لوازم خانگی

گوگل اسیستنت؛ همه چیز درباره‌ی محبوب‌ترین دستیار صوتی جهان


Google Assistant اولین بار در کنفرانس Google I/O 2016 معرفی شد و در اکتبر همان سال راه را برای اولین خانواده تلفن همراه پیکسل باز کرد. این دستیار صوتی روی همه دستگاه‌های دارای اندروید 5.0 و بالاتر با حداقل 1 گیگابایت رم کار می‌کند. تلفن های همراه سازگار نیز باید حداقل وضوح صفحه نمایش 720p داشته باشند و باید خدمات Google Play را نصب کرده باشند.

دستیار فقط زمانی کار می کند که یکی از زبان های انتخاب شده به طور پیش فرض روی دستگاه تنظیم شده باشد. از آن جمله می توان به انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، روسی و بسیاری دیگر اشاره کرد که متأسفانه زبان فارسی در میان آنها وجود ندارد. منوی زبان Google Assistant به اندازه رقبای قدیمی خود بالا نیست، اما با گذشت زمان بهتر و بهتر می شود.

قوانین کلی که باید در مورد Google Assistant بدانید، ساده و سرراست هستند، اما بسیاری از چیزهای دیگر نیز وجود دارد که این دستیار صوتی بر اساس آن ها بنا شده است که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید. در این مقاله، همه چیزهایی را که در مورد Google Assistant باید بدانید را پوشش خواهیم داد. از نحوه استفاده از آن گرفته تا دستگاه‌های سازگار و دستوراتی که می‌توانید به آن‌ها بدهید. بنابراین، چه به دنبال استفاده از این دستیار در گوشی هوشمند خود یا دستگاه های هوشمند خانه خود باشید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

دستیار گوگل چیست؟

دستیار گوگل

Google Assistant دستیار پیش فرض گوگل است که برای افزایش کارایی کار شما طراحی شده است. به جای ضربه زدن بیشمار انگشتان روی صفحه و انجام همه کارها به صورت دستی، می توانید یک فرمان صوتی صادر کنید و تمام.

Google Assistant بسیار هوشمند است و به شدت با سیستم عامل اندروید یکپارچه شده است. با این دستیار می‌توانید برنامه‌های مختلف را باز کنید، پیام بفرستید، تماس برقرار کنید، موسیقی Spotify را پخش کنید، از شرایط آب‌وهوایی به‌روز باشید و خیلی چیزهای دیگر. همه اینها بدون حتی یک لمس کوچک روی صفحه نمایش.

البته این دستیار نه تنها در گوشی های هوشمند موجود است، بلکه می توانید آن را در بلندگوهای هوشمند، ساعت های هوشمند، هدفون و طیف گسترده ای از محصولات دیگر نیز پیدا کنید. بعداً در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

دستیار گوگل را روشن کنید

برای استفاده از دستیار گوگل در گوشی های اندرویدی، ابتدا باید این ویژگی را روشن کنید. اما نگران نباشید، فرآیند فعال سازی آنقدر ساده است که مادربزرگ شما می تواند از عهده آن برآید. برای این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. برنامه Google را باز کنید.
  2. روی More در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید.
  3. به Settings و سپس Google Assistant بروید.
  4. وارد تب Assistant شوید.
  5. روی گوشی در پایین صفحه کلیک کنید.
  6. گزینه Google Assistant را فعال کنید.
  7. در نهایت گزینه Hey Google را فعال کنید.

اکنون که Google Assistant فعال شده است، می توانید قابلیت های آن را آزمایش کنید. وقتی این دستیار دستورات “Ok, Google” یا “Hey, Google” را می شنود، به طور خودکار فعال می شود و آماده انجام وظایف شما است.

بدانید که برخی از تلفن‌های همراه باید قفل شوند تا «دستیار» روی آن‌ها کار کند. به عنوان مثال، اگر صفحه نمایش خاموش باشد و با دستیار تماس بگیرید، دستیار گوگل صدای شما را می شنود اما از شما می خواهد قبل از انجام کار مورد نیاز قفل تلفن همراه خود را باز کنید. این یک حادثه آزاردهنده است که البته برای محافظت از حریم خصوصی شما طراحی شده است.

چندین راه دیگر برای تماس با Google Assistant وجود دارد. راه اصلی این است که دکمه هوم را فشار دهید و منتظر بمانید تا دستیار ظاهر شود. اگر در اندروید 10 از ژست‌های حرکتی استفاده می‌کنید یا دکمه هوم ندارید، می‌توانید از گوشه پایین سمت چپ یا راست به بالا بکشید. برخی از تلفن های همراه برند مانند نوکیا و ال جی دارای دکمه اختصاصی دستیار گوگل نیز هستند.

بدانید که به جای صحبت با دستیار گوگل، می توانید دستورات خود را روی آن تایپ کنید. این ویژگی زمانی استفاده می شود که جمعیت زیادی در اطراف شما وجود دارد یا نمی خواهید دیگران از دستورات صوتی شما مطلع شوند. برای انجام این کار، دستیار را فراخوانی کنید، دکمه صفحه کلید را در پایین فشار دهید و درخواست خود را تایپ کنید.

سخت افزار

دستیار گوگل

ما دو نوع دستگاه مبتنی بر دستیار Google داریم که باید از آنها آگاه باشید. یک نوع دستگاه به طور پیش فرض با این دستیار کار می کند، دستگاه های دیگر فقط با این دستیار سازگار هستند. این بدان معناست که دستگاه نوع دوم دارای دستیار نصب پیش فرض نیست، اما می توانید با دستورات صوتی از طریق تلفن همراه، صفحه نمایش هوشمند یا موارد مشابه آن را کنترل کنید. در زیر، نگاه جامع تری به این دو دسته خواهیم داشت.

دستگاه های دارای دستیار گوگل

گوشی های هوشمند و تبلت ها. Google Assistant بر روی طیف وسیعی از تلفن‌های همراه و تبلت‌های جدیدتر نصب شده است و روی دستگاه‌های قدیمی‌تری که حداقل اندروید 5.0 دارند کار می‌کند.

بلندگوها و صفحه نمایش های هوشمند؛ اگر می خواهید به خانه خود ظاهری هوشمند بدهید، خرید یک اسپیکر هوشمند یا صفحه نمایش هوشمند یکی از اولین قدم ها خواهد بود. یک اسپیکر هوشمند که موسیقی مورد علاقه شما را پخش می کند، به سوالات شما پاسخ می دهد و می تواند سایر دستگاه های خانه هوشمند را برای شما کنترل کند. صفحه نمایش هوشمند عملاً یکسان است، اما با این تفاوت که می توانید ویدیوهای یوتیوب را تماشا کنید، می توانید در Google Duo نیز تماس تصویری برقرار کنید.

کروم بوک ها Google Assistant در اکثر کروم‌بوک‌های موجود در بازار موجود است. اما ابتدا باید آن را فعال کنید. برای این کار به تنظیمات بروید، Google Assistant و سپس Search and Assistant را انتخاب کنید و فعال سازی را تمام کنید.

تلویزیون و دستگاه های پخش؛ Google Assistant به طور پیش‌فرض روی همه تلویزیون‌ها و جعبه‌های اندرویدی کار می‌کند. به سادگی دکمه دستیار روی کنترل از راه دور را فشار دهید و دستور مورد نظر خود را صادر کنید.

دستگاه‌های سازگار با دستیار Google

دوربین های هوشمند اگرچه برخی از دوربین ها به طور پیش فرض با دستیار گوگل (مانند Nest Cam IQ) عرضه می شوند، اما بیشتر آنها دستورات صوتی شما را از طریق دستگاهی مانند تلفن هوشمند یا نمایشگر هوشمند دریافت می کنند. به این ترتیب، همیشه می توانید ببینید که در اطراف خانه چه می گذرد.

چراغ های هوشمند اگر می‌خواهید ظاهری هوشمندانه به خانه‌تان ببخشید، خرید یکی از آن لامپ‌های هوشمند سازگار با دستیار، اقدامی درست و مقرون‌به‌صرفه است. به این ترتیب، حتی زمانی که بیرون هستید، می توانید چراغ ها را فقط با صدای خود روشن و خاموش کنید. به این ترتیب، همیشه به نظر می رسد که یک نفر در خانه است و افراد بد فکر اشتباهی ندارند.

هدفون؛ ما در حال حاضر چندین هدفون در بازار داریم که به طور کامل با Assistant سازگار هستند، از جمله Pixel Buds گوگل و WH-1000XM4 سونی. با فشار دادن یک دکمه روی این هدفون، می توانید دستیار گوگل را احضار کنید و سپس می توانید دستوراتی مانند پرش از یک آهنگ یا افزایش یا کاهش صدا را به آن بدهید.

ساعت های هوشمند؛ ساعت های هوشمند WearOS به خوبی از Google Assistant پشتیبانی می کنند. این ویژگی برای بررسی آب و هوا، نظارت بر فعالیت های ورزشی، تنظیم یادآور یا موارد مشابه عالی است. البته ساعت های هوشمند در حال حاضر آنطور که انتظار می رود محبوبیت ندارند، اما همچنان کاربران وفاداری دارند.

بهترین دستورات

دستیار گوگل

اکنون که همه اصول اولیه را می دانیم و دستگاه شما آماده است، وقت آن است که به سراغ برخی از دستورات عملی برویم. بیشتر این دستورات بدون توجه به دستگاهی که استفاده می‌کنید کار می‌کنند، تنها استثنا زمانی است که مثلاً می‌خواهید یک ویدیوی YouTube را روی یک بلندگو تماشا کنید!

بیایید نگاهی به برخی از موثرترین دستورات دستیار گوگل بیاندازیم.

دستورات کلی

  • “صبح بخیر” – این دستور روال صبحگاهی شما را اجرا می کند. دستیار می تواند گزارشی از آب و هوا، مسیر کار و آخرین اخبار را در اختیار شما قرار دهد.
  • “Wake me up at” – با قرار دادن هر ساعت از روز در انتهای این دستور، می توانید از دستیار بخواهید برای شما زنگ هشدار تنظیم کند.
  • ‘Open’ – با قرار دادن نام هر برنامه در انتهای این دستور، می توانید آن را به طور خودکار باز کنید.
  • “تنظیم یادآوری برای” – با قرار دادن هر ساعت از روز در انتهای این دستور، می توانید از دستیار بخواهید برای شما اعلان تنظیم کند.
  • “تنظیم تایمر روشن” – آیا غذایی را در فر گذاشته اید که باید به موقع خارج شود؟ دقیقه های لازم را به انتهای این دستور اضافه کنید و دستیار یک تایمر به شما می دهد.
  • بلوتوث را روشن کنید – به راحتی بلوتوث را روشن کنید و بدون نیاز به وارد کردن تنظیمات دستگاه به هدفون یا هر دستگاه دیگری متصل شوید.
  • Find My Phone – همه ما گاهی اوقات گوشی های هوشمند خود را گم می کنیم. اما اگر اسپیکر هوشمند شما به اکانت گوگل شما متصل است، با گفتن این دستور می توانید موبایل خود را پیدا کنید.

موسیقی

  • “پخش موسیقی کلاسیک” – به جای پخش موسیقی بر اساس آهنگ، خواننده یا آلبوم، می توانید یک ژانر موسیقی را به دستیار نام ببرید و با موسیقی جدید آشنا شوید.
  • “Skip song” – با این دستور علاوه بر دستورات “Play”، “Pause” و “Stop” کنترل کاملی بر وضعیت پخش موسیقی دارید.
  • Whats On – با پرسیدن این سوال، دستیار نام خواننده و آهنگی که در حال پخش است را به شما می گوید.
  • “بالا و پایین کن” – با این دستورات، صدای موسیقی 10٪ کاهش یا افزایش می یابد.

عکس و فیلم

  • «نمایش عکس‌های من برای» – اگر از Google Photos استفاده می‌کنید، می‌توانید با وارد کردن نام افراد، مکان‌ها و تاریخ‌های خاص، از «دستیار» بخواهید عکس‌های مرتبط را به شما نشان دهد.
  • پخش… در تلویزیون – با اتصال حساب‌های پخش جریانی خود به تلویزیون هوشمند یا Chromext، می‌توانید از دستیار خود بخواهید محتوای مورد نظرتان را مستقیماً به تلویزیون شما پخش کند.
  • “روشن کردن زیرنویس ها” – بدون نیاز به مداخله دستی، زیرنویس ها را به زبان دلخواه خود تغییر دهید. از این دستور برای تغییر زبان فیلم نیز استفاده می شود.

اقدامات دستیار گوگل

دستیار صوتی Google Assistant

Google Assistant Actions به شما این امکان را می دهد که از دستیار گوگل بخواهید که وظایف مختلفی را تنها در یک جمله انجام دهد. به عنوان مثال، می توانید به دستیار بگویید “Let’s Go” و بلافاصله گزارش آب و هوا به شما داده می شود، بلوتوث روشن می شود و برنامه Spotify راه اندازی می شود.

علاوه بر اقداماتی که می‌توانید خودتان ایجاد کنید، دستیار به‌طور پیش‌فرض دارای شش عملکرد است که همه آن‌ها را می‌توان به دلخواه خود سفارشی کرد. یکی از آنها روال صبحگاهی است. وقتی می گویید “صبح بخیر”، دستیار می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • گوشی را دوباره روشن کنید.
  • دستگاه های هوشمند مانند لامپ و ترموستات را تنظیم کنید.
  • گزارش آب و هوا ارسال کنید.
  • از فعالیت های روزانه خود بگویید.
  • تبلیغات را همین امروز ارسال کنید
  • تنظیم صدای موبایل
  • موسیقی، کانال خبری، ایستگاه رادیویی یا پادکست مورد علاقه خود را پخش کنید.

دستیار گوگل در مقابل الکسا

دستیار گوگل

نزدیک ترین رقیب گوگل در زمینه دستیارهای صوتی و سیستم های خانه هوشمند، دستیار الکسا آمازون است که عمدتاً در بلندگوهای سری اکو یافت می شود.

در نگاه اول، الکسا و دستیار گوگل بسیار شبیه به هم هستند. هر دو دستیار به دستورات صوتی ساده پاسخ می دهند و می توانند همان کار را انجام دهند. حتی لنت های دستگاه هاشون هم یک ساله هستن.

درست مانند گوگل، آمازون به فروشندگان شخص ثالث اجازه می دهد تا الکسا را ​​به بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند خود بیاورند. الکسا در حال حاضر یک اکوسیستم سخت افزاری بزرگ دارد که عمدتاً از بلندگوهای هوشمند، تلویزیون ها، سیستم های حمل و نقل و حتی آینه های هوشمند تشکیل شده است. وقتی صحبت از چند دستگاه به میان می‌آید، گوگل در واقع تلاش می‌کند به آمازون و الکسا نزدیک‌تر شود.

با این حال، تفاوت های بزرگی بین این دو اکوسیستم و قابلیت هایی که به همراه دارند وجود دارد. واضح ترین تفاوت این است که Google Assistant روی تلفن های هوشمند و دستگاه های خانگی کار می کند، اما الکسا به محصولات خانه هوشمند محدود می شود. به طور مشابه، دستیار برای استفاده در تلفن های همراه طراحی شده است و تقویم، گردش کار و موارد مشابه را نظارت می کند. البته الکسا روی موبایل هم قابل دانلود است، اما تجربه نهایی آن به هیچ وجه با آنچه گوگل ارائه می کند برابری نمی کند.

شاید بهترین راه برای فکر کردن به تفاوت‌های این دو این باشد که الکسا را ​​به عنوان یک مرکز خانه نسبتاً هوشمند در نظر بگیرید که می‌تواند با سایر سرویس‌ها نیز تعامل داشته باشد. از طرف دیگر، Google Assistant واقعا شبیه یک دستیار شخصی است و تمام جزئیات زندگی روزمره شما را به خاطر می آورد.

منبع: Android Authority

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا