هنر و سینما

۶ نکته‌ی مهم درباره‌ی انیمه‌ی مدفن کرم‌های شب‌تاب


“قبرستان کرم های درخشان” یکی از مشهورترین و تلخ ترین شاهکارهای استودیو گیبلی است. این انیمه تلخ داستان یک خواهر و برادر به نام های سیتا و ستسوکو در اوج جنگ جهانی دوم و حمله آمریکا به ژاپن است. مادر آنها در اثر بمباران کشته شد و سیتا جوان با خواهر دو یا سه ساله اش تنها ماند. کل فیلم داستان سیتا است که سعی می کند غذا و سرپناهی برای ستسوکو فراهم کند. تلاشی که متأسفانه پایان خوشی ندارد.

این انیمه سینمایی اقتباسی از یک داستان کوتاه از آکیوکی نوساکا است. متاسفانه نوساکا این داستان را در زندگی واقعی خود نوشت. او واقعاً در طول جنگ جهانی دوم با خواهر کوچکترش تنها ماند و سعی کرد او را به هر طریقی زنده نگه دارد. متأسفانه خواهرش درگذشت و اندوه ناشی از فاجعه در نوساکا باقی ماند. این رمان در ابتدا تلاشی برای عذرخواهی از خواهرش است.

دو سال و نیم پیش ، بنیاد فیلم بریتانیا از گروهی از نویسندگان و منتقدان دعوت کرد تا کتابی درباره هر یک از آثار کلاسیک منتشر کنند. الکس دودک د ویت ، نویسنده ، تصمیم گرفته است که ایسائو تاکاهاتا ، انیمه محبوب “Grave of Worms” را برای این پروژه انتخاب کند. در حین نوشتن کتابش ، او درس های زیادی از این انیمه و استودیو Ghibli آموخت. در این پست ، الکس دودک دو ویت شش نکته کلیدی را که این انیمه دارد برجسته کرده است. شش نکته که می تواند راهنمای خوبی برای کسانی باشد که هرگز این انیمه تلخ را ندیده اند و فقط می خواهند به آن برسند. در این مقاله ، ما می خواهیم این شش عنصر کلیدی را تعریف کنیم. بقیه مقاله توسط نویسنده روایت می شود.

6. “محل دفن کرم” بسیار تلخ ، تلخ ترین است

کرم سبک 3

بعید است که کسی از شنیدن این خبر شگفت زده شود. “مقبره کرم های شب” یکی از غم انگیزترین فیلم های تاریخ بود. اما دیگر انتظار نداشتم وقتی فیلم را برای دومین بار دید ، گریه کند. یکی از مواردی که من را آزار می داد این بود که این بار وقتی بارها و بارها فیلم را تماشا می کنم از احساسات شدید فیلم کاسته می شود. اما اینطور نیست. به طور کلی ، اینکه چگونه فیلم توانست این سطح از کیفیت تأثیر را حفظ کند ، یکی از جنبه هایی بود که من می خواستم روی آن کتاب بنویسم.

5. تاکاهاتا خلاقتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم

کرم سبک 2

تاکاهاتا همیشه کارگردان کارگردانی بوده است ، اما عناصر بصری را در فرایند ساخت کارتون به کار نبرده است. خود او اغلب مهارتهای نقاشی خود را دست کم می گرفت. می دانستم او تجربه تولید دارد ، اما بعداً فهمیدم که او داستان فیلم را نیز نوشته است. اگرچه این داستانها ساده هستند ، اما ایده خوبی از فریم و مکان بازیکنان را نشان می دهند. تیم بعداً داستان خود را به طرح و داستان کامل تری تبدیل کرد.

4- صداقت مهمترین عنصر سبک رهبری تاکاهاتا است

کرم سبک 4

ممکن است موضوع کوچکی به نظر برسد. خلاقیت در هر فیلمی مهم است. اما به نظر من ، یکی از دلایل اصلی فیلم “دفن کرم های شب” قدرت خلاقیت است. در فیلم تاکاهاتا ، واقع گرایی نقش اصلی را بازی می کند ، و چیزی که من در این واقعیت دیدم جزئیات جغرافیا ، محیط ، جزئیات حرکات شخصیت ها و دستاوردها بود.

در “کرم های شب” او همچنین از عناصر منحصر به فردی استفاده می کند که در بقیه فیلم هایش نادر است. در این فیلم ، او از یک هنرمند عمیق استفاده می کند. موقعیت شخصیت ها در جلو ، پس زمینه و مرکز بسیار مهم است. فیلم از انتقال بازیگران به تصویر دریغ نمی کند ، چیزی که به ویژه در فیلم های سنتی مشهود است. نتایج تأثیر عمیقی بر ایجاد محیطی چند بعدی دارد.

استفاده تاکاهاتا از فضا تأثیر عمده ای بر “پادشاه و پرنده” ، فیلمی از پل گریمو در دهه 1980 داشت. فیلم گریمو در سال 2003 بازسازی شد. تماشای او بد نیست.

3. فیلم را بی صدا تماشا کنید

کرم سبک 1

قبلاً ناخواسته این کار را انجام دادم. تماشای یک ویدئوی بی صدا از فیلم “انتقام جویان” که پشت پنجره پخش شد ، و همچنین تماشای بی صدا سریال “دوستان” در یک برنامه تلویزیونی مجاور. وقتی به “کرم های نور” بدون صدا و موسیقی گوش دادم ، متوجه شدم که فیلم نکات زیادی دارد. فیلم دارای الگوی طراحی است ، ریتم دگرگونی خاص خود را دارد ، مجموعه شخصیت های خاص خود را در خود دارد. وقتی فیلم را خیلی سخت دیدم ، قبلاً متوجه این نکات نشده بودم. من مدت ها فیلم های صامت را تماشا می کردم تا تحقیقات دقیق تری انجام دهم. این سازمان برای “کرم نور” بسیار مهم بود. وقتی فیلم صامت را تماشا می کنید ، احساس می کنید که در کنار هم بودن خواهر و برادرها در جنبه هنری را نشان می دهد. در این مورد ، تکان دهنده ترین صحنه در عکس برای من جایی بود که کیمونوهای مادر ستسوکو از او گرفته شد و او گریه می کرد.

به “کرم های شب” کار سینمایی تاکاهاتا را خراب می کند

کرم های سبک 5

تاکاهاتا یک کارگردان کمال است ، که منجر به کندی تولید فیلم های او شده است. این کمال به اوج “کرم نور” رسید. او تحقیقات تاریخی طاقت فرسایی را انجام داد و استانداردهای هنری بالایی را از هنرمندان تحت کنترل خود طلب کرد. فاصله بین تولید و اکران فیلم تنها چهارده ماه است ، گروه تولید فقط با چندین تاخیر روبرو شده است. به همین دلیل ، فیلم در شرایطی اکران شد که ناقص بود. برخی از صحنه های فیلم بی رنگ بود. نسخه کامل آن یک ماه بعد در سینماها منتشر شد.

این فاجعه روی شهرت تاکاهاتا تأثیر منفی گذاشت ، او تقریباً بیکار بود و نمی توان پروژه ای به او داد. تا اینکه هایائو میازاکی به او نزدیک شد و محصول “فقط دیروز” را ارائه داد. این یک حرکت نمادین بود که او را به صنعت انیمه بازگرداند.

1. دو فیلم با “کرم نور” ساخته شد

کرم سبک 6

مدتهاست که نام این فیلم ها را می شناسم. یک فیلم تلویزیونی ساخته شده در سال 2005 ، و یک فیلم ساخته شده در سال 2008. اما من تازه کتابم را شروع کردم که به سراغ آنها رفتم. در واقع ، این دو فیلم اقتباسی از داستان نوساکا هستند تا بازسازی فیلم تاکاهاتا. اما انیمه تاکاهاتا واقعاً الهام بخش آنها است ، به ویژه در زمینه نمایش کرم های درخشان.

هر دو فیلم لحظات سرگرم کننده خود را دارند ، اما تأثیر آن بر بودجه ها مشهود است. هر دو در صحنه های کوچک و گران قیمت فیلمبرداری شدند ، صحنه بمب واقعاً بد بود. به سختی می توان بازیگران زن را با گریم و آرایش به گونه ای نشان داد که انگار از گرسنگی رنج می برند. از آنجا که ما این ویژگی ها را به وضوح در دنیای واقعی درک می کنیم ، وقتی حتی یک نقص کوچک را در یک فیلم با بازیگران واقعی می بینیم ، به سرعت متوجه آن می شویم. ایجاد آشکار نسخه متحرک ما را از چنین عناصر حاشیه ای دور می کند ، تصویر تاکاهاتا از این برنامه به خوبی استفاده می کند.

منبع: Cartoonbrew

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا