نجات درخت پرتقال در حال خشک شدن

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که به گل و درخت علاقه دارند، حتما می دانید گیاهان هم مثل هر موجود زنده ای بیمار می شوند. خشک شدن یکی از بیماری های نادر در بین درختان می باشد که بر اثر عوامل مختلفی روی می دهد و حتی ممکن است به بقیه درختان اطراف آن در یک باغ هم سرایت کند. خرید نهال گردو به سایت مراجعه کنید.

نحوه تشخیص درخت خشک شده

به گفته نهالستان پالیز نهال، از آن جایی که ممکن است بخش هایی از تغییرات درخت، طبیعی باشند، قبل از انجام هر کاری بهتر است از خشک شدن آن مطمئن شوید تا با راهکارهای مراقبتی به درختان سالم آسیب نرسد.

در اینجا با پنج نشانه که خشک شدن درخت را هشدار می دهند، آشنا می شویم:

  1. خالی بودن بعضی شاخه ها و ریزش بی علت برگ ها
  2. شکننده و خشک شدن تنه و شاخه های درخت
  3. پوسیدگی بر اثر رشد قارچ بر روی تنه یا شاخه ها درخت
  4. ترَک های عمیق بر روی تنه ی درخت
  5. خم شدن یا افتادگی درخت بر اثر ضعیف شدن ریشه ی درخت

عوامل تاثیرگذار بر خشک شدن درخت

به طور کلی عوامل مختلفی بر خشکیدگی درختان تاثیرگذار می باشند و بخشی از آن‎ ها مثل شرایط آب وهوایی خارج از کنترل ما هستند. اما در مواردی دیگر ما می توانیم با در دست گرفتن وضعیت از پیشروی بیماری که منجر به مرگ درخت می شود جلوگیری کنیم.

این موارد عبارت اند از:

  1. رطوبت بیش ازحد

اغلب درختان بالغ در هر فصلی از سال با آب ذخیره شده زنده می ماند اما نهال ها نیاز به آبیاری دارند. سیستم آبیاری هر درخت باید با توجه به نوع و نیاز آن به شکل اصولی مهندسی شود.

  1. مالچ پاشی بیش از حد

در حالت معمولی مالچ پاشی خوب و حتی ضروری ست، اما پوشاندن پایین تنه  درخت با مالچ به شکل مخروطی جلوی نفس کشیدن ریشه را می گیرد و باعث رشد حشرات ، قارچ ها و باکتری ها می شود.

  1. استفاده از کود نامناسب

برای تقویت درخت خرید هر نوع کودی توصیه نمی شود، بلکه با تست خاک آن و مواد مغذی مورد نیاز باید بدون از تماس مسقتیم با ریشه کودها را پخش کرد.

مطلب پیشنهادی

5 روش موثر برای احیای درخت خشک شده

1. علت دقیق خشکی را شناسایی کنید

وقتی از خشک شدن درخت مطمئن شدید، از بین عللی که بالاتر گفتیم، به بررسی دلیل خشک شدن درخت بپردازید، این کار تاثیر زیادی بر نحوه درمان آن دارد. برای انجام درست مرحله اول، شاید بهتر باشد از یک کشاورز کاردان کمک بگیرید.

2. سیستم و روش آبیاری را تغییر دهید

همان طور که می دانید، آبرسانی و رطوبت تاثیر بسزایی در رشد گیاهان دارند. درباره درخت خشک شده لازم است که با توجه به بررسی های انجام شده درباره کمبود آب یا رطوبت بیش از حد، سیستم آبیاری را تغییر دهید.
اگر خودتان وقت رسیدگی و آب دادن به درخت را ندارید، می توانید یک آبپاش خودکار راه اندازی کنید.

3. مالچ پاشی کنید

استفاده از مالچ به همان اندازه که برای درخت مفید است، اگر به روش صحیح انجام نشود، می تواند مضر باشد.
بنابراین، باید به شکل اصولی طوری که مالچ با ریشه در تماس باشد، اطراف تنه را حفر کنید و مالچ را به اندازه ای بپاشید که اجازه تنفس به ریشه بدهد.

4. کود بپاشید

کودهای آلی انتخاب مناسبی برای درخت های خشک شده اند، اما قبل از انجام  ، بهتر است که مقداری از خاک اطراف درخت را با کود آزمایش کنید و در صورت نتیجه دادن پایین درخت نیز به اندازه مناسب بپاشید.

برای باغبانی و سمپاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

5. درخت را اصولی هرس کنید

هرس کردن درخت، نیازمند به آموزش  دیدن و رعایت نکاتی است که باعث می شوند درخت جانی دوباره بگیرد.
برای انجام این کار، چاقو، اره و قیچی ها را ضدعفونی کنید و به شیوه ای صحیح از شر شاخه های ناسالم خلاص شوید تا بقیه شاخه ها آسیب نبینند.

مطلب پیشنهادی

نتیجه گیری

همان طور که دیدید، برای احیای درخت خشک شده مهم ترین مسئله انجام اصولی روش هاست تا هر آنچه که در رابطه با مراقبت از درخت به عهده ما می باشد به شیوه ای صحیح و سودمند برای سلامتی آن انجام شود. با این وجود، گاهی عواملی مثل پایان طول عمر درخت و شرایط آب وهوایی باعث بروز مشکل می شود.

در پایان باید بگوییم که درخت ها بارها و بارها ما انسان ها را نجات داده اند و حالا نوبت ماست که با احیای درختان خشک شده زندگی دوباره به آن ها ببخشیم. اگر سوالی دارید کافی است در بخش نظرات بپرسید تا پاسخگوی شما باشیم.

 

دکمه بازگشت به بالا