علمی و پزشکی

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

زمانی که بیماری دیسک کمر برای شما تشخیص داده می شود احتمالا اولین سوالی که از پزشک متخصص خود خواهید پرسید این است که چگونه می توانم درد آن را کم کنم؟  خواب خوب و یا پشت میز نشستن و کارهایی از این قبیل دیگر دلهره اور و غیر ممکن به نظر می رسند.

فتق دیسک بیماری است که می تواند مانعی برای فعالیت های زندگی روزانه شود. فتق دیسک ناشی از پارگی یا بیرون زدگی دیسک است که در واقع درون دیسک ژل مانند است و به عنوان ضربه گیر بین مهرها قرار دارد. در نتیجه این دیسک آسیب دیده باعث فشار به اعصاب مجاور شده و باعث ایجاد درد و ناراحتی در ستون فقرات می شود. در اکثر موارد، فتق دیسک بدون جراحی و با فیزیوتراپی و داروهای ضد درد درمان می شوند. درمانگر شما علاوه بر فیزیوتراپی، اصول نشستن و خوابیدن صحیح را به شما توضیح می دهد تا به مرور درد از بین برود.

در کلینیک درد دکتر نوری تلاش میشود انواع درد بدون عمل جراحی درمان شود. اگر استراحت برای بیمار تجویز شود باید حتما نکاتی که متخصص برای نحوه استراحت و خوابیدن به بیمار آموزش میدهد در طی دوره نقاهت رعایت شود تا از آسیب دیدگی بیشتر پیشگیری شود.

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک زمانی است که ماده ژل مانند درون دیسک بین مهره ها با نام اختصاصی نوکلئوس پولپوزوس از حلقه فیبری دور دیسک بیرون زده و داخل کانال نخاعی می شود. این پارگی می تواند باعث بروز درد و ناراحتی شود بخصوص زمان که اقدامی برای آن انجام نشود.

فتق دیسک می تواند در ناحیه گردن، قفسه سینه و کمر یا هر نقطه از ستون فقرات اتفاق بیفتد. ولی اکثر موارد در ناحیه کمر اتفاق می افتد. علائم بسته به ناحیه آسیب ستون فقرات، تعداد دیسک های پاره شده و علت اسیب از جمله در اثر پیری یا ضربه، متفاوت است. درد فتق دیسک در اثر فشار دیسک بیرون زده به ریشه های عصبی ستون فقرات است و این ریشه های عصبی که به دیگر نقاط بدن متصل هستند می توانند باعث بروز درد در نقاط دیگر هم بشوند.

علائم فتق دیسک

فتق دیسک علائم زیادی دارد که هرکس بسته به شرایط خاص خودعلائم متفاوتی را تجربه می کند. علائم زیر از جمله موارد شایع در اکثر بیماران است.

  • درد شدید در ناحیه کمر
  • درد تیرکشنده از کمر به پشت پاها
  • دردی که هنگام نشستن طولانی یا خم شدن شدت می یابد

گرفتگی عضلانی، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس گزگز در پاها و دست به فتق دیسک مرتبط هستند. علائم دیگر از جمله سفتی گردن، دردی که در طول شب بدتر می شود، ضعف یا خستگی عضلانی همگی مربوط به فتق دیسک هستند. استراحت بیش از اندازه می تواند علائم را بدتر کند.

مدت استراحت مطلق برای درمان دیسک کمر

استراحت دو یا سه روزه در تختخواب برای بیمار مبتلا به فتق دیسک حاد توصیه می شود. پس از این چند روز استراحت باید بیمار تحرک داشته باشد و روند درمانی را طی کند تا درد کم شود.

 بدترین حالت خوابیدن برای بیمار مبتلا به فتق دیسک 

خوابیدن روی شکم بدترین حالت خواب برای سلامت ستون فقرات است به این دلیل که ماهیچه ها، رباط ها و مهره های گردن را تحت فشار قرار می دهد. علاوه بر آن خوابیدن روی شکم باعث قودی کمر شدید می شود که نتیجه آن افزایش شدت درد است. از آنجا که خوابیدن روی شکم باعث تغییر حالت طبیعی ستون فقرات می شود، باید تا جای ممکن از خوابیدن به این حالت خودداری کنید. در صورت ضرورت بالشی زیر باسن و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. اگر این کارها را انجام دهید، ستون فقرات در حالت نرمال قرار می گیرد. زمانی که به پهلو می خوابید، ارتفاغ بالش به حدی باشد که احساس راحتی کنید. اصولا زمانی که به پهلو می خوابید، بالش شما باید 10 تا 15 ساتی متر از سطح تخت بالاتر قرار بگیرد. خوابیدن به پهلو شاید در کاهش درد موثر باشد. با این حال، بالش با سایز یا شکل نامناسب می تواند فشار عضلانی زیادی بر بدن وارد کند.

 بهترین حالت خوابیدن در بیمار مبتلا به فتق دیسک 

حالت بد خوابیدن باعث بدتر شدن کمر درد می شود. خوشبختانه حالات خواب زیادی وجود دارد که می تواند کمردرد شما را  کم کنند یا حتی به طور کلی از بین ببرند. حالت خواب مناسب باعث بهبود کیفیت خواب شما هم می شود. پنج مورد از حالات خوابیدن برای بیمار مبتلا به فتق دیسک را در پایین توضیح می دهیم.

  • اولین حالت خواب، خوابیدن به پشت است. تا جای ممکن به پشت بخوابید، این حالت باعث می شود ستون فقرات و گردن شما در یک راستا باشد و در نتیجه وزن به طور مساوی تقسیم می شود وفشار فقط به یک نقطه وارد نمی شود. با قرار دادن یک بالش زیر زانو هم می توانید بهترین حالت را بدست آورید. در این حالت از خوابیدن، ستون فقرات در وضعیت نرمال و طبیعی خود قرار می گیرد.
  • دومین حالت خوابیدن به پهلو است البته در صورتی که باید بالشی بین زانو های خود قرار دهید. این حالت از خوابیدن برای افراد بسیاری به عادت تبدیل شده است، ولی متاسفانه ستون فقرات و کمر را تحت فشار قرار می دهد. برای حل این مشکل کافی است یک بالشی بین زانو های خود قرار دهید تا قسمت بالایی ساق پا در حالت بالاتری قرار بگیرد.
  • حالت سوم خوابیدن به وضعیت جنین در داخل شکم مادر است. بهترین حالت برای فرد مبتلا به فتق دیسک است. زمانی که به پهلو خوابیده اید با بردن زانوها به طرف سینه میتوانید قوس ستون فقرات را کاهش داده و مفاصل خود را آزاد کنید. در خوابین به این حالت مطمئن شوید که سر و گردن به حالت مناسبی در بالش قرار بگیرد.
  • خوابیدن رو به شکم از حالات بد خوابیدن به شمار می آید. تقریبا همه پزشکان توصیه می کنند به این حالت نخوابید. با این وجود، اگر در این وضعیت راحت هستید باید یک بالش زیر شکم و لگن خود قرار دهید. در صورت استفاده از بالش ستون فقرات در وضعیت مناسب قرار می گیرد. افراد مبتلا به دژنراتیو دیسک و فتق دیسک در این حالت از خوابیدن بهتر است از بالش استفاده کنند.
  • خوابیدن به شکم زمانی که سر به طرف پائین است. زمانی که سر خود را به یک طرف برگردانید، فشار زیادی بر گردن، پشت و شانه وارد می شود. پس بهتر است با قرار دادن یک بالش در زیر شکم و یک بالش دیگر زیر پیشانی بهترین حالت خواب را داشته باید.

خوابیدن در حالتی که لم داده اید 

اگر مبتلا به بیماری فتق دیسک هستید، بهتر است به حالت لمیده بخوابید. دردی که با ایستادن بدتر می شود و با خم شدن به جلو بهتر می شود نشاندهنده این است که خوابیدن به حالت لمیده می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد البته باید از لوازم کمکی استفاده کرد. برخی از لوازم کمکی را در زیر معرفی می کنیم:

  • اولین وسیله تخت تنظیم شونده است. این نوع از تخت ها دارای کنترل هستند و براحتی می توان تنظیم کرد. تخت های تنظیم شونده قابلیت های زیادی دارند از جمله می توان بخش های ان را در طول شب بالا و پایین برد. تخت های تنظیم شونده دارای قیمت و انواع مختلفی هستند.
  • صندلی تخت شو دومین وسیله مورد نیاز است که بر خلاف تخت تنظیم شونده چند تکه هستند و دارای پشتی و قسمت پایی قابل تنظیم هستند. اما این نوع از صندلی ها سفارشی سازی ندارند. صندلی های تخت شو با آپشن هایی مثل گرمایش، ماساژ و آپشن کمکی برای بلند شدن راحتتر دارند.
  • کوسن یکی از مواردی است که جایگزین مناسب برای موارد فوق می باشد. کوسن از فوم ساخته شده است. کوسن یکی از گزینه های مناسب خرید قبل از خرید موارد گرانتر می باشد.

تشک مناسب برای بیمار مبتلا به فتق دیسک 

یک تشک نو جدا از مسئله نحوه خوابیدن، می تواند تا حدود زیادی در کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. تشک های با عمر بالای ده سال برای ستون فقرات مناسب نیستند. با توجه به نبود پژوهش دقیق در مورد تاثیر سفتی تشک بر درد پشت، گزارشهایی از بهبود درد ستون فقرات با استفاده از تشک های سفت وجود دارد. تشک های نرم باعث از دست دادن حالت طبیعی و خم شدن ستون فقرات می شوند. بنابرین انتخاب یک تشک راحت و استاندارد اهمیت بسزایی دارد.

افرادی که از بیماری فتق دیسک رنج می برند می توانند از فوم های مخصوص با نام فوم میموری بهره ببرند. در زمان خرید تشک، اولین گزینه تشک های سنتی فنردار هستند زیرا سفت و ارگونومیک هستند. جنبه ی منفی این نوع تشک ها این است که در طول زمان مستعد پارگی هستند و کسانی که قادر به تعویض آن نیستند می توانند از روکش تشک با نام فوم میموری استفاده کنند. با این روکش تشک شما نو خواهد شد.

تخت های که با اب پر می شوند از محبوبیت های قبلی برخوردار نیستند زیرا به سرویس و نگهداری مداوم نیاز دارند. توصیه ما این است که از این نوع تخت ها استفاده نکنید بدلایلی که ارگونومی خوبی برای ستون فقرات ندارند. اگرچه استفاده از آنها آرام بخش می باشد.

تاثیر استراحت طولانی مدت بر افزایش درد

اگر کمردرد شدیدی دارید، ممکن است بخواهید برای مدتی دراز بکشید اما استراحت در تخت گزینه مناسبی برای کمردرد شما نیست. زمانی که ساعت های طولانی در تخت دراز می کشید و فعالیت فیزیکی ندارید تغییرات زیر در ستون فقرات شما رخ می دهد:

ضعف عضلات:

ماهیچه های خم شونده و کششی ستون فقرات که به شما کمک می کند تا به جلو وعقب خم شوید، ضعیف می شوند و قدرت خود را از دست می دهند. مخصوصا  ماهیچه های راست کننده و چند پاره ستون فقرات که مهره ها را در جای خود نگه می دارند و فشار زیادی را تحمل می کنند، ضعیف شده و بیماری بدتر می شود.

تغییر سایز دیسک بین مهره ها

هنگام استراحت اندازه دیسک بین مهرها به دلیل تورم ناشی از جذب مایعات افزایش می یابد. خطر آسیب دیسک ها مانند فتق به ویژه در هنگام خم شدن افزایش می یابد.

تغییر در بیومکانیک ستون فقرات

استراحت طولانی مدت منحنی لوردوتیک طبیعی ستون فقرات را تغییر داده، آن را صاف می کند و ساختار طبیعی ستون فقرات تغییر می یابد.

 خطر آسیب بیشتر

تغییرات فوق می تواند کمر شما را تضعیف کند و درد شما بدتر شود.علاوه بر آن، به دلایل شدت ضعف و ناپایداری در ستون فقرات زمینه برای آسیب های بیشتر فراهم می شود.

راه های دیگر درمان دیسک کمر 

راه های درمان زیادی برای افراد مبتلا به فتق دیسک وجود دارد. با این حال روش درمان هر فرد بسته به شرایط آن فرد متفاوت خواهد بود. برای تشخیص دقیق بیماری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا شیوه درمان مناسب شما مشخص گردد. اگر حتی پس از درمان مجددا درد شب ها به سراغ شما می آید، بهتر است تشک خود را با گزینه مناسب تر عوض کنید.

سرما و گرما 

سرما و گرما درمانی تاثیر زیادی در تسکین درد ناشی از فتق دیسک دارد. استفاده از وان آب گرم یا استفاده از پد های گرمایشی نه تنها به کاهش درد کمک می کنند، بلکه باعث ارامش هم می شوند. به خاطر داشته باشید که کمپرس یخ روشی برای کنترل تورم و التهاب بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. اما تنها زمانی می تواند استفاده شود که وضعیت شما رو به وخیم است.

اصلاح سبک زندگی

تغییر شیوه زندگی می تواند از بدتر شدن وضعیت شما جلوگیری کند. استراحت زیاد، تنظیم خواب، پرهیز از فعالیت های ممنوعه و رعایت رژیم غذایی مناسب در افزایش سلامت شما بسیار موثر می باشند. مصرف زنجبیل، زردچوبه، چای سبز، منیزیم و جوز هندی به کاهش التهاب کمک بسزایی می کند. در نهایت می توان از فیزیوتراپی کمک گرفت. البته فیزیروتراپی زمانی موثر واقع می شود که با روش های درمانی دیگر همراه گردد.

درمان کایروپراکتیک

درمان کایروپراکتیک با دستکاری و فشار بر ستون فقرات انجام می شود. بسیاری از بیماران برای درمان فتق دیسک با درمانگر کایروپراکتیک مشورت می کنند.

هنگامی که که درمان کایروپراکتیک در وهله اول برای شما تجویز می شود این نوع از درمان از بدتر شدن وضعیت شما جلوگیری کرده و جلوی پیشرفت آن را می گیرد. این نوع از درمان با فشار بر ستون فقرات برای ازادسازی عصب های تحت فشار انجام می شود. این نوع از درمان با نام دستکاری ستون فقرات شناخته می شود. متاسفانه درمان کایروپراکتیک برای درمان فتق دیسک ممکن است کافی نباشد.

تجویز دارو و تزریق

تجویز دارو همیشه یکی از شیوه های درمان برای بیماران مبتلا به فتق دیسک به حساب می آید. داروهایی از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد تجویز می شوند. اگر این دارو ها در تسکین درد شما موثر نبودند، می توان از تزریق استروئید اپیدورال بهره گرفت که ماندگاری بالایی دارد. این تزریق باید توسط پزشک متخصص به صورت سرپائی انجام بگیرد.

جراحی

هنگامی که از روش های درمانی نتیجه ای حاصل نمی شود، بیماران برای جراحی دیسککتومی به جراح ستون فقرات مراجعه می کنند. دیسککتومی نوعی از جراحی است که با حداقل تهاجم انجام می شود. جراح با یک برش کوچک به منطقه آسیب دیده دسترسی پیدا می کند و با ابزارهای کوچک قسمت هایی از دیسک که به ریشه عصب فشار وارد می کنند را آزاد می کند. اگر شدت آسیب زیاد باشد، جراح دیسک را بر می دارد و با دیسک مصنوعی جایگزین می کند.  خبر خوب این است که اکثر موارد فتق دیسک در محیط سرپائی و در طی یک روز با کمترین تهاجم انجام می پذیرد که احتمال عوارض جانبی بعد از جراحی بسیار پایین می آید. به همین دلیل جراحی به طور روزافزون به یکی از پرطرفدارترین گزینه های درمان بریا فتق دیسک تبدیل شده است.

 

بیرون زدگی دیسک کمر، وقتی رخ می دهد که دیسک ، دچار مشکل شود. دیسک همان نخ تسبیح ستون فقرات ما انسان هاست که قطعات متعدد استخوان را در کنار هم نگاه داشته است. دیسک  ، دارای یک مرکز نرم و ژله ای و یک لایه بیرونی سخت تر است. عارضه دیسک کمر، زمانی رخ می دهد که این مرکز ژله ای، دچار آسیب، تورم، ساییدگی یا پارگی شود. در این حالت به مهره های بیرونی فشار می آورد و عصب های مجاور خود را نیز تحریک می کند. این مشکل می تواند از گردن تا نشیمنگاه بروز کند و بسته به اینکه مشکل در کجا رخ داده باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در نقطه آسیب دیده یا اجزای هم جوار شود. به عنوان مثال مشکل در مهره های بالای باسن می تواند در پاها، ضعف ایجاد کند و یا نقص در دیسک گردن، منجر به سستی بازوها شود. در این مقاله به نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر خواهیم پرداخت.

 

علائم ابتلا به عارضه دیسک کمر

بسیاری از افراد هیچ علامتی از اینکه مبتلا به عارضه دیسک کمر هستند، ندارند و معمولاً برای رفع مشکل، نیازی به جراحی نیست. مشکل در دیسک ستون فقرات، بیشتر در قسمت تحتانی کمر اتفاق می افتد، اگرچه بروز این عارضه در گردن نیز شایع است. به طورکلی باید گفت، علائم و نشانه ها به محل قرار گرفتن دیسک و اینکه مشکل دیسک تا چه اندازه به عصب فشار می آورد، بستگی دارد؛ اما در نقاط زیر خود را نشان می دهد:

  • درد کتف، بازو یا پا

اگر دیسک شما در مهره های پایینی دچار ساییدگی یا کشش شود، شما دردهایی در باسن، ران، زانو و ساق پا احساس خواهید کرد. اما اگر دیسک شما در نواحی بالاتنه دچار مشکل شود، شانه، بازو، گردن و کتف، درگیر خواهند شد. دردهایی که ناشی از دیسک کمر هستند به شکل تیر کشیدن یا سوزش احساس می شوند و غالبا مداوم نیستند، بلکه با قرارگرفتن در موقعیت خاصی احساس می شوند.

  • سِر شدن بخشی از بدن یا گزگز

در برخی موارد، نقص دیسک سبب آسیب رسیدن به عصب مهره ها می شود و در نتیجه احساس بی حسی، سر شدن یا گزگز به وجود می آورد.

  • ضعف در ماهیچه ها

عصب آسیب دیده، اگر بدون علایم به این مرحله رسیده باشد، از قدرت ماهیچه می کاهد تا جایی که ممکن است، حتی توان نگه داشتن یک وزنه یک کیلوگرمی با دست خود را نداشته باشید. در بسیاری از افراد عارضه آسیب دیسک، بدون علامت اتفاق می افتد؛ به طوری که تنها در عکس های رادیولوژی، مشکل مشخص می شود.

علت ابتلا به عارضه دیسک کمر

در اکثر موارد، این عارضه تحت تاثیر بالا رفتن سن ایجاد می شود. هرچه سن بالاتر برود، امکان ساییده شدن و در نتیجه پاره شدن دیسک بالاتر می رود؛ زیرا انعطاف دیسک ها به مرور زمان کم می شود و با یک تلنگر جزیی، ممکن است دچار مشکل شود. البته نباید از نقش عادات اشتباهی که از کودکی در افراد نهادینه می شود هم غافل شد. اشتباه نشستن پشت میز، حرکت اشتباه در هنگام بالا رفتن از پله ها و حتی برداشتن اجسام و خم شدن، می توانند یکی از مهم ترین دلایل عارضه دیسک کمر باشند.

اکثر ما به جای اینکه در هنگام بلند کردن اجسام به پاها و دست هایمان فشار بیاوریم، غالب وزن را به کمر و ستون فقرات وارد می کنیم؛ همین امور به ظاهر پیش پا افتاده در دراز مدت، ستون فقرات را آسیب پذیر می کنند.

 

چه زمانی باید به جراح مغز و اعصاب تهران مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هرکدام از موارد زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

احساس درد مزمن

اگر در گردن، کمر، استخوان بالای باسن، پاها و بازو، درد مزمن، گزگز مکرر یا ناتوانی عملکردی حس کردید، به طوری که امور معمول روزانه شما را مختل کند، باید به سرعت مورد معاینه جراح ستون فقرات متخصص قرار گیرید. عارضه دیسک کمر، گاهی آنقدر بدون علامت پیش روی می کند که حتی باعث اختلالات مثانه و روده می شود. بنابراین اگر درد عضلانی با چاشنی اختلالات ادراری و دفع دارید، معاینه پزشکی را جدی بگیرید.

عواملی که دیسک کمر را  تشدید می کنند

پیش از اینکه به نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر بپردازیم، بهتر است بدانیم کدام عوامل می توانند درد را تشدید کنند:

  • اضافه وزن
  • فعالیت های شدید بدنی مانند مشاغلی که طی آن ها فرد اجسام سنگینی را بلند می کند یا هل می دهد.
  • عادات رفتاری نادرست؛ مانند نشستن اشتباه
  • سیگار کشیدن

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

عارضه آسیب دیسک، جز در موارد بسیار معدود و شرایط حاد به عمل جراحی نمی انجامد. ازاین رو نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، غالبا به صورت توصیه هایی مکتوب از سوی پزشکان متخصص به بیماران تحویل داده می شود تا با انجام یک سری تمرینات ورزشی و نیز پرهیزهای رفتاری، بیمار بتواند درد را تسکین دهد و در نتیجه احساس بهتری داشته باشد.

برخی از این توصیه ها را با هم مرور می کنیم:

  • وضعیت خواب خود را اصلاح کنید

درد در ناحیه ستون فقرات و دیسک، معمولا در هنگام شب تشدید می شود. ازاین رو رعایت نکات نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، می تواند خواب راحتی برای شما فراهم کند. در این راستا کافی است تا از یک بالش زانو استفاده کنید تا کمر احساس بهتری داشته باشد. نکته دیگر اینکه، روبه پهلو بخوابید و بین زانوها بالش بگذارید تا موقعیت ستون فقرات و باسن شما صاف باشد.

  • ماساژ را فراموش نکنید

استفاده از توپ های لاکراس یا ماساژورهای دستی برای اعمال فشار نرم بر روی نقاط دردناک می تواند مفید باشد. البته ماساژ در دفعات ابتدایی به علت ایجاد فشار روی نقاط ملتهب، دردناک خواهد بود، در این وضعیت می توانید از یخ برای کاهش درد استفاده کنید و هم چنان ماساژ را تداوم دهید تا عضلات باز شوند.

گرمادرمانی و سرمادرمانی را در دستور کار قرار دهید

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، به این نحو است که باید شما قدرت کاهش یافته نقطه آسیب دیده را بازیابی کنید. به این منظور می توانید از گرما یا سرمادرمانی برای کاهش درد و بهبود وضعیت استفاده کنید. پیش از انجام تمرینات ورزشی که پزشک تجویز کرده است، از کمپرس یا کیسه آب گرم روی ستون فقرات استفاده کنید. پس از ورزش،  کیسه یخ می تواند التهاب عضلات را کم کند و از درد بکاهد.

یکی از درمان های رایج که معمولا اثربخشی خوبی هم برای عارضه دیسک دارد، فیزیوتراپی و دریافت اشعه است؛ اما در حد فاصل دوره درمان نیز در منزل با رعایت نکات نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، می توانید پروسه درمان را تسریع کنید.

مطالب تصادفی

روزه داری بعد از جراحی مغز و اعصابعلائم تومورهای مغزی در کودکانجراحی تومور سی پی انگلتومور قاعده جمجمه چیست ؟ علائم ، تشخیص و درمان

استراحت کردن در بستر برای درمان دیسک کمر یک روش ساده و مراقبتی است که در افراد مبتلا به سیاتیک شدید و درد کمر یا گردن توصیه می شود. استراحت کردن در منزل در مواردی که درد شدید است یا به طور ناگهانی شروع می شود توصیه خواهد شد. با این حال استراحت کردن به مدت طولانی در افراد مبتلا به درد مزمن ناشی از دیسک کمر توصیه نمی شود زیرا نداشتن فعالیت جسمانی نیز با عوارض جدی همراه است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب استراحت کردن در بستر و و علت آن که پزشکان استراحت کردن را برای درد مزمن کمر توصیه می  کنند بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1  دیسک کمر چیست؟
  • 2 استراحت اورژانسی برای بهبود دیسک کمر
  • 3 استراحت طولانی برای بهبود دیسک کمر
  • 4 بهترین حالات خوابیدن در افراد مبتلا به دیسک کمر
  • 5 چرا استراحت طولانی باعث بدتر شدن درد کمر می شود؟
  • 6  نکاتی برای فعالیت داشتن در هنگام بروز درد کمر
  • 7 دیگر راه های درمان دیسک کمر
  • 8 بهترین درمان دیسک کمر چیست؟

 دیسک کمر چیست؟ 

دیسک کمر شایع ترین علت بروز درد کمر و سیاتیک است. دیسک به ساختارهای بزرگ گفته می  شود که بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و از تعدادی رباط ساخته شده که آنها را در جای خود نگه می دارند. درون هسته آن یک ماده ژله مانند وجود دارد درون هسته آن یک ماده ژله مانند وجود دارد که نقش ضربه گیر را ایفا می  کند و گاهی اوقات این ماده ژله مانند به دلایل مختلفی از درون فضای دیسک خارج می شود. مشکل زمانی ایجاد می  شود که ژل درون هسته از دیواره خود خارج می شود و منجر به تحت فشار قرار گرفتن ریشه اعصاب ستون فقرات و التهاب آنها خواهد شد. این وضعیت می تواند باعث بروز سیاتیک شود که به احساس غیر عادی درد در قسمت باسن تا پا گفته می شود.

استراحت اورژانسی برای بهبود دیسک کمر 

در 48 ساعت اول پس از آسیب دیدگی کمر تحمل شرایط ایجاد شده بسیار دشوار است زیرا تعداد زیادی از بیماران دچار درد مزمن یا شدید می شوند که این امر به احتمال خیلی زیاد به اسپاسم عضلات ارتباط دارد. این امر باعث می شود انجام دادن هرگونه فعالیت جسمانی به غیر از استراحت کردن غیرممکن باشد. استراحت کردن در بستر برای تسکین درد کاملاً ضروری است. شما باید سعی کنید در 48 ساعت اول بروز آسیب دیدگی در بهترین حالت ممکن استراحت کنید. استفاده از تعداد زیادی بالش به شما کمک می کند در حالت مناسبی قرار بگیرید و فشار از روی نواحی دردناک کمر برداشته خواهد شد. تمام وسایلی که به آنها نیاز دارید از قبیل گوشی موبایل را در دسترس خود و در نزدیکی تخت قرار دهید زیرا برای استفاده از آن ها به کمک احتیاج دارید.

استراحت طولانی برای بهبود دیسک کمر 

 

استراحت طولانی و بیش از دو روز باعث می  شود که در فرایند ترمیم کمر و تسکین درد اختلال ایجاد شود زیرا طبق تحقیقات انجام شده استراحت کردن باعث کند شدن متابولیسم بدن و کاهش گردش خون در ناحیه دردناک خواهد شد. هنگامی  که گردش خون کاهش پیدا می کند مواد سمی در ناحیه دردناک تجمع پیدا می  کنند و به این ترتیب از ترمیم کامل بدن پیشگیری می گردد. افرادی که دچار درد ناشی از گردش نامناسب خون هستند به علت استراحت طولانی مدت در بستر و عدم ارسال اکسیژن به مقدار کافی با مشکل مواجه هستند با مشکل مواجه شده اند. به همین دلیل معمولا به بیماران توصیه می  شود تا حد امکان هر چه سریع تر از بستر بلند شوند و به آرامی شروع به راه رفتن نمایند. حرکات مراقبتی از قبیل راه رفتن باعث می شود که سرعت بهبود کنترل در تعداد زیادی از بیماران افزایش پیدا کند اما بیماران باید در راه رفتن زیاده روی نکنند.

  راهکارهای کنترل عوارض بیماری تنگی کانال نخاعی چیست؟

بهترین حالات خوابیدن در افراد مبتلا به دیسک کمر 

 

بهترین حالت خوابیدن در افراد مبتلا به دیسک کمر وضعیتی است که در آن انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ می شود. همانطور که قبلا گفته ایم خوابیدن روی شکم باعث آسیب دیدگی کمر می شود به همین دلیل باید از این نوع خوابیدن اجتناب کرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت دارند به صورت دمر بخوابند می  تواند به جای خوابیدن در این حالت به پهلو دراز بکشید تا میزان فشاری که به دیسک کمر وارد می شود کاهش پیدا کند. اگرچه خوابیدن به پهلو نیز توصیه نمی  شود در مقایسه با خوابیدن روی شکم کمتر باعث آسیب دیدگی ستون فقرات می شود. پزشکان به افرادی که قصد دارند به پهلو بخوابند توصیه می  کنند یک عدد بالش را بین زانوهای خود قرار دهند تا میزان فشاری که به لگن و ران وارد می شود کاهش پیدا کند. اگر شما بتوانید یک تغییر مهم در الگوی خوابیدن خود انجام دهید و به پشت بخوابید از میزان درد ستون فقرات شما کاسته می شود زیرا هنگامی  که شما به پشت می خوابید فشار کمتری به ستون فقرات وارد می گردد. در صورتی که درد کمر شما نسبتاً شدید است سعی کنید یک عدد بالش را زیر زانوها و کمر خود قرار دهید تا احساس راحتی بیشتری کنید. این وضعیت باعث می  شود ستون فقرات در حالت مناسبی قرار بگیرد. پزشکان به اکثر افراد مبتلا به دیسک ستون فقرات ناحیه گردن توصیه می کنند که از قرار دادن تعداد زیادی بالش زیر سر خود اجتناب کنند زیرا این وضعیت باعث بروز درد خواهد شد.

چرا استراحت طولانی باعث بدتر شدن درد کمر می شود؟

اکثر افراد هنگامی  که دچار درد شدید کمر می شوند ترجیح می دهند به پشت دراز بکشند و استراحت کنند اما باید بدانید که استراحت طولانی در بستر باعث بدتر شدن شرایط شما می شود. هنگامی  که شما به مدت طولانی به پشت دراز می کشید و از میزان فعالیت جسمانی شما کاسته می شود تغییرات زیر در ستون فقرات ایجاد می گردد:

 ضعیف شدن عضلات

عضلات باز کننده و چرخاننده ستون فقرات که به ستون فقرات برای خم شدن به سمت جلو و عقب کمک می کنند دچار ضعف خواهند شد. این عضلات به ویژه عضله راست کننده ستون فقرات و عضله مولتی فیدوس که برای حفظ پایداری کمر و تحمل وزن اهمیت دارند توانایی خود را از دست خواهند داد.

تغییر اندازه دیسک  

هنگامی  که شما به پشت می خوابید اندازه دیسک بین مهره ای به علت فشار ناشی از تجمع مایع و تورم افزایش پیدا می  کند. در این دوران ریسک بروز آسیب دیدگی ستون فقرات از قبیل دیسک کمر به ویژه در هنگام خم شدن بسیار زیاد است.

 تغییر بیومکانیک ستون فقرات  

استراحت طولانی در منزل و خوابیدن باعث تغییر شکل انحنای ستون فقرات قسمت پایین کمر و صاف شدن آن خواهد شد به نحوی که ساختار مکانیکی طبیعی ستون فقرات دستگاه عوض می شود.

  دیسک کمر و سیاتیک از چه جهاتی با هم تفاوت دارند؟

افزایش ریسک آسیب دیدگی ستون فقرات  

تغییراتی که در ستون فقرات در ناحیه کمر رخ می دهد باعث ضعیف شدن کمر و بدتر شدن درد شما خواهد شد به علاوه این تغییرات باعث می  شوند ریسک آسیب دیدگی ستون فقرات و ناپایداری افزایش پیدا کند و ستون فقرات توانایی خود برای تحمل وزن را از دست بدهد.

 نکاتی برای فعالیت داشتن در هنگام بروز درد کمر  

اگر شما دچار دیسک و ستون فقرات ناحیه کمر هستید قصد دارید بدانید که چگونه می توانید از شدت درد خود بکاهید و ریسک عود مجدد را به حداقل برسانید. اجتناب از استراحت مطلق در بستر و داشتن فعالیت جسمانی می  تواند در این راستا به شما کمک کند. فعالیت جسمانی می تواند ترکیبی از استراتژی های مختلف مانند ادامه دادن فعالیت های روزمره، انجام دادن تمرینات ورزشی ساده مانند پیاده روی کوتاه مدت و دنبال کردن برنامه ورزشی تجویز شده است. سعی کنید چند گام کوچک بردارید، از روی صندلی بلند شوید و بایستید. اگر توانستید بلند شوید سعی کنید کمی راه بروید و در اطراف قدم بزنید یا در هوای آزاد پیاده روی کنید.

در راه رفتن افراط نکنید و فقط سعی کنید هر روز کمی فعالیت جسمانی داشته باشید زیرا راه رفتن باعث می  شود سرعت بهبود بدن افزایش پیدا کند. استراحت مطلق منجر به کند شدن بهبودی شما خواهد شد. فعالیت ورزشی سرعت گردش خون در بدن را افزایش می  دهد و به این ترتیب خون و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم بدن در اختیار عضو مورد نظر قرار خواهد گرفت. راه رفتن و قدم زدن یک بخش مهم از زندگی است حتی اگر دچار درد کمر هستید کمی راه بروید و از استراحت مطلق خودداری کنید.

ممکن است در ابتدا دچار مشکل شوید اما به تدریج رو به بهبود خواهید رفت. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای بی نظیر فعالیت های جسمانی سبک در افراد مبتلا به درد کمر بپردازیم زیرا فعالیت جسمانی باعث می شود که گردش خون در بافت های کمر افزایش پیدا کند، قدرت و انعطاف پذیری عضلات بهبود یابد، ستون فقرات مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند و مفاصل و استخوان ها قوی شوند. در بخش زیر به دو نکته مهم اشاره می کنیم که به شما برای شروع فعالیت جسمانی کمک می کند:

مقابله با دردهای ناگهانی

 اگر درد کمر باعث شده از نتوانید فعالیت جسمانی داشته باشید می توانید از برخی اقدامات موثر برای تسکین آن استفاده کنید. برخی از روش هایی که می تواند به تسکین درد شما کمک نمایند به شرح زیر می باشند:

  • سرما درمانی و گرما درمانی
  • بی حسی موضعی
  • ماساژ درمانی

 پس از آنکه از میزان درد کاسته شد می توانید به انجام فعالیت های جسمانی بیشتری بپردازید.

 انجام دادن فعالیت های سبک برای تقویت بدن 

منظور از فعالیت جسمانی در هنگام بروز درد کمر، انجام دادن تمرینات ورزشی سبک است که فشار زیادی را به کمر شما وارد نمی کند. برای شروع می  توانید به سراغ آن دسته از تمرینات ورزشی بروید که باعث تقویت و پایداری بیشتر ستون فقرات می شوند و با خستگی کمتری همراه هستند. برخی از این تمرینات به شرح زیر می باشند:

  • تمرینات کششی عضله همسترینگ
  • حرکات ساده مخصوص قسمت پایین کمر
  • حرکات یوگا برای درد پایین کمر
  • آب درمانی

قبل از شروع یک برنامه ورزشی به ویژه در مواردی که شما دچار درد شدید کمر شده اید باید با پزشک خود یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. اگر در هنگام ورزش کردن دچار درد شدید یا ناگهانی شده اید باید فوراً از ورزش کردن دست بکشید و با پزشک خود صحبت کنید. در هنگام ورزش به حفظ حالت صحیح بدن خود استفاده کنید و تمرینات ورزشی را به طور صحیح انجام بدهید. پیروی کردن از این نکات باعث می  شود سطح درد شما کاهش پیدا کند و ریسک عود مجدد درد به حداقل برسد داشتن فعالیت جسمانی و انجام دادن حرکات سبک علاوه بر کاهش درد کمر به بهبود سطح عمومی سلامت شما نیز کمک خواهد کرد.

  درمان آرتروز کمر و ستون فقرات با فیزیوتراپی و ورزش

دیگر راه های درمان دیسک کمر 

در مواردی که شما دچار درد ستون فقرات ناحیه گردن یا کمر شده اید روش های درمانی مراقبتی به مدت 4 تا 6 هفته می تواند از میزان درد و ناراحتی شما بکاهد. فرایند آزمایش و خطا برای پیدا کردن یک روش درمانی مناسب کاملاً ضروری است و ممکن است پزشک به امتحان کردن دو یا چند روش درمانی بپردازد و در نهایت بهترین روش را به شما معرفی کند. به عنوان مثال روش هایی که بر روی تسکین درد تمرکز دارند مانند دارو درمانی، در مقایسه با سایر روش ها از قبیل درمان دستی با تاثیرات بهترین همراه هستند. پزشک علاوه بر تسکین درد به بیمار کمک می کند با مکانیک بدن خود آشنا شود و روش های برداشتن اجسام به طور صحیح را یاد بگیرد تا به این ترتیب فشار کمتری به دیسک ستون فقرات او وارد گردد. در بیمارانی که دچار درد شدید هستند و عملکرد آنها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و روش های درمانی و مراقبتی تاثیری در بهبود آنها ندارد پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد اما همیشه روش های درمانی و مراقبتی به عنوان اولین خط درمان مورد استفاده قرار می گیرند. روش های درمانی مراقبتی و جراحی برای دیسک ستون فقرات به شرح زیر می باشند:

روش های درمانی مراقبتی برای دیسک کمر  

 می توان به صورت ترکیبی از روش های درمانی و مراقبتی به مدت 6 هفته استفاده کرد تا از می زان درد و ناراحتی بیمار کاسته شود:

  • ماساژ درمانی ورزش درمانی و انجام دادن حرکات کششی باعث می  شود فشار از روی ریشه اعصاب برداشته شود.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم در تسکین درد موثر است.
  • درمان دستی و به حرکت در آوردن ستون فقرات توصیه می شود.
  • مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد مفید هستند.
  • داروهای مسکن قوی نیز باعث بهبود درد می شوند.
  • در موارد شدید پزشک تجویز استروئید خوراکی می  پردازد تا از میزان التهاب کاسته شود.
  • تزریق اپی دورال با کاهش التهاب باعث بهبود درد خواهد شد.

 انجام عمل جراحی 

هدف از انجام عمل جراحی دیسک کمر رفع فشار روی ریشه اعصاب ملتهب، کنترل علایم و نشانه های درد و رفع ضعف است. دیسککتومی  یا دیسککتومی  جزئی رایج ترین روشی است که برای درمان دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد و دیسک آسیب دیده خارج می گردد. گاهی اوقات برای آن که پزشک بتواند دیسک را به خوبی مشاهده کند باید بخش کوچکی از لامینا را بردارد، لامینا به بافت استخوانی پشت دیسک گفته می شود. برداشتن استخوان یا به صورت جزئی یا گسترده انجام خواهد شد و پزشک برای این کار از میکروسکوپ یا اندوسکوپی  استفاده خواهد کرد.

بهترین درمان دیسک کمر چیست؟ 

درمان دیسک کمر یک فرآیند پیچیده است زیرا ماهیت درد و علائم و نشانه هایی که هر بیمار دارد با سایر بیماران متفاوت است. روشی که برای کنترل درد و ناراحتی یک بیمار مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است برای بیمار دیگر کاربردی نداشته باشد. بیمار و پزشک ضمن همکاری با یکدیگر می تواند بهترین روش درمانی را شناسایی کنند. روش های متعددی برای کنترل درد وجود دارد که می  توان به کمک آنها تا حد امکان نیاز به عمل جراحی را به تاخیر انداخت.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا