عمومیبرترین های کسب وکار ایرانی

طراحی بسته بندی چگونه قیمت گذاری می شود؟

به آخرین خرید خود فکر کنید. چه محصولی را با چه طراحی بسته بندی خریداری کردید و چه چیز باعث شد تا آن محصول را از آن برند خاص انتخاب کنید؟ آیا چیزی شما را برای خرید محصول مد نظرتان در همان لحظه ترغیب کرد یا از قبل به آن نیاز داشتید؟ حالا که دارید به این موضوع فکر می کنید،

احتمالا تا الان متوجه شده اید که بی شک طراحی بسته بندی محصول در خرید شما بی تاثیر نبوده. البته درست است که شاید به آن شامپو نیاز داشتید و اینکه قبل از انتخاب خود سعی کردید از رایحه خوب آن مطمئن شوید. اما چرا ناخودآگاه اول به سراغ آن شامپوی جذاب می روید؟

پاسخ به قدری ساده ست که گاهی به آن اعتنا نمی شود. شما ناخودآگاه جذب آن محصول شده اید چون طراحی و ساختار آن حتی برای لحظه ای کوتاه به شما احساس خوب و خوشایدی داده است. شاید تا 100 سال پیش کسی بسته بندی را چیزی جز ابزار نگه داری و محافظت از کالا نمی دید اما امروزه هدف از پکیجینگ بسیار فراتر از آن است.

مصاحبه زنده ظریف گرافیک با رادیو جوان (صدا و سیما)

میتوانید محتوای متنی  را نیز بخوانید.

در نهایت یک طراحی جذاب و خلاق است که همیشه محصول را به فروش می رساند. اما یا همان پکیجینگ فقط گذاشتن لوگو در طرح و یا حتی ایجاد المان های مختلف برای آن نیست. بسته بندی شما چیزی است که جلب توجه می کند، پیامی را رسانده و حس و حال خاصی را به مخاطب القا می کند.

تمایز طراحی بسته بندی محصولات غذایی

برندینگ در صنعت مواد غذایی دنیای خودش را دارد. رنگ ها، المان ها، عکس ها، متون و حتی جنس استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی با هیچ حوزه دیگری قابل قیاس نیست. در محصولات غذایی مانند خیلی از حوزه ها راجب نشان دادن یک ماهیت پر قدرت، رسمی و فوق حرفه ای نیست.

بسته بندی خلاقانه مواد غذایی در اینجا الهامی از طبیعت، تمام رنگ لعاب و احساساتش است. برای همین در بسته بندی رنگ ها روشن تر و مهیج تر از همیشه هستند. برای القای حس شوق و صمیمیت اشکال و تایپ های استفاده شده معمولا گوشه گرد بوده و خود را به وضوح نشان میدهند.

یکی از نکات بسیار مهم در بسته بندی مواد غذایی توجه به نوع محصول می باشد، به طوریکه نه تنها باعث محافظت از آن در شرایط مختلف شود بلکه در میزان فروش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. مسلما بسته بندی زعفران و سبزیجات تفاوت زیادی با هم داشته و یک طراح گرافیک با هنر و دانش ویژه می تواند بین هر بسته بندی تمایز قائل شود و به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کند.

گذشته از بخش طراحی، حفظ فاکتورهای سلامت و بهداشت محصول نیز بسته بندی و جنس متریال آن را مهم می کند. چرا که بسته بندی اشتباه یا بی کیفیت در وضعیتی غیر قابل پیشبینی می تواند محصول را خراب و غیر قابل مصرف سازد. همچنان با وجود تمام این اصول و نکات، نمیتوان برای هر یک از مواد غذایی یک نسخه پیچید. برای همین می توانید در ادامه راجب طراحی بسته بندی محبوب ترین محصولات غذایی بیشتر بخوانید:

بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت. برای همین این مقاله قصد دارد راهنما و آموزشی جامع جهت داشتن یک طراحی بسته بندی موفق در فروش باشد.

شما با مطالعه کامل این مطالب در مثال های عملی بسته بندی یاد میگیرید که یک بسته بندی چگونه ساختاربندی و خلق می شود و چطور میتوان آن را به یک بازاریاب خاموش و 24 ساعته برای محصولتان تبدیل کرد. اما قبل از هر چیز بگذارید با هم به تعریفی درست از این موضوع برسیم:

طراحی بسته بندی چیست؟

یک طراحی حرفه ای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ می کشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهم تر مخاطب را ترغیب به خرید می کند. برای همین طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) و طرح لایه باز برای بنر  باعث می شود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند.

تفاوت بسته بندی و لیبل

لیبل و بسته بندی، دو عنصر مجزا در طراحی محصولات هستند. بسته بندی، تمام موادی که برای بسته بندی و حمل و نقل محصول به کار می رود را شامل می شود. بسته بندی هدفش اطمینان حاصل از حفاظت محصول در حین حمل و نقل و ارائه آن به مشتری در شرایطی بهینه است.

در مقابل، لیبل داده هایی هستند که بر روی انواع بسته بندی، کارتن یا محصول سفارشی شده قرار می گیرند. این داده ها ممکن است شامل عنوان محصول، محتویات، توضیحات، شناسه محصول، قیمت و هشدارهایی مثل راهنمایی های ایمنی و اطلاعات تغذیه باشند. در کل، بسته بندی برای حفاظت محصول استفاده می شود، در حالی که برای ارائه داده های کامل به مصرف کننده می باشد.

چرا طراحی بسته بندی محصول تا این حد اهمیت دارد؟

می توان گفت که بسته بندی های مختلف، زندگی هر روز ما را احاطه کرده اند؛ حتی اگر بخواهیم این به گذری به قرن ها پیش داشته باشیم، تاریخچه بسته بندی به قدمت های بسیار دور باز می گردد، زیرا انسان های نخستین همواره به دنبال راه هایی برای حفاظت از مواد غذایی، ابزار و لوازم شخصی خود بودند.

بسته بندی خلاقانه یک هنر است که با استفاده از معماری ابداعی و ایده های نوآورانه، قوطی ها و ظروف را به آثار هنری و بسته بندی مخاطب پسند تبدیل می کند. این روش بسته بندی، نه تنها در یک چشم به هم زدن توجه جلب می کند، بلکه به آنها زیبایی و جذابیتی خاص می بخشد که باعث فروش مستقیم محصول میشود.

به خصوص اگر خلاقیت بسته بندی شما استفاده از محصول را ساده تر و کاربردی تر کرده باشد. در عین حال، بسته بندی خلاقانه باید به نیازهای مشتریان نیز پاسخ دهد. استفاده از قوطی ها و ظروفی که به سادگی باز شده و استفاده از محصول را راحت تر می کند، طراحی استرابورد از جمله جزئیاتی است که در بسته بندی خلاقانه مدنظر قرار می گیرد. هر چه بسته بندی راحت تر و کاربردی تر باشد، مشتریان بیشتری به آن جذب خواهند شد و احتمال خرید محصول افزایش خواهد یافت.

برای همین ساخت و طراحی یک بسته بندی چشم نواز که با محصول سازگار باشد، تمایز خود را بخوبی نشان داده و فروش محصول را حتی تا چند برابر افزایش خواهد داد. اما چرا طراحی بسته بندی؟ چگونه است که بسته بندی به تنهایی تا این اندازه در فروش محصول اثرگذار است؟

اول از همه بیاید با کمی واقعیت رو به رو شویم:

محصول شما هرچند باکیفیت بدون بسته بندی درست، هیچ هویت و شناسه ای ندارد. چنین محصولی نه تنها حرفی از برند و اعتبار آن نمی زند بلکه حتی از معرفی درست محصول عاجز است. گذشته از این موضوع، یک بسته بندی نامناسب و بی کیفیت نمی تواند از محصول محافظت کرده و آن را تحت هر شرایطی سالم نگه دارد. نیازی به گفتن نیست که در این وضعیت اعتمادی توسط مخاطب صورت نگرفته و یقینا خبری هم از فروش نیست. با این وجود دیگر مهم نیست که کالای شما تا چه حد کاربردی و باکیفیت است. چون این محصول بدون یک بسته بندی شایسته برای خود، محکوم به شکست در فروش و فراموش شدن است.


به طور دقیق تر  در ادامه به 3 دلیل اصلی برای داشتن یک بسته بندی حرفه  ای میپردازیم:

  1. حافظت از محصول شما

اگر یک چیز به قطع یقین شما را به مشتریانتان نزدیک تر نکند، آن مورد تجربه دریافت یک کالای آسیب دیده یا منقضی شده از شماست. در چنین سناریویی، خرید دوباره آنها از برند شما بسیار بعید است. فراموش نکنید که انتخاب جنس و ماده مناسب برای بسته بندی قوی ترین ابزار و بهترین شانس شما برای محافظت از محصول خواهد بود.

  1. متمایز کردن شما از رقبا

امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با بسته بندی های مشابه و یا حتی یکسان به طرز قابل توجهی بخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضایی تنها یک هویت برند به یاد ماندنی است که مشتریان را به سرعت به محصولات شما جذب می کند. بسته بندی شما اولین و مهم ترین نقش را در بازاریابی محصول شما بازی می کند. این بدین معناست که بدون یک طراحی چشمگیر و جذاب در بسته بندی محصول، شما به راحتی از یاد و خاطر مخاطب خود می روید.

  1. ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتری

بسته بندی اولین تماس مشتری با محصول و همچنین اولین برداشت او از آن است و اگر این برداشت به خوبی پیش برود، ذهنیت شروع یک تجربه لذت بخش در مخاطب قوت می گیرد. حتی اگر خریدار هنگام خرید به بسته بندی توجه کافی نداشته باشد. او احتمالا قبل، هنگام و حتی پس از مصرف محصول به بسته بندی آن بازگشته و به شما فرصتی دوباره برای معرفی بهتر و القای یک تجربه خوب خرید می دهد.

راه  های کاهش قیمت بسته بندی و قیمت طراحی جعبه

درست است که یک بسته بندی مناسب و با کیفیت باید برای کالاهای خود انتخاب کنید اما با توجه به برخی نکات می توانید قیمت بسته بندی را کاهش دهید. این روش ها عبارتند از:

1- انتخاب بسته بندی مناسب

گاهی افراد کیفیت بسته بندی را بیش از حد افزایش می دهند. این کار تأثیر خاصی در جذابیت بسته بندی و یا سالم ماندن کالا ندارد. به همین دلیل بهتر است در هنگام انتخاب نوع و جنس بسته بندی بهترین و مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنید. این کار باعث می شود تا هم بسته بندی مناسبی داشته باشید و هم هزینه های بسیار زیادی برای این کار پرداخت نکنید. همچنین اندازه بسته بندی از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

انتخاب یک بسته بندی بزرگ برای کالایی کوچک نه تنها جذاب و مفید نیست بلکه باعث افزایش قیمت بسته بندی می شود. شما هزینه بیشتری برای خرید آن بسته بندی پرداخت خواهید کرد و همچنین باید برای پر کردن آن، از کالاهای مربوطه بیشتری استفاده کنید که هر دو نکته باعث افزایش هزینه بسته بندی خواهد شد.

2- انتخاب محل خرید مناسب

برخی برندها و فروشگاه ها اقدام به فروش بسته بندی ها و موارد لازم برای پر کردن بسته بندی با قیمت مناسب تری می کنند. به همین دلیل بهتر است در زمان خرید، جست وجوی بیشتری انجام دهید و بهترین گزینه که کالا را با قیمت و کیفیت مناسب تری عرضه می کند را انتخاب کنید.

3- خرید عمده

معمولاً کسب وکارها در طول زمان نیاز به انواع بسته بندی ها در تعداد زیاد دارند. به همین دلیل بهتر است که بسته بندی های خود را به صورت عمده و در تعداد بالا خریداری کنید. معمولاً فروشندگان کالا، به خریدهای عمده تخفیف بیشتری می دهند و این امر در کاهش قیمت بسته بندی تأثیر خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که در این کار افراط نکنید، زیرا خرید تعداد بسیار زیادی بسته بندی نیز به فضایی برای نگهداری نیاز دارد و در طولانی مدت ممکن است به آن ها آسیب وارد شود. پس تعداد مناسبی بسته بندی را به صورت عمده خریداری کنید تا از مزایای این کار بهره مند شوید.

4- افزایش کارایی

شاید افزایش کارایی بسته بندی در ابتدا باعث کاهش قیمت بسته بندی نشود، اما در طولانی مدت برای کسب وکار سودمند خواهد بود. اگر بسته بندی به گونه ای باشد که افراد بتوانند از این بسته ها برای کارهای دیگر استفاده کنند، برای مدت بیشتری در چشم افراد خواهید بود و همین امر باعث جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا