لوازم خانگی

راهنمای خرید محصولات LG؛ هرآنچه باید درباره‌ی LG بدانید


از آخرین باری که LG جزء پنج تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند بود، چند وقتی می‌گذرد. اگرچه این شرکت محبوبیت خود را بین کاربران از دست داده اما گوشی‌های این شرکت هنوز آن‌قدر خوب هستند تا این برند را جزء ده برند برتر تولید گوشی نگه داشته باشند.

در سال‌های اخیر، LG خودش را به‌عنوان شرکتی که ریسک‌پذیر است جا انداخته و سراغ ویژگی‌هایی برای محصولات خود رفته که شرکت‌های دیگر به آن‌ها توجه نمی‌کنند. با این وجود، سری‌های مختلف گوشی‌های این شرکت اسم‌های گیج‌کننده‌ای دارند. در همین راستا ممکن است برای خرید گوشی‌های جدید این شرکت، سردرگم شوید که کدام محصول جدید است و سراغ کدام یکی از آن‌ها باید بروید.

در این مقاله سعی داریم پاسخی برای بیشتر سؤال‌های شما درباره محصولات LG داشته باشیم. تاریخچه‌ای از محصولات متنوع این شرکت را مرور خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که در هر دسته‌بندی، چند سری از محصولات LG قابل خریداری است.

مشاهده محصولات ال‌جی در دیجی‌کالا

LG کیست؟

تصویری از لوگوی ال جی در یک نمایشگاه

شرکت LG به‌عنوان یک شرکت شیمیایی که در ابتدا با نام Lak Hui شناخته می‌شد، شروع به فعالیت کرد. نام قبلی این شرکت به شکل کلمه Lucky در انگلیسی تلفظ می‌شد. این شرکت، اولین شرکت کره‌ای بود که وارد صنعت پلاستیک شد و در همان ابتدا هم توانست موفقیت‌های چشم‌گیری داشته باشد. در نهایت اما این شرکت شیمیایی با خواهرخوانده خود یعنی شرکت GoldStar در سال 1983 ادغام شد و شرکت جدیدی به نم Lucky-Goldstar که به مخفف LG نام گرفت را تشکیل دادند. در سال 1995 بود که برند LG به‌عنوان برند اصلی این شرکت به ثبت رسید.

LG چهارمین شرکت بزرگ کره جنوبی است!

دهه‌ها است که LG محصولات الکترونیکی می‌سازد و به بازار عرضه می‌کند. رادیو‌ها، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و گوشی‌های این شرکت که در سال‌های اخیر شاهد مدل‌های زیادی از آن‌ها بوده‌ایم، محصولات LG را تشکیل می‌دهند. موفقیت LG در صنعت کالاهای الکترونیکی، باعث شد تا این شرکت به‌عنوان چهارمین شرکت بزرگ کره جنوبی شناخته شود. بزرگترین شرکت کره جنوبی هم همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، سامسونگ است.

در نوامبر سال 2009، این شرکت اولین گوشی اندرویدی خود را با نام LG GW620 یا همان LG Eve و LG InTouch Max به بازار عرضه کرد. این گوشی مثل دیگر گوشی‌های اندرویدی آن زمان، نمایشگری لمسی داشت که به سمت بالا باز می‌شد و در زیر آن یک کیبرد کامل QWERTY قرار داشت.

در سال‌های بعد، LG انواع و اقسام گوشی‌های اندرویدی را به بازار عرضه کرد که این موضوع باعث شد تا این شرکت جزء پنج تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیا باشد. اما در یکی دو سال اخیر، این شرکت حسابی از رقبا عقب افتاده و حالا به جای قرارگیری در بین پنج شرکت برتر، در بین ده شرکت بزرگ گوشی‌سازی قرار دارد.

LG چه محصولاتی برای عرضه دارد؟

تصویری از یخچال Door-in-Door ال جی

در ادامه قطعا درباره تمام گوشی‌های این شرکت صحبت خواهیم کرد اما ابتدا بگذارید سراغ محصولات دیگر این شرکت برویم. از آن‌جایی که LG شرکت بسیار بزرگی است، مانع بزرگی برای تولید محصولات الکترونیکی مختلف در پیش روی خود نمی‌بیند. اگر می‌خواستیم یک مقاله از تمام محصولاتی که LG تولید می‌کند بنویسیم، احتمالا به اندازه یک مجله طولانی می‌شد!

به جای این کار، در ادامه خلاصه‌ای از محصولات محبوب LG را آورده‌ایم. فراموش نکنید که این مطلب، محصولاتی را پوشش داده که همین حالا هم توسط LG تولید می‌شوند. برای مثال این شرکت روزی ساعت‌های هوشمند اندرویدی هم می‌ساخت اما از آن‌جایی که تولید آن‌ها متوقف شده، در این مطلب به آن‌ها نخواهیم پرداخت.

تلویزیون‌های LG

تصویری از تلویزیون رول شونده ال جی

LG یکی از بهترین تولید‌کنندگان در زمینه تلویزیون‌های هوشمند در سراسر دنیا به حساب می‌آید. اگرچه سامسونگ بزرگترین رقیب LG در این زمینه‌ است و احتمالا فروش بیشتری هم دارد اما هم‌زمان LG هم در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. موفقیت این شرکت در این حوزه، یکی از اصلی‌ترین منابع سوددهی این شرکت به حساب می‌آید.

تلویزیون‌هایی که این شرکت به‌تازگی ساخته، همگی در دسته تلویزیون‌های هوشمند قرار می‌گیرند و با سیستم عامل webOS همراه هستند. webOS سیستم عاملی بود که در اوایل پیدایش اندروید، رقیب جدی برای این پلتفرم به حساب می‌آمد و توسط شرکت Palm استفاده می‌شد. اما این سیستم عامل را در نهایت Hp خریداری کرد و پس از چند سال، دوباره LG آن را خریداری کرد و حالا با رابط کاربری دوست داشتنی خود، روی تلویزیون‌های این شرکت قابل استفاده است. بزرگترین نقطه ضعف این سیستم عامل اما، کمبود اپلیکیشن‌های مختلف نسبت به رقبایی مثل Android TV است.

جدیدترین نوآوری LG در حوزه تلویزیون‌ها را می‌توانیم تلویزیون رول شونده این شرکت نام ببریم که عکس آن را هم در بالا می‌توانید مشاهده کنید. این تلویزیون یک پنل OLED انعطاف پذیر دارد که در هنگام خاموش کردن، رول می‌شود و در بخش پایینی، مخفی می‌شود.

لوازم خانگی LG

یکی از بزرگترین دسته‌بندی محصولات LG، لوازم خانگی‌های ساخته شده توسط این شرکت هستند که محصولاتی مثل انواع یخچال، فر و گاز، ماشین ظرف‌شویی، لباس‌شویی و خشک‌کن لباس و… را شامل می‌شوند. صحبت از اینترنت اشیا که می‌شود، نام LG در این زمینه می‌درخشد چراکه تازه‌ترین لوازم خانگی این شرکت از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا یا همان IoT پشتیبانی می‌کنند.

اگرچه ما اینجا در ای بی سی مگ سراغ نقد و بررسی لوازم خانگی LG نمی‌رویم اما به طور کل محصولات LG در این زمینه هم تعاریف زیادی دریافت می‌کنند.

تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های LG

تصویری از لپ‌تاپ ال جی گرم

در کنار سامسونگ، LG یکی از معدود برندهایی است که هنوز تبلت‌های اندرویدی به بازار عرضه می‌کند. آخرین تبلت این شرکت LG G Pad 5 10.1 نام دارد که یک تبلت اندرویدی است اما مشخصات سخت‌افزاری ضعیفی دارد و در سال 2019 به بازار عرضه شده است. مشخصا به دلیل موفقیت بی‌نظیر آیپد در دنیای تبلت‌ها، LG هم مثل سایر تولیدکنندگان تمرکز خاصی روی این دسته از گجت‌های الکترونیکی ندارد و چند سالی است که تبلت پرچمدار معرفی نکرده است.

در زمینه لپ‌تاپ‌های ویندوزی اما ماجرا فرق می‌کند. خانواده پرچمدار لپ‌تاپ‌های LG را با برند LG Gram می‌شناسیم. هر سال LG یک مدل جدید به این خانواده اضافه می‌کند که مشخصات سخت‌افزاری به‌روز دارد و از نظر وزن و باریکی هم جزء بهترین‌ها به حساب می‌آید. اما به خاطر اینکه LG تمرکز زیادی روی طراحی این محصولات دارد، لپ‌تاپ‌های این شرکت به هیچ وجه ارزان قیمت نیستند.

مانیتورهای LG

به این خاطر که LG موفقیت‌های زیادی در زمینه تولید تلویزیون داشته، باعث شده تا این شرکت به حوزه مانیتورهای کامپیوتر هم وارد شود و آنجا هم خود را به‌عنوان برندی مهم مطرح کند. به طور عمومی، مانیتورهای LG جزء بهترین‌ها به حساب می‌آیند و بسیاری از آن‌ها را می‌توانیم پرچمداران این صنعت به حساب بیاوریم.

البته LG بیشتر در بین مانیتورهای گران قیمت و پریمیوم حرف برای گفتن دارد. مانیتورهای این شرکت در بین طرحان و گرفیست‌ها، توسعه دهندگان، فیلم‌سازن و افراد خلاق دیگر، محبوبیت زیادی دارد و آن‌هایی که به دنبال مانیتورهایی شارپ با دقت رنگ بالا می‌گردند، محصولات این شرکت را انتخاب می‌کنند. در کنار این مانیتورها، این شرکت مانیتورهای رده پایین زیادی دارد که کاربران و شرکت‌های زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تولید نمایشگر برای دیگر شرکت‌ها

تصویری از لوگوی اپل پشت آیفون قرمز رنگ

پیش از اینکه به گوشی‌های این شرکت برسیم، بگذارید یکی دیگر از کسب‌وکارهای LG را هم بررسی کنیم. این شرکت فقط برای خودش نمایشگر نمی‌سازد و مثل سامسونگ، مشتریان زیادی دارد که برای آن‌ها هم صفحات نمایشگر را تأمین می‌کند.

برای همین است که برخی مدل‌های آیفون هم از نمایشگر‌های LG استفاده می‌کنند. تا پیش از این، تولید نمایشگرهای اپل را انحصارا سامسونگ در اختیار داشت اما  این روند به‌تازگی تغییر کرده است. اپل هم برای اینکه سلطه سامسونگ در این بازار را ضعیف‌تر کند، با LG همکاری می‌کند اما اگر این شرکت بخواهد تنها تأمین‌کننده صفحات نمایشگر برای اپل باشد، باید در زمینه نمایشگرهای OLED پیشرفت کند.

گوشی‌های LG

تصویری از بخش پشتی ال جی ولوت

و در نهایت می‌رسیم به تلفن‌های هوشمند LG. گوشی‌های این شرکت به اندازه سیستم عامل اندروید قدمت دارند و صدها مدل از گوشی‌های LG در سال‌های اخیر دیده‌ایم. برخی از سری گوشی‌های LG دیگر وجود ندارند مثل سری‌های Optimus یا Vu.

در ادامه سراغ سری‌های فعال از گوشی‌های LG می‌رویم. این سری‌ها در چند سال اخیر محصولات جدیدی هم به خود دیده‌اند و همین حالا هم تولید می‌شوند.

سری G

تصویری از گوشی ال جی G8X

اولین نسل از این خانواده را در سال 2012 و با گوشی LG Optimus G دیدیم. این گوشی در آن زمان پرچمدار LG به حساب می‌آمد و بسیاری از مشخصات یک پرچمدار در آن سال را در خود جای داده بود. در سال‌های بعد، LG پیشوند Optimus را از نام این گوشی حذف کرد و در نسل دوم، شاهد LG G2 بودیم.

گوشی‌های این خانواده همیشه با پردازنده‌های سری 800 اسنپدراگن همراه بودند و بهترین دوربین‌های موبایلی LG را هم داشتند. طراحی به‌روز و خاص همراه با پشتیبانی از ویژگی‌های مختلف صوتی، از مهم‌ترین مشخصات این گوشی‌ها بود.

مهم‌ترین رقیب این خانواده از گوشی‌های LG را می‌توانیم سری گلکسی اس از شرکت سامسونگ بنامیم. بیشتر سال‌های ابتدایی دهه 2010، LG مستقیما با گوشی‌های این خانواده با پرچمداران سری اس سامسونگ رقابت می‌کرد.

اما در نهایت رسیده‌ایم به گوشی LG G8X که در سال 2019 به بازار عرضه شد و به نظر پایانی برای این خانواده از گوشی‌های LG است. در ادامه مسیر، LG می‌خواهد خانواده Velvet را جایگزین سری G کند.

LG Velvet

تصویری از ال جی ولوت

LG Velvet را اوایل سال جاری میلادی دیدیم که به‌عنوان محصولی تکاملی برای سری G شناخته می‌شد. ولولت هم مثل گوشی G8 از دوربین‌های خیلی خوبی بهره می‌برد و در زمینه ویژگی‌های صوتی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. همچنین طراحی‌های نوآورانه و خاص LG را هم باز گردانده اما در عوض، قید پردازنده پرچمدار کوالکام را زده و با اسنپدراگن 765G همراه است. به دلیل پردازنده ضعیف‌تر، قیمت تمام شده محصول هم کمتر است تا مشتریان بیشتری به سمت LG ولوت جذب شوند.

به طور کل، سری G و سری V (که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم)، به جایی رسیدند که همپوشانی زیادی با یکدیگر داشتند. برای اینکه سری گوشی‌های LG تمایز بیشتری از هم داشته باشند، LG ترجیح داده تا سری ولوت را با پردازنده‌های میان‌رده به بازار عرضه کند و احتمالا سری وی همچنان به‌عنوان پرچمدار این شرکت باقی خواهد ماند.

همچنین ولوت می‌تواند یک نمایشگر ثانویه هم داشته باشد که روی قاب محافظ مخصوص این گوشی قرار گرفته و تجربه‌ای از یک گوشی تاشو را ایجاد می‌کند. در ادامه بیشتر درباره این وسیله جانبی برای گوشی‌های جدید LG صحبت می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که چطور این شرکت ترجیح داده به جای نمایشگرهای تاشو مثل گوشی‌های گلکسی فولد، از این روش برای درست کردن گوشی‌های تاشو استفاده کند.

سری V

تصویری از بخش جلویی ال جی وی60

هرچه به مرور گوشی‌های سری G بهتر و بهتر می‌شدند، باعث شد تا به فروش گوشی‌های سری V آسیب بزند و این در حالی بود که LG بهترین گوشی‌های خود را در خانواده V عرضه می‌کرد و قیمت بیشتری هم داشتند. حالا با معرفی LG ولولت، این مشکل برطرف شده و سری V بار دیگر می‌تواند فروش بیشتری برای این شرکت داشته باشد و بهترین گوشی‌های این شرکت لقب بگیرد.

آخرین گوشی از خانواده V، با نام LG V60 به بازار عرضه شده و یک محصول قدرتمند است که از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند. از نظر مشخصات سخت‌افزاری، این گوشی می‌تواند پا به پای خانوده گلکسی اس 20 سامسونگ پیش برود. پردازنده این گوشی، اسنپدراگن 865 است و دوربین سه‌گانه هم در بخش پشتی آن قرار گرفته است. نمایشگر بزرگ OLED و باتری پرظرفیت هم از دیگر مشخصات بارز این گوشی هستند. این محصول همچنین از شارژ بی‌سیم و گواهی IP68 هم برخوردار است.

در ادامه مسیر، گوشی‌های سری V، ال‌جی را در بین دیگر بازیگران بازار گوشی‌های هزار دلاری قرار می‌دهد.

سری K

تصویری از گوشی ال جی K51

با وجود LG Velvet برای عموم کاربران و LG V60 برای کسانی که پرچمدار می‌خواهند، سری K آمده تا گوشی‌های اقتصادی LG را تأمین کند. گوشی‌های این خانواده معمولا مشخصات سخت‌افزاری معمولی و طراحی نسبتا خوبی دارند اما نقطه قوت اصلی آن‌ها، قیمت اقتصادی است.

LG در هر سال چندین محصول در این خانواده از گوشی‌های خود عرضه می‌کند. تنها در سال 2020، LG هشت مدل جدید به این خانواده اضافه کرده است. برخی از این گوشی‌ها اختصاصا برای بازار چند کشور طراحی و ساخته شده‌اند و برخی دیگر هم تنها توسط چند اپراتور موبایلی خاص عرضه شده‌اند. به همین جهت دسته‌بندی کردن تمام آن‌ها در این پست کار سخت و طولانی خواهد بود.

فقط برای مثال باید بگوییم اپراتورهای ورایزن و T-Mobile، به صورت اختصاصی گوشی LG K51 را به فروش می‌رسانند. این گوشی کمتر از 200 دلار قیمت دارد و مشخصات سخت‌افزاری آن هم چنگی به دل نمی‌زند. به طور کل این گوشی بیشتر برای افرادی ساخته شده که زیاد سفر می‌کنند و گوشی ساده می‌خواهند که بتوانند از این اپراتورها در کشورهای مقصد استفاده کنند. همچنین این گوشی محصول خوبی برای نوجوانانی است که اولین گوشی خود را خریداری می‌کنند.

سری Q

مثل سری K، این سری از گوشی‌های LG هم پر شده با محصولاتی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی. البته این سری بیشتر در خارج از آمریکای شمالی به فروش می‌رسد و از همین رو، احتمالا گوشی‌های این خانواده را بیشتر در کشورمان دیده‌اید.

آخرین گوشی از این خانواده، LG Q92 نام دارد که اولین محصول 5G در این سری به شما می‌آید. این محصول فعلا فقط در کره جنوبی عرضه شده اما احتمالا در آینده نزدیک این محصول را هم می‌توانیم در کشورمان ببینیم.

پروژه کاوش

تصویری از نمای جلویی گوشی ال جی وینگ

در سال‌های گذشته، بسیاری LG را به‌عنوان شرکتی ریسک‌پذیر می‌شناختند اما در یکی دو سال اخیر، این شرکت این لقب را از دست داده است. ولی ماجرا هنوز تمام نشده و به نظر LG دوباره حاضر است تا با این عنوان شناخته شود. این شرکت قرار است یک سری گوشی در خانواده Explorer Project به بازار عرضه کند.

به طول کل، این گوشی‌ها قرار است با نوآوری‌هایی همراه باشند که در دیگر گوشی‌های نرمال شاهد آن‌ها نیستیم. LG امیدوار است تا بتواند به لطف محصولات این خانواده، جایگاه خود در بین تولیدکنندگان گوشی را بهتر کند و یا حتی بتواند ترند محبوب بعدی را خودش تعیین و هدایت کند.

تا به حال تنها یک گوشی از این خانواده عرضه شده که LG Wing است. نمایشگر رویی این گوشی می‌تواند به صورت نود درجه بچرخد و در زیر آن، یک نمایشگر دیگر ظاهر شود. این فرم خاص، استفاده‌های جدیدی برای این گوشی به وجود آمده و مثل یکی از این قابلیت‌ها، فیلم‌برداری شبه گیمبال است که کنترلرهای آن در نمایشگر زیرین نمایش داده می‌شود.

آن‌طور که شایعه‌ها خبر می‌دهند، محصول بعدی LG برای این خانواده، یک گوشی با نمایشگر رول شونده است که می‌تواند از فرم گوشی به فرم تبلت تبدیل شود.

گوشی‌های سری Stylo

نمای جلویی از گوشی ال جی استایلو 4

در نهایت می‌رسیم به سری Stylo از گوشی‌های LG. این سری در اصل قرار بود جزئی از سری Q باشد اما در نهایت یک لاین جدید از گوشی‌های LG را تشکیل دادند. به طور کل، سری Stylo شامل گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی می‌شود که دارای قلم لمسی هستند و نیاز آن بخش از بازار که به یک گلکسی نوت اقتصادی نیاز دارند را تأمین می‌کنند.

آخرین گوشی از این خانواده، گوشی LG Stylo 6 است که اوایل سال جاری میلادی به بازار عرضه شد و در بازار ایالات متحده، تحت اپراتور T-Mobile عرضه می‌شود و قیمت آن هم چیزی در حدود 250 دلار است.

چه چیزی گوشی‌های LG را از رقبا متمایز می‌کند؟

ال جی وی60

دلایل بسیاری وجود دارد که به خاطر آن‌ها LG توانسته جزء ده تولید کننده بزرگ گوشی در دنیا باشد. رقابت در این حوزه بسیار شدید است اما LG توانسته خودش را به‌عنوان برندی موفق به اثبات برساند که دلیل آن، استفاده از ویژگی‌هایی است که برندهای دیگر سراغ آن‌ها نمی‌روند.

در ادامه سراغ برخی از این ویژگی‌ها می‌رویم که گوشی‌های این شرکت را از رقبا متمایز می‌کند؛

جک هدفون و تمرکز روی خروجی صد

در بازه پنج ساله اخیر، شرکت‌های زیادی قید گذاشتن جک هدفون در گوشی‌های پرچمدار خود را زده‌اند. شرکت‌هایی مثل وان پلاس که تقریبا جک هدفون را از تمام گوشی‌های خود حذف کرده‌اند و حتی در گوشی وان پلاس نورد که میان‌رده این شرکت به حساب می‌آید هم خبری از جک هدفون نیست.

اما LG این‌طور نیست. تقریبا تمام گوشی‌های مهم این شرکت (به جز یکی) همگی نه تنها با جک هدفون همراه بوده‌اند بلکه LG Quad DAC را هم روی آن‌ها قرار داده تا کیفیت صدای خروجی از این پورت بهتر هم باشد. این باعث شده تا LG انتخاب اول کسانی باشد که به صدا و هدفون اهمیت می‌دهند.

LG حتی هیچ برنامه‌ای برای حذف جک هدفون از گوشی‌های اعلام نکرده است. بنابراین فعلا هم LG به حفظ جک هدفون در گوشی‌هیش پایبند است و بعید به نظر می‌رسد رویه این شرکت در این زمینه، به این زودی‌ها تغییر کند.

جنبه‌های خاص و لوازم جانبی منحصر به فرد

بالاتر به نمایشگر دوم برای گوشی LG Velvet اشاره کردیم. این وسیله جانبی تنها جیز خاصی نیست که LG برای گوشی‌های خود در نظر گرفته و رقبا از آن بی بهره هستند.

برای سال‌ها، LG باتری‌های قابل تعویض را در گوشی‌های خود داشت در صورتی که رقبا این قلم را هم حذف کرده بودند. این شرکت حتی هنوز هم شارژر‌هایی برای باتری گوشی‌های قدیمی خود به فروش می‌رساند تا کاربران بتوانند در عین حال که از گوشی خود استفاده می‌کنند، یک باتری قابل تعویض دیگر را شارژ کنند.

این شرکت حتی یک وسیله جانبی دیگر به نام Rolly Keyboard برای گوشی‌هایش به فروش می‌رساند که از اسمش پیداست چه کار می‌کند؛ کیبوردی که به سمت بالا رول می‌شود و وسیله‌ای عالی برای کاربرانی است که سفرهای زیادی می‌روند. این کیبرد به گوشی و تبلت توسط بلوتوث متصل می‌شود تا کاربران بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

در ادامه سراغ ریسک‌های بزرگی که LG برای محبوبیت محصولاتش قبول کرده را هم بررسی خواهیم کرد. به طور کل شرکت‌هایی کمی هستند که لوازم جانبی جذابی مثل LG ارائه کنند.

پورتفولیو بزرگ از محصولات مختلف

در بخش قبلی این مقاله گفتیم که LG سری‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند دارد تا بتواند نیازهای هر برچسب قیمتی را پوشش دهد. همین امر به تنهایی هم یکی دیگر از دلایلی است که LG را جزء ده تولید کننده بزرگ گوشی قرار داده است. سامسونگ هم استراتژی مشابهی را در پیش گرفته و به‌تازگی برای هر بازه قیمتی یک گوشی معرفی کرده است. در نهایت این موضوع به نفع مصرف‌کننده نهایی است که دستش برای انتخاب بازتر خواهد بود.

البته که این استراتژی، برای LG هم مثل سامسونگ، کار را سخت‌تر کرده و باعث شده سری گوشی‌های این شرکت گیج‌کننده باشند. اما در مجموع این بهایی است که برای رسیدن به این استراتژی و حضور در بازه‌های مختلف قیمتی باید پرداخت. بدون شک، همین رویه، یکی از دلایل مهمی است که LG را توانسته جزء برترین‌ها حفظ کند.

نوآوری‌های LG با چاشنی ریسک‌پذیری

تصویری از ال جی V60 با وسیله جانبی نمایشگر دوم

اگر شما هم به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اید که دیگر همه گوشی‌ها شبیه به هم شده‌اند، تنها نیستید. در چند سال اخیر، کمتر شاهد نوآوری‌های چشم‌گیر در زمینه گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم و بیشتر شاهد این بودیم که همان گوشی‌های قدیمی، چقدر به مرور بهتر و بهتر شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا شرکت‌هایی مثل سامسونگ، سراغ ساخت محصولاتی جدید مثل گوشی‌های تاشو بروند.

اما وقتی نوبت به LG می‌رسد، این شرکت ابایی ندارد تا ریسک‌های بزرگ و کوچک را به جان بخر و محصولاتی کاملا جدید را به بازار عرضه کند. چیزهای ساده‌ای مثل طراحی Raindrop که مربوط به چینش دوربین‌های LG Velvet می‌شود را بگیرید تا رنگ‌بندی جذاب آن گوشی. یا حتی اینکه به‌تازگی این شرکت با وسیله جانبی نمایشگر دوم خود، به دنیای گوشی‌های تاشو وارد شده است.

اما جدیدترین نوآوری این شرکت که واقعا محصولی خاص است، گوشی LG Wing نام دارد. این گوشی نمایشگر چرخان دارد که نود درجه به سمت چپ می‌چرخد و در زیر آن، دوباره شاهد یک نمایگشر کوچکتر هستیم.

اینکه هنوز شرکتی مثل LG هست که حاضر است چنین محصول نو‌آورانه‌ای را به بازار عرضه کند، خبر خوبی برای این صنعت به شمار می‌آید. ممکن است برخی از این ماجراجویی‌های LG به دلیل تولید محدود به دست همه مخاطبان آن‌ها نرسد اما وجود چنین محصولاتی می‌تواند مشوق پیدایش گوشی‌های بیشتری با این طراحی‌ها باشد. این در حالی است که شرکت‌های فعال دیگر در این حوزه، عموما یک رویه مشخص را پیش می‌گیرند و تغییرات جزئی در آن‌ها به وجود می‌آورند. حتی اگر به LG یا گوشی مثل LG Wing هم اهمیت ندهید، قطعا این کار این شرکت در توسعه و عرضه گوشی Wing، قابل تحسین است.

رقبایی که می‌توانید به آن‌ها هم نگاهی داشته باشید

تصویری از گوشی سونی اکسپریا 1 II که رقیب قدرتمندی برای گوشی‌های ال جی است

LG با سبد گسترده محصولاتی که دارد، با همه شرکت‌های گوشی‌سازی رقابت می‌کند. اما در چند سال اخیر، LG در رقابت با بزرگان این صنعت با مشکل روبه‌رو بوده است. به طور مشخص‌تر، باید بگوییم LG بازار ایالات متحده را به اپل و سامسونگ واگذار کرده و حالا سعی دارد با گوشی‌های میان‌رده جذابی مثل LG Velvet، دوباره به این بازار بازگردد.

اگر تعهد LG به جک هدفون را دوست دارید اما گوشی دیگری می‌خواهید، نگاهی به برند سونی بیاندازید

اگر شما هم جزء کاربرانی هستید که به ویژگی‌های گوشی‌های LG علاقه دارید اما به طور کل محصولات این شرکت را نمی‌پسندید، می‌توانیم نیم نگاهی به محصولات برند سونی هم داشته باشید. سونی هم حالا جزء معدود شرکت‌هایی است که هنوز جک هدفون را در گوشی‌هایش قرار می‌دهد. البته سونی مثل LG از Quad DAC استفاده نمی‌کند اما حداقل برخلاف دیگر برندها، هنوز هم جک هدفون را در پرچمدارهایش دارد.

دو ایراد بزرگی که کاربران به گوشی‌های LG وارد می‌کنند، قیمت زیاد و نبود به‌روزرسانی‌های منظم نرم‌افزاری است. متأسفانه گوشی‌های سونی هم دقیقا با همین دو مشکل روبه‌رو هستند و اگر سراغ سونی هم بروید، باید انتظار این دو موضوع را داشته باشید.

اگر هم گوشی‌هایی مثل محصولات LG می‌خواهید، به جک هدفون اهمیت نمی‌دهید و به دنبال به‌روزرسانی‌های منظم نرم‌افزاری هستید، بهتر است نگاهی به محصولات سامسونگ داشته باشید.

لحظات به یاد ماندنی در تاریخ گوشی‌های LG

تصویری از گوشی ال جی پرادا

با حضور طولانی مدتی که LG در بازار گوشی‌ها داشته، پیدا کردن دست‌آوردهای این شرکت در این حوزه کار سختی نیست. در ادامه سه محصول که توانستند موفقیت‌های چشم‌گیری برای LG داشته باشند را نام برده‌ایم.

LG Prada

باور کنید یا نه، LG پرادا اولین گوشی بود که نمایشگر لمسی خازنی داشت. وقتی صحبت از این تکنولوژی می‌شود، بسیاری می‌گویند اولین آیفون، اولین گوشی بود که نمایشگر لمسی خازنی را معرفی کرد اما در حقیقت LG پرادا، چند ماه پیش از اولین آیفون و با این تکنولوژی به بازار عرضه شد.

در آن دوران تقریبا تمام گوشی‌های لمسی دیگر، نمایشگری حساس به فشار داشتند و نمونه مشهور آن‌ها در بازار کشور ما، گوشی نوکیا 5800 بود. LG با استفاده از نمایشگر لمسی خازنی، ریسک بزرگی را در آن زمان پذیرفت زیرا هنوز هیچ قلم لمسی برای چنین نمایشگری در آن زمان وجود نداشت.

اما در نهایت این گوشی با این تکنولوژی توانست تاریخ‌ساز شود و حالا امروز تمام گوشی‌های لمسی با تکنولوژی Capacitive Touch همراه هستند. قطعا نسل اول آیفون از نظر ویژگی‌های مختلف، LG پرادا را شکست داد و فروش بسیار بیشتری هم کسب کرد اما نمی‌توان نقش LG پرادا در به وجود آمدن گوشی‌های امروزی را نادیده گرفت.

LG G3

تا سال 2014، جهان به اندازه کافی گوشی‌های خیلی خوب اندرویدی به خود دیده بود. حتی گوشی گلکسی اس 4 که سال قبلش عرضه شده بود هم توانسته بود لقب پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی تاریخ را به خود اختصاص دهد. اما با این وجود، هنوز یک اندرویدی درجه یک از LG که کاربران را اغوا کند، ندیده بودیم.

اما در نهایت این اتفاق با عرضه LG G3 رخ داد که نه‌تنها یکی از تعریف‌شده‌ترین گوشی‌های LG شد بلکه توانست پرفروش‌ترین گوشی این برند هم لقب بگیرد.

چندین و چند «اولین» برای LG در این گوشی وجود داشت. برای مثال این محصول، اولین گوشی بود که به صورت انبوه با نمایشگر 1440p به بازار عرضه شد. همچنین اولین گوشی که سیستم فوکوس خودکار لیزری داشت هم LG G3 بود. مشخصات سخت‌افزاری این گوشی در آن سال جزء بهترین‌ها به حساب می‌آمد و ویژگی‌های نرم‌افزاری مختلف این گوشی، باعث شده بود تا LG G3 رقیبی شایسته برای سری گلکسی اس سامسونگ باشد.

حتی امروز هم هنوز توسعه‌دهندگان این گوشی را دوست دارد و رام‌های Lineage OS برای این محصول عرضه می‌شود.

LG V20

در بخش قبل صحبت از «اولین‌ها» شد و باید بگوییم LG V20 هم دیگر محصول LG است که چندتایی از این اولین‌ها را با خود یدک می‌کشید. برای شروع، LG V20 اولین گوشی بود که با اندروید نوقا به بازار عرضه شد. اما مهم‌ترین اولین در این گوشی، استفاده از Quad DAC برای جک هدفون بود. در آن زمان این موضوع، هیجان‌انگیزترین نکته درباره این گوشی شمرده می‌شد.

Quad DAC اجازه می‌داد تا تجربه گوشی دادن با هدفون‌های معمولی با این گوشی، بهتر از رقبا باشد. همچنین این دک می‌توانست هدفون‌هایی تا 600 اوهم را هم پوشش دهد که برای حوره‌های موسیقی و صدا، ویژگی مهمی در یک گوشی به حساب می‌آمد.

جدا از این‌ها، LG V20 گوشی بود که همچنان در آن سال از باتری قابل تعویض و سنسور IR Blaster هم پشتیبانی می‌کرد. از آن زمان تا امروز، این ویژگی‌ها تقریبا در تمام گوشی‌ها مرده‌اند. حتی تا به همین امروز هم تنها گوشی که باتری قابل تعویض، Quad DAC، جک هدفون و سنسور IR Blaster را باهم دارد، LG V20 است. شاید همین حالا افرادی این پست را بخوانند که به خاطر همین ویژگی‌ها، هنوز دست از LG V20 نکشیده‌اند.

جنبه‌های نه‌چندان خوب گوشی‌های LG

تصویری از لوگو و برندینگ ال جی ThinQ

اگرچه تاریخچه LG و گوشی‌هایش خواندنی است اما این به آن معنی نیست که هیچ نقطه تاریکی در این تاریخچه وجود ندارد. برای شروع باید بگوییم LG سابقه خوبی در پشتیبانی گوشی‌هایش پس از عرضه ندارد. در ادامه سه نمونه از اتفاقات بخش گوشی‌های LG را بررسی می‌کنیم که هواداران این برند آرزو می‌کردند هرگز شاهد آن‌ها نبودند.

LG G5 و «دوستانش»!

در بخش قبلی، LG G3 را به‌عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ LG نام بردیم. اما متأسفانه تنها دو سال پس از موفقیتی که آن گوشی برای این شرکت به همراه داشت، LG G5 تبدیل به یک شکست برای این شرکت شد و تبعات بد این شکست هنوز هم با LG است.

G5 نشان می‌دهد که چقدر LG حاضر ریسک‌های بزرگ را بپذیرد و همزمان چقدر این ریسک‌های بزرگ می‌توانند آسیب‌زننده باشند. ریسک بزرگ G5 این بود که با طراحی ماژولار همراه بود که به کاربر اجازه می‌داد با خارج کردن بخش پایینی گوشی که باتری هم در آن قرار داشت، ماژول‌های کاربردی دیگری به این محصول اضافه کند.

با هر بار باز کردن بخش پایینی، کاربر هم می‌توانست یک باتری جدید درون گوشی قرار دهد و یا هم از ماژول‌های دیگری استفاده کند تا یک ویژگی جدید به این گوشی اضافه شود. این ماژول‌ها هم از طرف LG، Friends نام گرفته بودند.

متأسفانه این سیستم ماژولار، یک فاجعه تمام عیار بود. بزرگترین مشکل این بود که گذاشتن یک ماژول جدید، نیازمند این بود که گوشی کاملا خاموش و روشن شود که همین موضوع باعث می‌شد با پروسه‌ای طولانی روبه‌رو باشیم. همچنین بسیاری از کاربران با خارج کردن بخش پایینی، این احساس بهشان دست می‌داد که دارند گوشی عزیزشان را خراب می‌کنند! این‌ها را بگذارید در کنار این که LG هیچ ماژول واقعا کاربردی و جذابی هم برای این گوشی عرضه نکرد تا به کل این ایده و این گوشی، یک شکست به حساب بیاید.

در نسل بعدی یعنی گوشی LG G6، این شرکت به سرعت سیستم ماژولار G5 را کنار گذاشت و دیگر هم سراغ آن نرفت.

برندینگ با کلمه ThinQ

اوایل این مقاله هم گفتیم که LG جزء اولین شرکت‌هایی بود که محصولاتی در حوزه IoT یا همان اینترنت اشیا به بازار عرضه کرد. قطعا چنین محصولاتی را نمی‌شد بدون سر و صدا به بازار عرضه کرد. در سال 2017 LG جدیدترین خانواده از این کالاها که با هوش مصنوعی همراه بودند را با برند ThinQ به بازار عرضه کرد. یک مشکل این برند این است که بسیاری آن را با کلمه Think اشتباه می‌گیرند اما تلفظ این عبارت در حقیقت «تین-کیو» است که هیچ معنای خاصی ندارد.

در سال 2018، این شرکت اولین گوشی که ThinQ را در نام خود داشت معرفی کرد که LG V30S ThinQ نام گرفته بود. در آن زمان مشخص شد که LG قرار است ThinQ را به انتهای تمام محصولاتش بچسباند و گوشی‌ها هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در نهایت این استراتژی باعث شد تا شاهد گوشی‌هایی با نام‌های LG G7 ThinQ و LG V40 ThinQ و حتی LG V50 ThinQ 5G باشیم که این آخری واقعا نام‌گذاری طولانی و بدی دارد.

خوشبختانه اما به نظر می‌رسد برند ThinQ در حال حذف شدن از گوشی‌های این شرکت است. این شرکت هنوز گوشی‌هایی که این برند را در خود دارند عرضه می‌کند اما LG Velvet که نماد دوباره متولد شدن بخش موبایل LG است، دیگر در نامش ThinQ ندارد.

سابقه بد در عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

هرچقدر LG در این سال‌ها توانسته در بخش سخت‌افزار خودی نشان بدهد، در بخش نرم‌افزار ضعیف عمل کرده است. بیشتر اوقات، گوشی‌های LG از رقبای هم رده خود، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری کمتری دریافت می‌کنند و یا حتی اندروید قدیمی‌تری دارند. جدا از به‌روزرسانی‌های بزرگ اندروید، LG در زمینه منتشر کرده به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید هم جزو کندترین شرکت‌ها به حساب می‌آید.

چندین و چند بار پیش آمده که خود LG هم به ضعیف‌بودن در این زمنیه اعتراف کرده و قول داده تا بهتر عمل کند. حتی این شرکت یک بار رسما اعلام کرد که یک تیم برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تعیین کرده تا این شرکت در این زمینه به رقبایش برسد. اما از آن زمان هم تقریبا تغییر خاصی را شاهد نبوده‌ایم.

این موضوع برای LG شرم‌آور است. کاربران زیادی هستند که به گوشی‌های این شرکت علاقه دارند اما به خاطر همین سابقه بد در عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، ترجیح می‌دهند سراغ گوشی‌های LG نروند.

جزئیات دیگر درباره LG و محصولاتش

تصویری از لوگوی ال جی

تا اینجای مطلب با ما همراه بوده‌اید و باید بگوییم حالا شما یک متخصص در زمینه گوشی‌های LG به حساب می‌آیید! اما هنوز چند نکته جالب دیگر درباره این شرکت باقی مانده که به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم

اولین‌ها

این شرکت سابقه طولانی در انجام دادن برخی کارها، زودتر از هر شرکت دیگری، در کارنامه خود دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید دنبال ویژگی هستید که در هیچ گوشی دیگری به جز گوشی‌های LG پیدا نمی‌شوند.

بگذارید با چند مثال بهتر توضیح دهیم؛ عرضه اولین گوشی سه سیم‌کارته (LG Optimus L4 II Tri E470 از سال 2013)، عرضه اولین گوشی با پردازنده دو هسته‌ای (LG Optimus 2X)، عرضه اولین گوشی با پردازنده چهار هسته‌ای (LG Optimus 4X)، عرضه اولین گوشی با رم DDR4 (گوشی LG G Flex 2)، عرضه اولین گوشی با دو گیگابایت حافظه رم (LG Optimus LTE2)، عرضه اولین گوشی با نمایشگر سه بعدی (LG Optimus 3D)، عرضه اولین گوشی با پشتیبانی از Dolby Vision HDR (گوشی LG G6)، اولین گوشی با نمایشگری با نسبت 18:9 (گوشی LG G6)، عرضه اولین گوشی با دو دوربین (LG Optimus 3D)، عرضه اولین گوشی با پنج دوربین (LG V40 ThinQ) و عرضه اولین گوشی با پشتیبانی از فیلم‌برداری 1080p (گوشی LG Optimus 2X)، همگی مواردی بودند که LG در آن‌ها اولین بود.

عرضه‌هایی با تأخیر

چندین و چند موقعیت در تاریخ این شرکت دیده شده که این شرکت یک گوشی را معرفی کرده اما تا چند ماه بعد خبری از آن در بازارهای مختلف نبوده است. این موضوع گاهی باعث می‌شود تا مشتریان احتمالی آن گوشی‌ها، سراغ محصولات دیگر بروند که اصلا خبر خوبی برای LG نیست.

یک مثال از این دسته که به‌تازگی اتفاق افتاد، گوشی LG Velvet بود که 18 اردیبهشت ماه معرفی شد اما تا اوایل مرداد ماه در بازار مهم ایالات متحده عرضه نشد! قطعا LG نمی‌تواند از مشتریانش انتظار داشته باشد تا انقدر برای گوشی این شرکت صبر کنند.

کمبود لوازم جانبی!

با وجود اینکه LG شرکت بسیار بزرگی است و پورتفولیوی کاملی از گوشی‌های مختلف را دارد اما خیلی کم پیش می‌آید تا گوشی‌های این شرکت بتوانند در مقیاس جهانی فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشند. حتی LG G3 که پروفروش‌ترین اندرویدی این شرکت است، تنها در حدود 10 میلیون فروش داشت. به همین خاطر، شرکت‌های تولید کننده لوازم‌های جانبی مثل قاب یا محافظ نمایشگر، کمتر سراغ تولید این وسیله‌ها برای گوشی‌های LG می‌روند.

سؤال و جواب‌های متداول درباره گوشی‌های LG

سؤال: آیا همه گوشی‌های LG دارای جک هدفون هستند؟

پاسخ: تا به همین امروز، بله، به جز یک استثنا که آن هم گوشی LG وینگ است. ساختار آن گوشی و نمایشگر چرخان آن، باعث شده تا قرار دادن جک هدفون در آن محصول سخت‌تر از بقیه باشد. اما دیگر گوشی‌های «نرمال» LG، همگی دارای جک 3٫5 میلی‌متری هدفون هستند.

سؤال: آیا LG گوشی که از 5G پشتیبانی کند دارد؟

پاسخ: بله! پرچمداران LG در یک سال اخیر، از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کنند. این گوشی‌ها شامل LG V50، LG V60، LG ولوت و چند محصول دیگر می‌شوند.

سؤال: دوربین گوشی‌های LG چطور هستند؟

پاسخ: به طور کل، دوربین گشوی‌های LG عملکرد قابل قبولی دارند. دوربین این‌ گوشی‌ها جایزه‌ای برای بهترین بودن دریافت نکرده‌اند اما شرایط بدی هم ندارند. اگر به دنبال بهترین دوربین در یک گوشی موبایل هستید، شاید بهتر باشد سراغ گوشی‌های دیگر شرکت‌ها بروید.

سؤال: کدام گوشی‌های LG از وسیله جانبی Dual-Display پشتیبانی می‌کنند؟

پاسخ: تا روزی که این مقاله نوشته و منتشر شده، گوشی‌های LG G8X، LG V60، LG V50 و LG Velvet از این وسیله جانبی پشتیبانی می‌کنند. البته فراموش نکنید که نمایشگر دوم برای هرکدام از این گوشی‌ها، اختصاصی برای خودشان است و نمی‌توانید آن‌ها را با هم جابه‌جا کنید.

منبع: Android Authority

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا