آموزش

یادداشت برداری در آزمون آیلتس

 

سوال: هنگام مصاحبه اسپیکینگ، ممتحن من یادداشت بر میداشت و من یک بار دیدم که عدد 5 را نوشت و یک بار 4 و اعداد دیگر…در حالی که من باید 7 میگرفتم.
شدیدا نگران شدم و به خاطر اضطراب نزدیک بود بقیه مصاحبه را رها کنم. من در بدترین حالت در اسپیکینگ ممکن است 6٫5 بگیرم. شنبه امتحان کتبی من است. بسیار نا امید شده ام. آیا باید نگران باشم؟

پاسخ: به هیچ وجه! ممتحن هنگام مصاحبه اسپیکینگ موظف است زمان هر سه بخش اسپیکینگ را با دقتی در حد ثانیه محاسبه کند تا کم تر و یا بیشتر از حد نشود و این امر ارتباطی با نمره شما یا حتی شخص شما ندارد و مسئولیت شخص اگزمینر است.

اعدادی که شما دیده اید، یادداشت برداری زمان های مصاحبه است و مطلقاً تاثیری در نمره شما ندارد. نمره اسپیکینگ پس از خروج شما از اتاق مصاحبه داده می شود و یادداشت برداری ممتحن و حتی لحن و شیوه برخورد وی با شما نباید به هیچ وجه روی عملکرد شما تاثیری بگذارد.

بخش شنیداری تافل برای بسیاری از آزمون دهندگان سخت است اما با روش منحصر به فرد نوت برداری ما در آزمون تافل می توانید از پس این قسمت به راحتی بربیایید.

اگر قصد قبول شدن در آزمون تافل را دارید، باید بتوانید یاددشت های خوبی طی آزمون بردارید. بسیاری از دانش آموزان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. آن ها هیچ یادداشت برداری انجام نمی دهند، بنابراین در به خاطر سپردن اطلاعات مهم دچار مشکل می شوند یا یادداشت برداری بیش از حد می کنند و درک مطلب را قربانی می کنند.

بسیاری از دانش آموزان نیز فکر می کنند که می توانند بدون یادداشت برداری هم خوب عمل کنند، زیرا احساس می کنند که این کار حواسشان را پرت می کند. بدون تمرین برای یادداشت برداری و دانستن این که چه نکاتی را باید بنویسید، نمی توانید در آزمون تافل موفق شوید.

در این مقاله از سری مقالات آکادمی روان ، به 11 نکته یادداشت برداری برای مکالمات و سخنرانی های شنیداری تافل خواهیم پرداخت.

نحوه یادداشت برداری در طول مکالمه شنیداری تافل

سوالات بخش لیستنینگ شامل دو قسمت مکالمه و سخنرانی است.

برای قبولی در بخش لیسنینگ تافل باید با ساختار مکالمه (Conversation) و سخنرانی استاد (Lecture) آشنا باشید. هم چنین باید دایره لغات خود را بالا ببرید تا آن ها را متوجه شوید. این کار فقط با تمرین و گوش دادن به این دسته از مکالمات امکان پذیر است.

مطالعه بیشتر: آزمون تافل هوم ادیشن چیست؟

یادداشت برداری از مکالمات در مقایسه با سخنرانی آسان تر است. زیرا مکالمات معمولاً بسیار کوتاه تر هستند، هم چنین مکالمات با موقعیت های مرتبط با زندگی سروکار دارند، بنابراین شما به احتمال زیاد با این موضوعات آشنا هستید.

1. برای تفسیر اطلاعات ضمنی به لحن صدای گوینده توجه کنید.

هنگام یادداشت برداری از مکالمات، باید توجه داشته باشید که مکالمات در مقایسه با سخنرانی ها حاوی اطلاعات ضمنی بیشتری هستند. اطلاعات ضمنی اطلاعاتی هستند که به طور مستقیم بیان نمی شوند و شنونده باید منظور گوینده را حدس بزند.

2. بین گوش دادن و یادداشت برداری تعادل ایجاد کنید.

طی آزمون تافل باید به اندازه کافی یادداشت برداری کنید تا به شما کمک کند اطلاعات مهم را به خاطر بسپارید تا بتوانید بیشتر توجه خود را بر درک مکالمه متمرکز کنید.

نیازی نیست همه چیز را بنویسید. گاهی اوقات حتی یک کلمه می تواند حافظه شما را به کار اندازد و به شما کمک کند پاسخی را به یاد بیاورید.

اگر در به خاطر سپردن مکالمه مشکل دارید، باید به استراتژی یادداشت برداری خود نگاه کنید و آن را جوری تغییر دهید که برای شما بهتر عمل کند.

از دست ندهید: تکنیک سایه بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت شنیداری

3. از علائم اختصاری استفاده کنید.

در نت برداری برای تافل، نیازی نیست که همه کلمات را به طور کامل بنویسید. مثلا می توانید عبارت “See you at for” را به صورت “C U @ 4″ بنویسید.

این کار سرعت یادداشت برداری انگلیسی را دو برابر می کند. نمادها می توانند زمان زیادی را برای یادداشت برداری ذخیره کنند. به جای کلمات خاص از نمادها استفاده کنید.

به عنوان مثال “علت و معلول” را می توان با فلش نشان داد. «کاهش»، «سقوط»، «کوتاه»، «ارزان» و «بدتر» را می توان با یک فلش رو به پایین نشان داد، در حالی که «افزایش» را می توان با فلش رو به بالا نشان داد. هنگام تمرین یادداشت برداری، به یاد داشته باشید که کلمات را با علامت های اختصاری جایگزین کنید.

در یادداشت برداری تافل، فقط اسم ها، افعال و صفت ها را بنویسید (کلمات محتوایی)

مطالعه بیشتر: 20 راه علاقمندشدن به زبان انگلیسی

در جدول زیر علائم و نمادهای خلاصه برای نوت برداری انگلیسی را مشاهده می کنید.

Important Symbols
نماد کلمه
+ benefit, positive, also, as well, together, combined
Ø not, no, negative, stop
? I’m not sure, lecturer not sure, question
rising, increase, improve, positive, beneficial
going down, decreasing, problematic, hurting
leads to, results in, follows
= is equal to, the same as, something is like/similar to
not equal to, not the same as, dissimilar
/ and, connected to

4. در نوت برداری به حرکت ادامه دهید.

ممکن است شما در طول مدت آزمون همه ایده های اصلی را در اولین باری که به آن ها اشاره می شود درک نکنید. ممکن است ذهن شما سرگردان شود یا در برخی از موارد متوجه نشوید که استاد در مورد چه صحبت می کند.

اگر این اتفاق افتاد، نگران نشوید و دوباره شروع به گوش دادن کنید؛ زیرا اگر سعی کنید چیزهایی را که از دست داده اید بفهمید یا استرس داشته باشید، در نهایت حتی بیشتر هم از دست خواهید داد یا کاملاً رشته کلام را گم خواهید کرد.

مسئله ی دیگر این است که اگر در نهایت چندین مورد را از دست بدهید، ممکن است به شدت دچار استرس شوید، که این استرس می تواند به بخش های دیگر صحبت کردن و نوشتن هم منتقل شود. برخی از افرادی که سطح بالایی از مهارت های زبان انگلیسی دارند، به دلیل استرس، عملکرد ضعیفی دارند. بای بدانید که اگر قسمتی را متوجه نشدید، آنقدرها مهم نیست.

از دست ندهید: 7 روش تقویت fluency در اسپیکینگ انگلیسی

5. در یادداشت برداری تافل از طرح دو ستونی استفاده کنید.

طرح بندی دو ستونی یکی از بهترین طرح بندی ها برای یادداشت برداری در مکالمه بین دو نفر است، زیرا به سازماندهی یادداشت برداری کمک می کند. به عنوان مثال، ستون سمت چپ برای گوینده 1 استفاده می شود، در حالی که ستون سمت راست برای گوینده 2 استفاده می شود.

وقتی در حال گوش دادن به یک سخنرانی هستید، باید به گونه ای متفاوت از مکالمه گوش دهید. سخنرانی ها بسیار طولانی تر هستند، اطلاعات بیشتری برای به خاطر سپردن دارند و اغلب به چندین موضوع یا نکات کلیدی می پردازند. از سوی دیگر، مکالمات عموما کوتاه تر هستند و به یک یا دو موضوع می پردازند.

دوره 500عبارت کاربردی زبان انگلیسی

در این دوره عبارت های پر کاربردی آموزش داده شده است که شما با دیدن آن به راحتی بدون این که کلمه و عبارتی در جمله های روز مره خود کم بیاورید می توانید استفاده کنید. برای مشاهده دوره روی تصویر زیر کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر به مشاورین ما با شماره تماس 09130013252 پیام دهید.

6. موقع تمرین از تکنیک ترنسکرایب کمک بگیرید.

تکنیک ترنسکرایب به این صورت است که شما یک مکالمه یا سخنرانی را گوش می دهید و آن چه که گفته می شود را به صورت دقیق روی یک کاغذ می نویسید.

موقع ترنسکرایب کردن باید مرتب صوت را نگه دارید و جمله را بنویسید و دوباره شروع به گوش دادن کنید. این تمرین را باید در منزل انجام دهید تا هم لیسنینگ شما تقویت شود و هم دایره لغت خود را بالاتر ببرید. تکنیک ترنسکرایب در نت برداری به شما کمک شایانی خواهد کرد.

از دست ندهید: 12 روش تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی 

7. برای نوت برداری در تافل، چرک نویس را فراموش نکنید!

در آزمون تافل استفاده از کاغذ چرک نویس بسیار اهمیت دارد. داشتن ورق چرک نویس باعث می شود نخواهید دائم برگه ی آزمون را ورق بزنید و وقت خود را ثانیه به ثانیه هدر دهید. برای یادداشت برداری از مکالمات و سخنرانی (lecture) آزمون تافل داشتن چرک نویس الزامیست.

نحوه یادداشت برداری از سخنرانی های آزمون تافل

در این جا به نکاتی برای نت برداری در سخنرانی تافل اشاره می کنیم.

1. هنگام معرفی مفهوم جدید و توضیحات، یادداشت برداری کنید.

در طول سخنرانی، شما به صحبت های استاد در مورد یک مفهوم جدید یا یک تعریف جدید گوش خواهید داد. اگر اولین بار که آن را می شنوید گیج می شوید، نگران نباشید، زیرا احتمالاً استاد نمونه هایی را برای روشن شدن نظر خود می آورد.

بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که به سرعت مفهوم جدیدی را که شنیده اید بنویسید، حتی اگر آن را نفهمید یا ندانید یا چگونه آن را تلفظ کنید. در مرحله بعد، دقت کنید زیرا استاد در نهایت مفهوم جدید را کاملا توضیح می دهد و شما باید آن را یادداشت کنید.

از دست ندهید: تلفظ انگلیسی با رعایت استرس یا تکیه

2. در مورد ساختار کلی سخنرانی یادداشت برداری کنید.

گاهی اوقات لازم است به سؤالاتی در مورد ساختار کلی سخنرانی پاسخ دهید. به سوالات مربوط به ساختار کلی «سوالات سازمانی» می گویند. هنگام یادداشت برداری، مهم است که ساختار اصلی سخنرانی را در یادداشت های خود حفظ کنید، به طوری که هنگام مطرح شدن یک سؤال سازمانی، گیر نکنید.

3. از ایده های اصلی و روابط کلیدی یادداشت برداری کنید.

یادداشت های شما نباید شامل تمام جزئیاتی باشد که گفته می شود. شما فقط باید ایده های اصلی را بنویسید تا به شما کمک کند که ایده های کوچک را به خاطر بسپارید.

اگر سعی کنید همه چیز را بنویسید، سرعت یادداشت برداری شما پایین خواهد آمد و در نهایت اطلاعات مهم را از دست خواهید داد. علاوه بر این، باید روابط کلیدی بین ایده هایی مانند مثال ها، مقایسه ها، تضادها و علت و معلولی را یادداشت کنید. به کلمات ربط توجه ویژه ای داشته باشید زیرا آنها روابط بین مفاهیم را بیان می کنند.

از دست ندهید: بهترین منابع آزمون تافل (TOEFL) برای قبولی قطعی!

 

سخن پایانی

در این مطلب تمام نکات مهم مربوط به یادداشت برداری در آزمون تافل را بازگو کردیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را در قسمت کامنت ها از کارشناسان ما بپرسید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا