هنر و سینما

منتقدان درباره فیلم «مادام وب» چه می گویند؟


فیلم «مادام وب» (Madame Web)، جدیدترین قسمت دنیای سینمایی مرد عنکبوتی شرکت سونی، سرانجام از راه رسید و با توجه به نقدهای منفی متعددی که برای آن منتشر شده است، به نظر می رسد که با یک فیلم افتضاح دیگر مانند «موربیوس» (2022) روبه رو هستیم.

پس از شکست تجاری غم انگیز فیلم «موربیوس» -و تبدیل شدن آن به یک شوخی اینترنتی- و بازخوردهای منفی «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» (2021)، طرفداران بی صبرانه منتظر بودند که عملکرد فیلم بعدی سونی -از دنیای مرد عنکبوتی- را ببینند و خوش بین بودند که با «مادام وب»، شرایط بهبود پیدا می کند و این جهان سینمایی کمی منسجم تر می شود. اما کمی جلوتر خبر رسید که این فیلم اصلا ارتباطی با مرد عنکبوتی ندارد و در حقیقت در دنیای مستقل خودش اتفاق می افتد! نکته ی بامزه، مصاحبه ی کارگردان فیلم، اس جی کلارکسون بود که ضمن اعلام خبر عدم ارتباط فیلم با مرد عنکبوتی گفت «من آزادی داشتم و اجازه دادم فیلم همان چیزی باشد که باید باشد، و آن را به اجبار به چیز دیگری تبدیل نکردم. از جهاتی، این یک موهبت بود که بتوانم برداشت جدید و نوآورانه ای از [این ابرقهرمان] ارائه بدهم.»

و حالا با انتشار نقدهای فیلم «مادام وب» دقیقا متوجه شده ایم که «برداشت جدید و نوآورانه » او چه نتایجی داشته است. فیلم در حال حاضر، با 125 نقد، میانگین امتیاز 15 درصد را در وب سایت راتن تومیتوز به ثبت رسانده تا از این نظر، دقیقا در کنار «موربوس» قرار بگیرد (آن فیلم البته با 283 نقد به میانگین امتیاز 15 درصد رسیده بود). اگر نقدهای منتقدان سرشناس و معتبر را جدا کنیم، وضعیت اندکی بهبود پیدا می کند و به 19 درصد می رسد (7 نقد مثبت، 30 نقد منفی). عملکرد فیلم در متاکریتیک هم چندان بهتر نیست و میانگین امتیاز 30 از 100 را دارد (4 نقد مثبت، 10 نقد متوسط و 26 نقد منفی) و به نظر هم نمی رسد که در ادامه تغییری در آن ایجاد شود.

نقدهای فیلم مادام وب

بعضی از فیلم ها شاید نقدهای مثبتی دریافت نکنند اما حداقل مخاطبان از آن ها استقبال می کنند، مانند «ونوم» (2018) که علی رغم نقدهای منفی، به فروش حیرت انگیز 856 میلیون دلاری رسید و طرفداران هم آن را دوست داشتند. «مادام وب» اما از آن فیلم ها نیست و در همین ابتدای مسیر، با بیش از 3 هزار رای، امتیاز 3.9 از 10 را در وب سایت آی اِم دی بی دارد و در خوش بینانه ترین حالت، می تواند به امتیاز 5 برسد که برای یک فیلم ابرقهرمانی پرخرج و پرسروصدا شکست به حساب می آید. در باب مقایسه، «موربیوس» که سال گذشته روی پرده رفت، امتیاز 5.2 را در آی اِم دی بی دارد. شاید نیازی به گفتن نباشد که دنیای مرد عنکبوتی سونی تا اینجا از هر نظر ناامیدکننده ظاهر شده است.

مادام وب که با بودجه ی 80 میلیون دلاری تولید شده، قصه ی یک بهیار به نام کاساندرا وب (داکوتا جانسون) را روایت می کند که پس از یک حادثه، صاحب قدرت غیب گویی می شود، او حالا می تواند آینده را ببینند و بدیهی است که خیلی زود به یک ابرقهرمان تبدیل شود. در کنار او، سیدنی سوئینی را در نقش زن عنکبوتی داریم که در ابتدا هیجان انگیز به نظر می رسید اما در حال حاضر نگاه ها به این شخصیت هم مثبت نیست، احتمالا به این دلیل که سازندگان از او به درستی استفاده نکرده اند. توسعه ی فیلم از سال 2019 آغاز شد و اولین تجربه ی کارگردانی اس جی  کلارکسون به حساب می آید که پیش از این، در حوزه ی تلویزیون فعالیت داشت.

گزیده نقدهای فیلم «مادام وب»

امیلی زملر از آبزرور | 25 از 100

نیم ساعت اول فیلم قابل قبول است و با خود می گویی شاید به آن  بدی که همه می گویند نیست. اما به طریقی [از آنجا به بعد] فیلم بدتر و بدتر می شود تا جایی که برای بازیگران شرمسار می شوید.

بنجامین لی از گاردین | 20 از 100

هیچ چیز پرمایه یا باورپذیری اینجا وجود ندارد. فیلم مشابه بدترین های ژانر [ابرقهرمانی] احمقانه است و پیش پاافتاده، با جلوه های ویژه در حد سریال های تلویزیونی، سکانس های اکشن ناخوشایند، دیالوگ های زشت و بی مزه و شخصیت هایی که به بدترین شکل نوشته  شده اند.

لاویا گیارکی از هالیوود ریپورتر | 10 از 100

دیگر حتی انتقاد کردن از فیلم های مارول هم خسته کننده شده است، دیگر چه حرف تازه ای در مورد این آثار ناامیدکننده می تواند زد، آن هم وقتی که هیچ انتظاری هم از آن ها نداریم؟ هر ساله، تهیه کنندگان یک شخصیت فرعی را انتخاب می کنند و آن ها را با هیاهو به نمایش می گذارند، و تماشاگران این وسط تنها می مانند و در مورد آن ها بحث می کنند. اینکه در «مادام وب» خیال پردازی وجود ندارد، شوکه کننده نیست زیرا انتظارش را داشتیم.

دیوید فیر از رولینگ استون | 0 از 100

«مادام وب» به آن بدی که شنیده اید نیست، از این حرف ها هم بدتر است! «مادام وب» از نظر فاجعه بودن در حد چرنوبیل است و هر چه جلوتر می رود، اشعه های رادیواکتیو مرگبار آن شدیدتر می شود. هیچ کدام از تصمیمات سازندگان عقلانی نیست، هیچ کدام از بازی های بازیگران با محتوا همخوانی ندارد. هیچ کدام از دیالوگ ها حسی منتقل نمی کند. تنها نکته ی شگفت انگیز این نسخه ی فرعیِ مرد عنکبوتی این است که یک جایی، یک نفر کاغذها را امضا کرد که این فیلم را راهی سینماها کند!

جانی اولکسینسکی از نیویورک پست | 0 از 100

«بدترین فیلم ابرقهرمانی تا به امروز» عبارتی است که چندین بار در سال های اخیر از آن استفاده کرده ام. باید یک دکمه ی میان بر روی کیبوردم برای آن ها اضافه کنم. «مادام وب» F6 است!

عروسک مدل مرد عنکبوتی طرح ملق زن ارتفاع 10 سانتی متر بسته 2 عددی

عروسک مدل مرد عنکبوتی ارتفاع 45 سانتی متر

اکران سراسری «مادام وب» از تاریخ 14 فوریه (25 بهمن) آغاز شد و باید دید از نظر تجاری چه عملکردی دارد و آیا به اولین فیلم ابرقهرمانی شکست خورده ی سال 2024 تبدیل می شود یا خیر. سونی امسال فیلم «کریون شکارچی» را هم دارد که یکی دیگر از فیلم های اکشن مورد انتظار 2024 و در آن، آرون تیلور-جانسون نقش سرگئی کراوینوف، یک شرور مشهور دیگر از کمیک های مرد عنکبوتی را بازی می کند. اما با توجه به بازخوردهای منفی «مادام وب»، حالا امید سونی به فیلم «ونوم 3» است که در حال حاضر، تنها سری فیلم موفق (از جنبه ی تجاری) دنیای مرد عنکبوتی محسوب می شود.

منبع: ای بی سی مگ

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا