواج این شرط ثبت شده است. در این خصوص قانونی خاصی وجود ندارد و نیاز به توافق زن و شوهر دارد. در این مقاله از تهران وکیل در رابطه با شرط تنصیف دارایی بیشتر آشنا می شویم. برای این که زن بتواند از این شرط بعد از طلاق استفاده کند نیاز است که حتما مرد درخواست طلاق بدهد.

منظور از شرط نصف دارایی چه شرطی است؟

یکی از شروطی که در هنگام عقد ازدواج زن و شوهر می توانند درباره آن توافق کنند شرط تنصیف اموال است که گاهی اوقات از آن به عنوان شرط نصف دارایی هم یاد می شود. این شرط به این معناست که در صورتی که بعدا زن و شوهر به درخواست شوهر از یکدیگر جدا شدند، مرد باید نصف اموال خود را که در زندگی مشترک  به همراه همسرش به دست آورده است به زن بدهد. قراردادن این شرط در عقد نکاح کاملا جایز است به این خاطر که طبق قانون  می توان شروطی را که خلاف قانون نباشند؛ در عقد نامه ذکر کرد. استفاده از این شرط دارای شرایطی است که در ادامه ذکر می کنیم.

در چه صورتی زن می‎ تواند نصف اموال را از شوهرش دریافت کند؟

به هیچ وجه درخواست طلاق از طرف زن باعث نصف اموال نمی شود. بنابراین اگر طلاق از طرف زن باشد و یا این که طلاق به صورت توافقی انجام شود و یا این که  و از طرف زن باشد؛ نمی توان از این شرط استفاده کرد. بنابراین شرط نصف دارایی فقط در طلاق از طرف مرد قابل دریافت است. در واقع شرایط دیگری هم وجود که این شرایط باید حتما باشد تا زن بتواند در هنگام طلاق نصف اموال شوهر را دریافت کند. در ادامه درباره این شرایط بیشتر بحث می شود.  شرط نصف دارایی و شرایطی که دریافت آن را محقق می کند دریافت نصف دارایی شوهر بعد از طلاق دارای شرایطی است که نیاز است به تمامی این شرایط محقق شود تا زن بتواند از این اموال استفاده کند. این شرایط در ادامه بیان شده است:

  • لازم است که حتما طلاق واقع شود. در واقع بدون طلاق امکان دریافت نصف اموال وجود ندارد.
  • حتما باید این طلاق از طرف مرد باشد و اگر زن درخواست طلاق کند، نمی تواند نصف اموال شوهرش را بخواهد.
  • طلاقی که واقع می شود نباید به خاطر بی احترامی زن و سوء رفتار او باشد به عبارتی دیگر زن نباید شوهرش را با رفتار بد مجبور به طلاق کند.
  • اموالی که به زن داده می شود تنها نصف اموال است. بنابراین زن نمی تواند مال بیشتری را درخواست کند.
  • اموالی که تقسیم می شود باید در طول زندگی مشترک به دست آمده باشد. در صورتی که مرد از قبل اموالی داشته باشد و یا اموالی به او به ارث رسیده باشد؛ زن نمی تواند این اموال را درخواست کند و تنها اموالی که به صورت مشترک و در طول زندگی زناشویی به وجود آمده است؛ قابل تقسیم است.
  • باید حتما دارایی مشترک در زمانی که طلاق جاری می شود؛ وجود داشته باشد. در صورتی که بخشی از دارایی از بین رفته باشد ملاک نیست.

نحوه دریافت نصف دارایی

برای دریافت نصف دارایی بهتر است که در هنگامی که زوج دادخواست طلاق به دادگاه داد؛ زن استعلام تمامی اموالی را که در طول زندگی مشترک به دست آمده است؛ بگیرد. هنگامی که در روز دادرسی زن و شوهر در دادگاه حاضر هستند، زن می تواند اسنادی را که جمع آوری کرده است را به قاضی دادگاه تحویل دهد و تقاضا نصف دارایی را داشته باشد. البته در صورتی که شرط نصف دارایی که در عقد نامه وجود دارد؛ توسط زن و مرد امضا شده باشد. در صورتی که این شرط امضا نشده باشد زن نمی تواند نصف اموال مرد را در هنگام طلاق دریافت کند.

قاضی دادگاه در کرج  معمولا پس از بررسی در آخر حکم می دهد که مرد باید نصف اموالش را به خانم بدهد. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که اگر مرد از طلاق منصرف شود؛ امکان دریافت نصف اموال و دارایی وجود ندارد. البته موارد دیگری هم هست که در ادامه بیان شده است. علل عدم دریافت نصف اموال در شرط نصف دارایی گاهی اوقات با وجود این که زن و مرد شرط نصف دارایی را در عقد نامه امضا کرده اند اما در هنگام طلاق این اموال توسط خانم مطالبه نمی شود. توصیه می شود حتما با  مشورت کنید تا با نحوه دریافت نصف اموال مرد آشنایی بیشتری پیدا کنید. از مهمترین دلایل می توان موارد زیر را نام برد:

  • مهمترین دلیل این است که خانم اصلا مطالبه نمی کند و علت آن هم عدم آگاهی اوست. به این معنا که زن اصلا نمی داند می تواند این اموال را مطالبه کند.
  • گاهی اوقات ممکن است که زن نتواند دارایی هایی را که در طول زندگی مشترک به دست آمده است، مشخص کند و به عبارتی از دقیق این اموال بی  اطلاع است.
  • اگر مرد از دعوای طلاق انصراف دهد، خانم دیگر نمی تواند نصف اموال او را درخواست بدهد.
  • گاهی اوقات در نحوه مشخص کردن نصف اموال مشکلات اجرایی به وجود می آید.

نکات مهم شرط نصف دارایی

ممکن است در مورد تقسیم نصف دارایی قاضی دادگاه معیار دیگری را هم در نظر بگیرد. همان طور که می دانید قاضی موظف است که اموال مرد را بررسی کند و با توجه به مشارکت زن در نحوه به دست آمدن این اموال و افراد واجب النفقه مرد، تصمیم بگیرد که کمتر از نصف اموال به زن منتقل شود. اگر مرد بخشی از اموالش را به شخص دیگری هدیه داده باشد و یا به عبارتی هبه کرده باشد، زن نمی تواند از دادگاه خانواده در کرج بخواهد که این اموال به او برگردانده شود به این خاطر که تنها  نصف اموالی که موجود باشد قابل انتقال به زن است. گاهی اوقات شوهر اموالش را به شخص دیگری منتقل می کند تا از دادن این اموال به زن خودداری شود. برای مثال ممکن است که او اموالش را به یکی از اعضای خانواده اش منتقل کند. در این صورت زن می تواند با اثبات این انتقال صوری از مرد شکایت کند.

نحوه دریافت نصف دارایی در تهران وکیل

اگر زن و مرد درهنگام عقد شرط تنصیف اموال را امضا کرده باشند و حال بعد از مدتی مرد تقاضای طلاق در دادگاه را بدهد، زن می تواند برای درخواست این اموال لیستی از دارایی های شوهرش را که در طول زندگی مشترک به دست آمده است، برای قاضی دادگاه ارائه دهد. برای تهیه مدارک و اسناد و همچنین نحوه دریافت نصف دارایی ها بهتر است که ابتدا با وکلای خانواده درکرج وکیل مشورت شود تا بهترین راهنمایی دریافت کنید. همچنین می توانید از مشاوره تلفنی رایگان در گروه وکلای کرج وکیل استفاده کنید و از وکیل مربوطه تقاضای راهنمایی داشته باشید.

شرط نصف اموال یکی از شروطی است که در سند ازدواج وجود دارد و زن و مرد می توانند آن را در هنگام عقد امضا کنند. با امضای این شرط در هنگامی که مرد تقاضای طلاق بدهد؛ زن می تواند نصف دارایی هایی را که در طول زندگی مشترک به دست آمده است را از او بخواهد. اگر مرد اموالش را به شخص دیگری انتقال بدهد و ادعا کند که مالی از زندگی مشترک ندارد در این صورت اگر این معامله صوری برای فرار از دین اثبات شود مرد به مجازات محکوم می شود. این شرط یکی از شروطی است که در عقد نامه ذکر شده است و اگر تمامی شرایط برای دادن نصف اموال به زن وجود داشته باشد؛ بله قابل اجراست اما بهتر است با وکیل مشورت کنید.

شرط نصف دارایی یا شرط تنصیف در عقد نامه چیست؟

در ادامه نوشته به بررسی اینکه در چه صورت شوهر باید نصف دارایی خود را به زوجه دهد و شرایط تحقق و تعلق شرط نصف دارایی مرد به زن چیست می پردازیم با ما همراه باشید. این دستورالعمل در سال 28 / 06 / 1362 شورای عالی قضائی به  ادارات ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ گردید تا در دفترچه های ازدواج درج شود و گنجاندن این شرط گام مهمی در جهت حفظ حقوق زنان تلقی می گردد. مطابق بند الف شرط ضمن عقد ازدواج  چنانچه مرد درخواست طلاق دهد و طلاق ناشی از تخلف زن یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، مرد مکلف است تا نصف اموال موجود خود را که در ایام زندگی مشترک به دست آورد است به زن منتقل کند.

این شرط ( شرط تنصیف دارایی ) که طی آن زوج مکلف است است نصف دارایی خود را به زوج انتقال دهد، در واقع شرط فعل تملیک مجانی نصف دارایی در آینده است و با توجه به مقررات موجود، شرط نصف دارایی و اعمال آن شرط در هنگام طلاق امکان پذیر است. بنابراین، هنگامی که طلاق به درخواست زوج باشد، مکلف است به تشخیص دادگاه تا نصف اموال خود را به زوج بپردازد. یکی از مواردی که در بخش خانواده قانون مدنی به آن اشاره شده است، شرط تنصیف دارایی زوج در صورت وقوع طلاق است. این شرطی است که به موجب قانون صرفا مخصوص اموال مرد می باشد و با احراز شرایط خاصی در هنگام طلاق ممکن است نیمی از دارایی مرد و در واقع آن دسته از دارایی که بعد از به دست آورده است، به زن برسد. اگر در ابتدای این مسیر هستید حتما حداقل از راهنمایی یک وکیل تلفنی متخصص بهره مند شوید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا