هنر و سینما

نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی جهان


ظرف چند روز ، 21 شهریور ، انوشه انصاری 54 ساله بود. او از کودکی آرزوی پرواز در فضا را داشت و سرانجام اولین زن فضانورد جهان و همچنین اولین ایرانی شد ، دو روز پس از چهلمین سالگرد تولدش در سپتامبر 2006. از سازمان فضایی روسیه به عنوان یکی از مسافران. سایوز سفر فضایی خود را آغاز کرد و پس از نه روز به زمین بازگشت. انصاری ، در کتابی به نام “رویاهای من برای ستاره ها” ، داستان زندگی خود و راهی را که تا رسیدن به فضا و فراتر از آن طی کرد ، ارائه می دهد. اما غیر از این ، تاکنون دو فیلم با تمرکز بر این شخصیت ساخته شده است. «سپیده» ، یک فیلم مستند درباره یک دختر ایرانی و «گردشگران فضایی» ، محصول سوئیس ، سفر انوشه انصاری را به ثبت رساندند. به مناسبت سالروز تولد او و همچنین پانزدهمین سالگرد آغاز سفر به فضا ، این دو فیلم را تماشا کردیم.

توریست فضایی

گردشگران در فضا

  • قصه: کریستین فرای
  • محصول:

این مطالعه تحقیقی سوئیسی به دو موضوع موازی می پردازد. به گفته عکاسی به نام یوناس بندیکسن ، جمع آوری فلزات ضعیف و زباله های موشک در قزاقستان زندگی سختی را به تصویر می کشد. این امر به این دلیل است که دشتهای قزاقستان پایگاه زمینی و پرتاب فضاپیماها و موشک هایی است که توسط آژانس فضایی روسیه پرتاب شده است. بندیکسون سالهاست زندگی این افراد را دنبال می کند و از طریق “گردشگران فضایی” با افراد زیادی ملاقات می کنیم که جان خود را برای جمع آوری زباله های موشک به خطر می اندازند. در این فیلم شخصیت هایی مانند انوشه انصاری و چارلز سیمونی ، یکی از افراد مشهور مایکروسافت که به عنوان اولین مسافر فضایی که به جهان سفر کرد ، ظاهر می شوند.

علاوه بر اقداماتی که انصاری انجام داد و حتی 20 میلیون دلار هزینه این سفر ، “گردشگران فضایی” چند دقیقه از سفر زن ایرانی در فضا و شرایطی را که برای وی در آنجا ایجاد شده بود ، بر روی یک فضاپیما نوشت. این پلتفرم جذاب و جالب برای علاقه مندان به این سفر فضایی و ماجراجویی ایجاد کرده است. این فیلم در چندین جشنواره فیلم اروپایی مانند جشنواره فیلم سوئیس و جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمده و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. متأسفانه این فیلم پس از 12 سال در ایران نمایش داده نشد.

سپیده: رسیدن به ستاره ها (سپیده – رسیدن به ستاره ها)

سپیده

  • قصه: بریت مدسن
  • محصول:

سپیده هوشیار که در شهر کوچکی در استان فارس زندگی می کند ، عاشق نجوم و نجوم است. محدودیت های سپیده و مشکلات دیگر موانع زیادی را برای رویاهای دختر کوچک ایجاد کرده است ، اما او سعی می کند علایق خود را دنبال کند. سپیده بیش از 5 سال با خانواده و بخصوص مادر و عمویش جنگید تا رضایت آنها را برای اخترشناس شدن جلب کند. این داستان مستند “سپیده دم: رسیدن به ستارگان” است که هدف آن نگاهی متفاوت به زندگی این نوجوان ایرانی در مناطق محروم است. نکته کلیدی در ساخت این فیلم بریت مدسن کارگردان دانمارکی بود. همسر مادسن اهل ایران است و این دو اولین بار با سپیده در جشنواره نجوم در ایران آشنا شدند و تصمیم گرفتند یک مستند فارسی زبان بر اساس زندگی این دختر ایرانی بسازند. اما نقطه اتصال این مطالعه با انوشه انصاری این است که سپیده هوشیار تحت تأثیر این مسافر فضایی ایرانی قرار می گیرد و او را به عنوان یک الگو معرفی می کند.

خود انصاری نیز در مراحل پایانی فیلم است. “سپیده دم: رسیدن به ستاره ها” در جشنواره های خارجی مورد استقبال شنوندگان و منتقدان قرار گرفت و در سال تولید آن ، 2013 ، به جشنواره فیلم فجر رسید و در صحنه بین المللی به نمایش درآمد. علیرغم تأثیر منفی برخی از منتقدان و رسانه های ایرانی بر این فیلم ، که آن را تصویری نامناسب از مسائل زنان و حقوق آنها در تحصیل در ایران می دانستند ، این فیلم در جشنواره فیلم فجر نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا