نام دیگر تخت جمشید

نام دیگر تخت جمشید: سفری به قلب تمدن

همیشه دوست داشتم یه روز پا بذارم روی خاک تخت جمشید اون جای اسرارآمیز و پر رمز و راز که هزاران سال پیش شاهان هخامنشی اونجا زندگی می کردن و حکومت می کردن. یه سفری که نه فقط یه سفر توریستی بود بلکه یه سفر به تاریخ یه سفر به قلب تمدن یه سفر به دنیایی که خیلی وقته ازش دور شدیم.

بالاخره اون روز رسید. تو هوای خنک صبحگاه قدم به محوطه ی تخت جمشید گذاشتم. اولین چیزی که توجه من رو به خودش جلب کرد سکوت بود. سکوت سنگین و سنگینی که فقط با صدای وزش باد و پرندگان شکسته می شد. انگار تاریخ اینجا زبان باز کرده بود و می خواست رازهاش رو به من بگه.

سفر به دل تاریخ

قدم به دروازه ی ملل گذاشتم. کتیبه ها با حروف مینیاتوری و رنگ پررنگ از قدرت و شکوه هخامنشیان می گفتن. سنگ هایی که هزاران سال زیر آفتاب و باران مقاومت کرده بودن حالا نفس تاریخ رو به من نفس می کشیدن.

وارد کاخ آپادانا شدم. ستون های بلند و باشکوه با نقوش برجسته و زیبا انگار به آسمان رسیده بودن. انگار شاهان هخامنشی از این کاخ برای دیدار با مُلُوک و دیپلمات های خارجی استفاده می کردن. حالا همین کاخ تنها سراسر سکوتی بود که در ذهنم صدای موسیقی و طنین خنده ها و گفتگوها را احساس می کردم.

در کنار کاخ آپادانا کاخ تخت با ارزش تاریخی و معماری منحصر به فردش موجود بود. این کاخ نه فقط محل زندگی شاهان بود بلکه محل برگزاری مراسم و جشن ها هم بود. در ان سالیان دور در همین جای بود که خورشید بر برگزاری جشن "نوروز" می تابید و صدای موسیقی و شادی در فضا پیچ و تاب می خورد.

رازهای تخت جمشید

همین طور که در تخت جمشید قدم می زدم حسی از تعجب و اعجاب وجود من رو پر کرد. این جا فقط یک محوطه تاریخی نیست یک نمونه بی نظیر از تمدن انسانی هست. همین طوری که در بین ویرانه ها قدم می زدم انگار در زمان سفر می کردم و تاریخ رو با تمام جزئیاتش حس می کردم.

نقوش برجسته کتیبه ها رو به دقت بررسی کردم. نقوش جالب و متنوع که از زندگی روزمره و فرهنگ مردم هخامنشی صحبت می کردن. با خودم فکر کردم این نقوش در زمان خودشون چقدر برای مردم اهمیت داشت و چه قدر پیام رسان بودن.

در یکی از کتیبه ها شاه داریوش با نگاه بزرگ و پر از قدرت با جامه زیبا و کلاه هخامنشی بر بالای سنگ کنده کاری شده بود. انگار این نقوش می خواستن از قدرت و شکوه شاهان هخامنشی صحبت کنن و حکایت از نظم و انضباط در دوران حکومت اونها رو بگن.

سفر به دنبال رازی گمشده

در بين اين همه تاريخ و سرنوشت و معما " طاق بوسه " جا دارد. جايي که در گذشته محل برخورد و بوسه دو عاشق بود. جا دارد و در ذهنم صدای خنده ها و آواز ها و موسیقی و عطر عشق را حس مي کنم.

سفر من به تخت جمشید نزدیک به پایان بود. در حالی که از این مکان تاريخي بيرون مي رفتم با خودم فکر کردم که اين جا تنها یک محوطه تاريخي نيست بلکه یک موزه جهانی از تاريخ و فرهنگ و معماري است.

توصيه ها و نکات عملی

  • قبل از سفر به تخت جمشید اطلاعات کافی درباره تاريخ و فرهنگ هخامنشیان جمع آوري کنید.
  • برای دیدن تمام قسمت های تخت جمشید حداقل یک روز وقت بگذارید.
  • حتما آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید.
  • از آفتاب محافظت کنید کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • عکس گرفتن از تخت جمشید ممنوع نیست اما حتما به علائم و راهنماها توجه کنید.
  • از آسیب زدن به بنای تاریخی تخت جمشید خودداری کنید.

نتیجه گیری

تخت جمشید فقط یک مکان تاريخي نیست بلکه یک تجربه است. تجربه از تاريخ فرهنگ و معماري یک تمدن بزرگ و شكوه مند. تخت جمشید در گوش ما نفس تاريخ را نفس مي كشد. سفر به تخت جمشید سفر به قلب تمدن است.

پرسش و پاسخ

1. آیا می توان در تخت جمشید شب مانی ؟

در حالی حاضر امکان اقامت در محوطه تخت جمشید وجود ندارد. اما در شهر شیراز و مناطق اطراف آن هتل و مهمانخانه های زیادی برای اقامت وجود دارد.

2. چه زبان هایی در تخت جمشید صحبت مي شود ؟

زبان رسمی در ایران فارسی است. در محوطه تخت جمشید نیز زبان فارسی مورد استفاده قرار می گیرد. اما راهنماها و پرسنل موزه معمولا انگلیسی هم صحبت مي كنند.

3. آیا بازدید از تخت جمشید هزینه دارد ؟

بله برای بازدید از تخت جمشید باید بلیط خریداری کنید. هزینه بلیط برای گردشگران خارجی از ایران بیشتر از گردشگران داخلی است.

دکمه بازگشت به بالا