تکنولوژیبرترین های کسب وکار ایرانی

بهترین ترمز دوچرخه را بشناسید

امروزه اکثر مردم به سلامت روح و جسم خود اهمیت بسیاری می دهند و ساعاتی از اوقات خود را به ورزش کردن می پردازند. دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که علاوه بر این که برای سلامتی شما مفید است یک تفریح بسیار لذت بخش می باشد.

شما می توانید بهترین ترمز دوچرخه را در این مقاله دنبال کنید.

همان طور که می دانید دوچرخه مانند هر وسیله دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که بهتر است هر دوچرخه سواری با آن ها آشنایی کامل داشته باشد.

از اساسی ترین قطعات دوچرخه می توان به ترمز آن اشاره کرد، در واقع ترمز گیری یک بخش بسیار مهم از دوچرخه است و ترمزها انواع مختلفی دارند، ما در این مقاله شما را با بهترین نوع دوچرخه آشنا می کنیم.

بهترین ترمز دوچرخه

تمامی دوچرخه ها دارای دو نوع سیستم ترمز هستند، اولین نوع آن ترمز معمولی بوده که v شکل می باشد و دومین نوع ترمزهای دیسکی هستند که خود به  انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارت اند از دیسکی – سیمی و دیسکی – هیدرولیکی.

سیستم های ترمز معمولی

یکی از قدیمی ترین انواع ترمز برای دوچرخه، ترمزهای لقمه ای هستند که به خاطر شکل ظاهری آن ها به این صورت نام گذاری شده اند.

این نوع سیستم ها مزایا و معایبی دارند اما با این وجود یکی از پر کاربردترین نوع ترمز ها هستند که معمولا بر روی اکثر دوچرخه ها تعبیه شده است. ترمزهای معمولی مجهز به سیستمی ساده و ارزان می باشند و نحوه عملکرد آن و هچنین تعمیر آن راحت است.

همان طور که اشاره کردیم این سیستم ها دارای معایبی نیز هستند، به عنوان مثال این ترمزها نسبت به ترمزهای دیسکی قدرت ترمز گیری پایین تری  دارند همچنین در آب و هوای بارانی قدرت ترمز گفتن آن ها کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از معایب این سیستم ها این است که در برخی مواقع این سیستم ها دچار زنگ زدگی و پارگی می شوند و همچنین برای ترمز گرفتن دوچرخه سوار مجبور است انرژی زیادی مصرف کند.

سیستم ترمزهای معمولی دو اهرم دارند که بر روی هر اهرم برای این که پدهای ترمز متصل شوند قسمت خاصی تعیین شده است. اهرم های این ترمز را روی دو شاخ دوچرخه نصب می کنند، این اهرم ها نیاز به نیروی زیادی دارند و همچنین دارای قطعاتی فلزی هستند که ه آن ها نودل می گویند.

سیستم ترمزهای لقمه ای مجهز به دو کابل می باشند، کابل داخلی و خارجی که هر کدام از این کابل ها نیروی ترمز را انتقال می دهند. کابل خارجی از یک سمت به دسته ترمز روی فرمان وصل است و از سمت دیگر به کابل داخلی متصل شده است.

همچنین کابل داخلی را روی یکی از اهرم های ترمز قرار  داده اند که این کابل دو اهرم را به هم متصل می کند و نیرو را برای ترمز از کابل خارجی به اهرم ها انتقال می دهد.

ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای معمولی پیشرفته تر هستند و عملکردی مشابه ترمز اتومبیل دارند، همان طور که پیش تر نیز گفتیم ترمزهای دیسکی به دو دسته تقسیم می شوند که این دو را به شما معرفی خواهیم کرد.

ترمز گیری دیسکی – سیمی

این ترمزها در مقایسه با ترمزهای لقمه ای قدرت ترمز گیری قوی تر دارد.  ترمزهای سیمی نسبت به ترمزهای هیدرولیک قیمت کمتری داشته و جا به جایی اهرم ها در ترمز کمتر است. این ترمز ها در  هوای بارانی و برفی عملکرد مناسب تری دارند.

یکی از معایب این سیستم ترمزها قیمت بالای آن ها است و به علاوه تعمیر و نگهداری این ترمزها نیاز به مهارت و تخصص دارد. این ترمزها نیز مانند ترمزهای لقمه ای ممکن است دچار اسیب دیدگی و پارگی شود اما احتمال ان کمتر است.

ترمز دیسک روغنی ( هیدرولیک )

یکی از پیشرفته ترین نوع سیستم های ترمز گیری ترمزهای دیسک روغنی هستند که این ترمزها معمولا برای دوچرخه های حرفه ای استفاده می شوند. این ترمزها دارای قدرت ترمز گیری متغیر می باشند یعنی می توان گفت قدرت ترمز گیری در اختیار دوچرخه سوار است.

اهرم های این نوع ترمز را به گونه ای ساخته اند که در زمان ترمز گیری حرکت زیادی نداشته باشند. ترمزهای دیسک روغنی در هوای برفی و بارانی عملکرد قابل قبولی دارند و دارای اهرمی نرم می باشند.

در این سیستم ها اگر طوقه دوچرخه تا بردارد عملکرد ترمز دوچرخه با مشکلی مواجه نخواهد شد. این ترمزها در مسیرهای دارای شیب تند و در صورتی وزن بالای دوچرخه سوار به خوبی عمل می کنند.

یکی از معایب این نوع سیستم های ترمز این است که این ترمزها قیمت بالایی دارند و تعمیر این ترمزها هزینه بر می باشد و همچنین نیاز به مهارت زیادی دارد.

معمولا دوچرخه سواران حرفه ای از سیستم ترمز دیسکی – هیدرولیکی استفاده می کنند. اگر شما دوچرخه معمولی دارید بین ترمز ها، ترمزهای لقمه ای انتخاب مناسبی است.

سیسم ترمز طوقه ای دوچرخه

این ترمزها دارای دو لقمه پلاستیکی می باشند که بر روی طوقه قرار گرفته اند و با حرکت کابل مانع از حرکت طوقه شود. ترمزهای طوقه به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از کالیپر و کانتیلیور.

کالیپر

ترمزهای کالیپر توسط یک پیچ مرکزی به دو شاخ جلو متصل شده اند، این ترمزها یک واحد مستقل می باشند. این ترمزها کوچک می باشند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

از مزایای این نوع ترمزها می توان به وزن کم آن ها و تنظیم راحت اشاره کرد. یکی از معایب این سیستم ها این است که در هوای بارانی و دارای گل و لای عملکرد ضعیفی دارند. این ترمزها نسبت به سایر ترمزها قیمت کمتری دارند.

U – Brakes ای نوع ترمز نیز مانند ترمزهای کالیپر هستند و یک واحد مستقل می باشند و تفاوت این ترمز ها با ترمزهای کالیپر  در محل قرار گیری اهرم ها روی دوچرخه است.

همان طور که اشاره کردیم در ترمزهای کالیپر اهرم ها را توسط یک پیچ مرکزی به دو شاخ جلو وصل کرده اند، اما در این نوع ترمزها هر اهرم توسط یک پیچ جدا به بدنه دوچرخه متصل شده است.

تعمیر انواع ترمز دوچرخه

اگر شما از یک سیستم ترمز خوب و با کیفیت استفاده کنید، صفحه دیسک شما به راحتی دچار آسیب دیدگی نمی شود. این سیستم ها تنها نیاز به هوا گیری داشته که باید سالانه انجام شود.

اگر شما برای مدت طولانی در مسیرهای خاکی رفت و آمد کرده اید باید روغن خود را تعویض کرده و یا لنت ها را بعد از مدتی تعویض کنید. برای این که با چگونگی تعویض و تعمیر ترمز ها اشنا شوید می توانید به سایت های مختلف اینترنتی مراجعه کنید. اگر هم خودتان به تعمیر کردن دوچرخه علاقه ای ندارید می توانید توسط تعمیر کار این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم ترمزها انواع مختلفی دارند و هر کدام از این ترمزها بر روی دوچرخه های مخصوص تعبیه می شوند. بنابراین دوچرخه ها باید با توجه به کاربردشان دارای ترمزهای خاص خود باشند.

برای مثال برای دوچرخه های کوهستانی و یا دوچرخه های مسابقه ای باید سیستم ترمز قوی تری قرار دهند تا دوچرخه سوار دچار سانحه نشود.

هر کدام از ترمزها دارای قیمت های متفاوتی هستند و برای تعویض ترمز دوچرخه خود باید به قیمت ان توجه داشته باشید ترمزهایی که سیستم ترمز گیری قوی تری داشته باشند قطعا قیمت بالاتری خواهند داشت و هر چقدر سیستم ترمز آن ها ضعیف باشد ارزان تر هستند.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا