هنر و سینما

10 زن الهام بخش فیلم ها و سریال ها که می توانند الگوهای خوبی باشند


مبحث زنانگی در سینما مدام در حال تکامل است و پیوسته توسط فیلمسازان کشف می شود و تاثیری ماندگار بر بینندگان می گذارد. اما این مساله در گذر زمان چگونه بازگو شده است؟ پاسخ این است که به وضوح می توانیم ببینیم نگاه به زن ها و تعریف توانمندی های آن ها تکامل یافته است، زیرا زنان در دنیای امروز منابع الهام بخش فیلم ها و سریال ها هستند؛ درست مثل دنیای واقعی. با توجه به رعایت و شکل گیری حقوق زنان در صنعت سینما در سراسر جهان، واضح است که شخصیت ها هم با همان پتانسیل نوشته می شوند.

افزایش محبوبیت شخصیت های زن پیشرو در فیلم ها، از لحاظ تجاری هم برای فیلم سازان مزایای فراوانی دارد. بسیاری از فیلم ها و سریال ها با حضور زنان الهام بخش مورد توجه منتقدان قرار گرفتند، رکوردهای باکس آفیس را شکستند و به آثار کالت با طرفداران وفادار تبدیل شدند. انتظار می رود این روند با افزایش آگاهی و بیننده فیلم هایی با نقش اصلی زنان ادامه یابد و ارزش های استوار عدالت را در جامعه به نمایش بگذارد. در ادامه ده فیلم و سریال با شخصیت های زن الهام بخش را نام بردیم که می توانند الگوهای خوبی باشند.

10. جولز در فیلم «کارآموز» (The Intern)

جولز در فیلم «کارآموز» نان قدرتمند فیلم ها و سریال ها

اگرچه رابرت دنیرو کانون توجه فیلم «کارآموز» است، اما نمی توان نادیده گرفت که چگونه آن هاتاوی نقش خود را به عنوان یک بنیانگذار استارت آپ به آسانی و روانی هرچه تمام تر ایفا کرد. «کارآموز» شخصیت جولز، بنیان گذار یک استارت آپ تجارت الکترونیکی محبوب در شهر نیویورک را دنبال می کند که با بن ویتاکر، کارآموز ارشد شرکت دوست می شود. ویتاکر با بازی دنیرو، مردی سالخورده است که به دنبال یک کار پس از بازنشستگی می گردد. این فیلم جنبه های شخصی زندگی جولز را به تصویر می کشد که در برقراری تعادل بین زندگی حرفه ای پرمشغله ی خود و یافتن وقت برای خانواده اش مشکل دارد، اما به شدت خوب عمل می کند.

این فیلم به بررسی مضامین خیانت پس از ازدواج می پردازد و اینکه چگونه زنان در چنین مواقعی بدون هیچ تقصیری بر سر دوراهی قرار می گیرند. جولز همچنین در فیلم بین کشف خیانت همسرش و یک موفقیت حرفه ای که تنها می تواند زندگی او را پیچیده تر کند قرار می گیرد. نانسی میرز کارگردان این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و بسیاری «کارآموز» را یکی از بهترین آثار در کارنامه حرفه ای او توصیف کردند. شخصیت جولز به عنوان یک زن قدرتمند که توانست بین وظایفش تعادل برقرار کند، برای تماشاگران الهام بخش بود.

ماگ طرح آن هاتاوی مدل NI341

9. لزلی نوپ در سریال «پارک ها و تفریحات» (Parks and Recreation)

لزلی نوپ در سریال «پارک ها و تفریحات» زنان قدرتمند فیلم ها و سریال ها

اگر قرار باشد تنها یک شخصیت را نام ببریم که کل بار سریال «پارک ها و تفریحات» را روی دوش خود حمل می کند، آن لزلی نوپ است. شخصیت لزلی با بازی ایمی پولر، نقش اول سریال را برعهده دارد که به عنوان یک مامور دولتی پرشور در بخش پارک های محلی شهر خیالی پاونی در ایالت ایندیانا کار می کند. لزلی را می توان به عنوان ناجی ای توصیف کرد که هر شهروندی به آن نیاز دارد، اما لیاقتش را ندارد.

فداکاری و برنامه ریزی دقیق لزلی در کارش در حالی که از طریق شوخی های بامزه خود در دفتر ظاهر می شد، باعث شد رئیسش، ران، منتقد سرسخت را تحت تاثیر قرار دهد. لزلی مثل چسبی بود که به سریال انسجام بخشید در حالی که دوستی های ماندگاری ایجاد کرد که فراتر از حاشیه های دفتر بود. لزلی شخصیتی بود که چابکی، سخت کوشی و اشتیاق را تعریف می کرد؛ ویژگی هایی که او را تبدیل به یک زن الهام بخش کرد.

8. مر شیهان در سریال «مر از ایست تاون» (Mare Of Easttown)

«مر از ایست تاون» یکی از تحسین برانگیزترین سریال های سال 2021 بود که در آن شخصیت اصلی مر شیهان، یک کارآگاه پلیس، به یک پرونده قتل در شهر خود رسیدگی می کند. او در زندگی شخصی خود با ابهامات زیادی روبرو می شود که در طول تحقیقات به عنوان موانعی سر راهش سبز می شوند. داستان مر درباره یک پلیس زن معمولی نیست. این سریال حول پیچیدگی های اعتیاد و سومصرف مواد مخدر می چرخد، که می تواند پیامدهای شدیدی برای جامعه به همراه داشته باشد.

برد اینگلسبی خالق سریال، شخصیت مر را در چنین فضایی شکل داد، که در نهایت به داستان یک پلیس زن شایسته و مستقل ختم شد. مر به عنوان زنی سرسخت نشان داده می شود، در عین حال که خود را با رویکردی ظریف و انسانی نشان می دهد. کیت وینسلت به ویژه برای نقش آفرینی هایش که به عنوان یکی از بهترین بازی ها در یک سریال تلویزیونی در سال 2021 به شمار می رود، تحسین های گسترده ای را برانگیخت.

7. مارج در فیلم «فارگو» (Fargo)

«فارگو»، شاهکار برادران کوئن، یکی از ده عنوان در فهرست فیلم ها و سریال ها است که به طور محسوس زنان الهام بخش را به تصویر می کشد. داستان فیلم که در فارگو مینه سوتا اتفاق می افتد، یک رئیس پلیس محلی را در دوران بارداری نشان می دهد که در حال بررسی یک مورد منحصربه فرد از قتل های سه گانه است. شخصیت زن بدون ابهام الهام بخش است؛ پلیس بارداری که وظایف معمول خود را بدون هیچ بهانه ای به بهترین نحو انجام می دهد. «فارگو» اصالت مارج با بازی فرانسیس مک دورمند را با رفتار عادی و بدون حاشیه و هیاهوی این شخصیت به تصویر می کشد. برادران کوئن با طرحی تاریک در یک روستای آمریکایی ماهرانه کار کردند، بدون اینکه با بالا بردن سرعت روایت «فارگو» را به یک فیلم هیجان انگیز دیگر تبدیل کنند.

6. ملکه الیزابت در سریال «تاج» (The Crown)

خانواده سلطنتی بریتانیا موضوعی نبوده است که قبلا مطرح نشده باشد. چه چیزی آن را در سریال «تاج» متفاوت می کند؟ مطمئنا به دیدگاه درونی ملکه الیزابت مربوط می شود که رئیس دولت کشوری است که شاهد اختلافات مداوم بین مردم خود در مورد عملی بودن یک سلطنت بوده است. بیشتر مردم از این مساله غافل بودند که ملکه چندین دهه به وظایف خود بدون ذره ای کوتاهی رسیدگی کرده بود.

«تاج» نیز همان رنگ را دارد، جایی که ملکه وظیفه را بالاتر از هر چیز دیگری، حتی خانواده اش، آن هم در سخت ترین زمان ممکن اولویت قرار می دهد. مطمئنا برای الیزابت، مادری که قبل از به عهده گرفتن هر نقش دیگری باید یک چهره عمومی می بود، آسان نبوده است. او این کار را به خوبی انجام داد، و همینطور سه بازیگر زنی که او را در سریال به تصویر کشیدند.

5. ارین در فیلم «ارین براکوویچ» (Erin Brockovich)

«ارین براکوویچ» بر اساس داستان واقعی یک فعال محیط زیست به همین نام است که با موفقیت به یک نبرد قانونی علیه یک شرکت بزرگ کمک کرد که متهم شده بود جان چندین نفر را از طریق آلودگی شیمیایی در شهر هینکلی در کالیفرنیا به خطر انداخته است. این پرونده در نهایت توسط شرکت حقوقی که ارین در آن کار می کرد برنده شد و او را به شهرت رساند. جولیا رابرتز برای بازی در نقش ارین برنده اسکار شد و این فیلم در باکس آفیس نیز موفق بود.

شخصیت ارین براکوویچ با توجه به اتفاقات واقعی به تصویر کشیده شده در فیلم بسیار قابل توجه است، زیرا ارین که مادر سه فرزند بود، در زندگی خود نیز با یک چالش شخصی دست و پنجه نرم می کرد. داستان هایی که شامل تلاش های فردی برای مبارزه با مخاطرات زیست محیطی و حمایت از جوامع مختلف هستند، به راحتی پیدا نمی شوند و حتی شگفت انگیزترند. در این داستان، ارین تلاش کرده است تا چندین گروه و جامعه دیگر را در دادگاه نمایندگی کند که احتمالا تحت تاثیر مخاطرات زیست محیطی قرار گرفته اند.

4. جولی و جولیا در فیلم «جولی و جولیا» (Julie and Julia)

فیلم «جولی و جولیا» از یک داستان واقعی درباره سخاوت و مقاومت اقتباس شده است. جولیا چایلد که در دهه 1950 در پاریس به عنوان همسر یک دیپلمات زندگی می کرد، در یادگیری آشپزی در کلاس آشپزی خود با مشکل مواجه شد، زیرا تنها زن آن مجموعه بود و با تردید و بدبینی مواجه شد. جولیا با بازی مریل استریپ، با صنعت آشپزی تحت سلطه مردان مبارزه می کند و این داستان گواهی بر عزم او برای انتشار یکی از مشهورترین کتاب های آشپزی تمام دوران است.

جولی پاول در داستانی مشابه که در سال 2022 در آمریکای امروزی اتفاق می افتد، این چالش را بر عهده می گیرد تا تک تک دستور غذاها را از کتاب آشپزی محبوب چایلد بپزد. این فیلم بین هر دو خط زمانی پیش می رود و نشان دهنده چالش هایی است که هر دوی آن ها در دوره های مختلف با آن ها مواجه بودند و اینکه چگونه تصمیمات سخت برای رسیدن به اهدافشان، آن ها را به چهره ای محبوب در فرهنگ عامه تبدیل کرد.

3. گریسی در فیلم «دختر شایسته» (Miss Congeniality)

«دختر شایسته» با بازی ساندرا بولاک در نقش گریسی، برداشت طعنه آمیزی از این است که چگونه رسانه ها ارزش زنان را به یک وسیله زیبایی تقلیل می دهند. یک مسابقه زیبایی در معرض تهدید است و اِف بی آی باید یک مامور مخفی برای بررسی رویداد بفرستد، و گریسی برای بررسی شرایط به عنوان یک شرکت کننده در مسابقه حاضر می شود. گریسی در نهایت به عنوان ناجی ظاهر می شود، اگرچه فیلم جای تامل زیادی دارد. در یک صحنه اولیه در یک فلاش بک، یک پسر جوان وقتی که گریسی او را از دست قلدرها نجات می دهد، خجالت می کشد فقط به این دلیل که ناجی او یک دختر است. این صحنه طبیعت فیلم را تعیین می کند که به شکل شگفت انگیزی به هدف خود می رسد.

2. مادام واکر در سریال «خودساخته» (Self Made)

«خودساخته» یک سریال زندگینامه ای درباره زندگی خارق العاده خانم واکر، ثروتمندترین زن آفریقایی آمریکایی خودساخته کشور در زمان مرگش است. او که خط تولید محصولات زیبایی و مراقبت از مو خود را توسعه داد، داستانی واقعی داشت، همراه با بسیاری از مشکلات دیگر که جامعه او در آن دوران با آن مواجه بود. اکتاویا اسپنسر نقش واکر را با بالاترین ظرافت بازی کرد و داستان یکی از زنان الهام بخش را به شکلی پربار در قالب یکی از شخصیت های فیلم ها و سریال ها به تصویر کشید.

1. میندی در سریال «پروژه میندی» (Mindy Project)

میندی کالینگ به طور گسترده برای سریال تلویزیونی خود به نام «پروژه میندی» شناخته می شود، جایی که او در نقش دکتر هندی-آمریکایی میندی لاهیری بازی می کند. شخصیت میندی اگرچه در یک سریال کمدی به تصویر کشیده شده است، اما گواهی بر زندگی دشوار و در عین حال الهام بخش زنان جنوب آسیا در آمریکا است. در حالی که میندی لاهیری به خاطر ماجراجویی های خنده دار خود معروف شد، اما این سریال یک لحن کلی دارد و به بینندگان یادآوری می کند که داستان به خاطر تاریخ قومی و شخصیت اصلی ارزشمند است که همین مساله او را به یکی از زنان الهام بخش در فیلم ها و سریال ها تبدیل می کند.

منبع: Movieweb

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا